Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp ønskes til digitalt kamera med vidvi~
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 10-02-04 02:15

Kære nyhedsgruppe

Jeg ønsker hjælp til valg af digitalt kamera. Min erfaring med fotos er
måske lidt længere end begynderstadiet - men korriger mig bare... Idag
anvender jeg et Olympus mikro II med zoom 38-80 mm. Mine anvendelser, der
stiller nogle krav til kameraet er:

1) Fotos af gymnastikopvisninger i haller med typisk 200 lux. Jeg har ofte
haft problemer med at få alle gymnasterne på gulvet med i billedet, og
ønsker derfor mere vidvinkel. Der faktisk aldrig brug for megen zoom. Man
skal helst kunne "fange" en bevægelse f.eks. en salto uden at personen
bliver alt for sløret - og der er jo heller ikke megen lys. Tidsforsinkelsen
bør være lav fra at man trykker på udløseren til at billedet tages. Måske
kan det problem klares ved at kameraet kan optage flere fotos hurtigt efter
hinanden.

2) Fotos af de Norske fjelde. Der er tale om klatre- og skiture i det norske
højfjeld - og i telt på sne. Her har jeg også ofte brug for mere vidvinkel.
Kameraet skal helst kunne være i en anoraklomme, ikke veje over 0,5 kg, være
robust, støvtæt og have lavt batteriforbrug (let at skifte batterier). Der
er særlige problemer med batterier og nogle kameraer, ved lave temperaturer.
Det er en fordel, om man kan betjene kameraet med vanter på. Der skal helst
være en optisk søger, for et display kan være svært at se i kraftigt sollys.

Nogle fotos ønskes på papir i A4-størrelse. Prisniveauet bør være 2000-6500
kr.

Ved at kigge lidt på www.dpreview.com og www.digitalkamera.de/ så er det
faktisk ikke mange kameraer, der klarer krav til vidvinkel. Så jeg kan blive
lidt i tvivl, om det er mig, som er for fordringsfuld på det punkt.

Kameraer for 28 mm vidvinkel og zoom i det prisleje er:

Kodak DC4800 (produceres ikke længere)
Minolta Dimage 7 (produceres ikke længere)
Minolta Dimage 7i
Minolta Dimage 7Hi
Nicon Coolpix 5000 (produceres ikke længere)
Nicon Coolpix 5400
Olympus C-5060
Ricoh Caplio G4 Wide
Sony DSC-F828

Og for 32 mm vidvinkel:

Olympus C-3020 (produceres ikke længere)
Olympus C-4000

Ricoh Caplio G4 Wide kan måske klare opgaven - og til en rimelig pris. Men
der synes at være få, som sælger det, og ifølge anmeldelser kan der være
lidt problemer med tilhørende software på PC.

Er der nogen, som kan hjælpe mig lidt videre? Vil køb af et brugt kamera
være en god idé?

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-02-04 07:31

Hej

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:
> Ved at kigge lidt på www.dpreview.com og www.digitalkamera.de/ så er det
> faktisk ikke mange kameraer, der klarer krav til vidvinkel. Så jeg kan blive
> lidt i tvivl, om det er mig, som er for fordringsfuld på det punkt.

Du kan også tilføle Canon A60 og A70 til listen (og sikkert også andre i
A-serien). Du kan få en vidvinkelkonverter til at montere på kameraet og
dermed opnå 28-84mm i stedet for 35-105mm. Ligeledes kan du få en zoom
converter til kameraet som giver dig 84-252mm. Jeg ved ikke hvor god
kvaliteten på billedet bliver ved at bruge disse "objektiver" ej heller
hvad de koster.

Nogen der har erfaring med disse konvertere?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-02-04 07:37

Hej

Karsten Feddersen wrote:
> Du kan få en vidvinkelkonverter til at montere på kameraet og
> dermed opnå 28-84mm i stedet for 35-105mm.

Rettelse: Faktoren er 0,7, så du går ned på 25,5-76,5mm

Der gives bedre info på www.canon.de end på www.canon.dk

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-02-04 11:47

Karsten Feddersen skrev i et indlæg på usenet:
> Nogen der har erfaring med disse konvertere?

Narh - ikke på A-serien men på et Canon G3.

De virker - men er noget klodsede.

Jeg har Canons egen telekonverter/-forsats - og billederne er OK - der
er en lille forringelse af kvaliteten - men ikke så meget - men den lidt
klodset, at rende rundt med.

Desuden har neg en Crystal Vue 8x telecoverter - og jo den virker også
OK - men det er noget af en Storm P opfindelse og ikke noget man lige
slæber for meget rundt på

Vidvinkelkonverteren har jeg ikke prøvet.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-02-04 14:03

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message
> [...]
<klip>

Jeg har prøvet et A70 med vidvinkel og billedet var faktisk meget flot, ikke
meget tab af lys heller ikke selvom den skal igennem en linse mere eller var
det to det kan jeg ikke rigtig huske.

Mvh
Simon

Fra : max

Dato : 10-02-04 14:26

"Simon Nielsen"

> [...]
> meget tab af lys heller ikke selvom den skal igennem en linse mere eller var

Lystab - ?? - Hvorfor skulle der dog være det,
mon ikke du blander nogle ting sammen her. -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-02-04 17:08

> Lystab - ?? - Hvorfor skulle der dog være det,
> mon ikke du blander nogle ting sammen her. -max-

Nej det jeg mener er at destp flere linser lyset skal igennem desto svagere
bliver det. Glas er jo ikke gennemsigtigt, det er grønt gennemsigtigt. Hvis
du tager en rude og kig ind i kanten på langs kan du se den grønne farve og
hvis du lyser med en hvid laser igennem på langs kan man se hvor lidt lys
der kommer igennem. Men den anden vej hvor glasset er tyndt går det næsten
100 % igennem.

Mvh
Simon

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 10-02-04 20:18

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> meget tab af lys heller ikke selvom den skal igennem en linse mere eller

Er en sådan vidvinkel-forsats nem at anvende? Kan man lade den side på
kameraet og have kameraet i en lidt anden taske?

Mvh. Viggo

Fra : Kenneth

Dato : 10-02-04 09:08

Hej

Hvis du overvejer brugt, har jeg et Olympus C-4040 med Olympus 0,8 Wide
conversion og en Vivitar extern flash. Derudover medfølger 128 mb ram,
Olympus lædertaske + orginal emballage med alt oprindeligt indhold. Kameraet
er som nyt.
Mvh
Kenneth

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 10-02-04 20:51

Hej Kenneth

Hvordan er denne vidvinkelforsats at anvende - er den nem og hurtig at sætte
på?

Kameraet synes at have et lysstærkt objektiv (F/1.8). Kan man tage
sportsfotos indendørs uden al for megen støj i billedet? Er der nogen
tidsforsinkelse fra at man trykker på udløseren til billedet optages?

Mvh. Viggo

Fra : Kenneth

Dato : 11-02-04 12:06

Hej

Vidvinklen monteres på kameraet ved hjælp af en converter. Converteren kan du lade sidde på kameraet, da linsebeskytteren passer dertil. Jeg synes det er nemt og hurtigt.

Du kan fint tage sportsfoto med kameraet, jeg synes ikke der er noget støjproblem. Når kameraet har fokuseret, oplever jeg ingen tidsforsinkelse, du kan tage 8 billeder i sek. (HQ)

Du kan prøve og læse denne test, som nok bedre besvare dine spørgsmål: http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/c4040.html

Mvh
Kenneth

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 11-02-04 23:32

Hej Kenneth

Jeg er lidt usikker på sagen - mest fordi jer ikke er særlig "prof" på
området. Alt hvad jeg kan ellers kan læse om kameraet synes OK. Jeg bor i
Københavnsområdet.

Kontakt mig evt. på: v.b.nXXX@XXmail.tele.dk og fjern X-er.

Fra : per f andersen

Dato : 10-02-04 10:20

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> skrev

Nyt kamera: [vidvinkel - hurtig lukkerraktion - lysfølsom - kuldevenlig -
<6500 kr - let] er vist ordene.

Jeg har et Nikon 5400, som du nævner. Og det er et glimrende kamera, især da
du ønsker vidvinkel.
MEN - 5400 er ikke hurtig, det er ikke et sportskamera. Og heller ikke
særlig lysfølsomt.
Dette gælder, så vidt jeg ved, også for de andre kameraer du nævner. Så jeg
tvivler på , at du kan finde et kamera der kan opfylde alle dine behov.
Såvidt jeg kan se kan kun digitale spejlrefleks bruges, men de koster min.
10.000 kr, og de er ikke lette.

mvh per

----------------------------
www.grafolog.dk

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 10-02-04 21:01

"per f andersen" <pfanewxx@tele2adxxl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Såvidt jeg kan se kan kun digitale spejlrefleks bruges, men de koster min.

Ja - det er måske ikke realistisk - der skal jo have lys nok ind. Kan du
formulere de objektive krav til optik og sensor for et sportskamera?

Når du skriver at Nikon 5400 ikke er hurtigt - så gælder det måske
autofocus. Hvis man focuserer manuelt og stiller blænden manuelt, kan man så
ikke få en hurtig reaktion på udløseren?

Mvh. Viggo

Fra : per f andersen

Dato : 11-02-04 11:23

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> skrev>
> Ja - det er måske ikke realistisk - der skal jo have lys nok ind. Kan du
> formulere de objektive krav til optik og sensor for et sportskamera?

?? Der findes næppe objektive krav,
men hvis vi taler om professionelle sportsfotografer gælder der formentlig,
at de alle bruger DSLR med meget lysstærke objektiver, masser af RAM og
mulighed for at skyde mange skud efter hínanden hurtigt. Desuden mulighed
for at bruge op til hvad der svarer til 3200 ASA

> Når du skriver at Nikon 5400 ikke er hurtigt - så gælder det måske
> autofocus. Hvis man focuserer manuelt og stiller blænden manuelt, kan man

> ikke få en hurtig reaktion på udløseren?

Jo, den tager med det samme!

mvh per

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 11-02-04 23:25

> [...]
> mulighed for at skyde mange skud efter hínanden hurtigt. Desuden mulighed
> for at bruge op til hvad der svarer til 3200 ASA

Jeg har forsøgt at se på problemet med støj og høje ASA værdier for
forskellige kameraer på www.dpreview.com
For de mest populære kameraer offentliggøres her testresultater for støj i
billedet - typisk sammenlignet med andre kameraer. Der er imidlertid nogle
problemer med den anvendte målemetode - men det sikkert svært at udvikle en
bedre målemetode.

Man kan i princippet indstille en ASA-værdien i nogle step i digitale
kameraer. Bruges en høj ASA-værdi så skruer kameraet ligesom op for
forstærkningen af signalet fra hver enkelt pixel, og det resulterer i øget
støj på signalet, der igen betyder et "grumset" billede. Så der er på den
måde en grænse for hvor høj ASA-værdi, man kan bruge, for ellers bliver
billedet for grumset.

Hjemmesiden angivet nogle måleresultater, men den eksakte målemetode og
procedure er mig bekendt ikke offentliggjort. Det er tydeligt, at
fabrikanternes valg af ASA-værdi ikke er standardiseret. Så ASA 400 fra een
fabrikant giver samme gråtone på billedet, som for et andet fabrikat
indstillet til ASA 800 - alt andet lige. Sommetider angives dette forhold i
måleresultaterne - andre gange gøres det ikke. Desuden anvender nogle
fabrikanter filtrering eller "blødgøring" af billedet ved høje ASA værdier,
og det reducerer naturligvis støjen, men fjerner også information. Det kan
være svært at opdage. Endelig reproduceres ikke samme resultater for samme
kamera i forskellige sammenligninger, der er betydelige variationer.
Hjemmesiden fortæller selv, at temperaturen er afgørende. Så jeg kan godt
forestille mig, at man i nogen testsituationer har haft kameraet tændt et
kort stykke tid og andre gange et langt stykke tid - og dermed følger en
forskellig temperatur (opvarmning) af sensoren og forskellige støjtal. Jeg
opfatter alligevel, at måleresultaterne kan anvendes, som en grov
rettesnor - man skal blot være forsigtig med præsise sammenligninger.

Når man for nogle kameraer kan indstille ASA 3200 eller ASA 6400, så må man
forvente en betydelig støj i billedet eller en reel reduktion af opløsning
ved den efterfølgende nødvendige "blødgøring" af billedet. For andre
kameraer optræder de samme forhold allerede ved 400 ASA. Det synes som om,
at teknikken stadig bedres på det område.

Mvh. Viggo

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-02-04 09:18

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

[mere støj ved større lysfølsomhed]

> Hjemmesiden angivet nogle måleresultater, men den eksakte målemetode og
> procedure er mig bekendt ikke offentliggjort. Det er tydeligt, at
> fabrikanternes valg af ASA-værdi ikke er standardiseret.

Det har du så ikke ret i:

"ISO 6:1993 Photography -- Black-and-white pictorial still camera
negative film/process systems -- Determination of ISO speed"

"ISO 2240:2003 Photography -- Colour reversal camera films --
Determination of ISO speed (available in English only)"

"ISO 5800:1987 Photography -- Colour negative films for still
photography -- Determination of ISO speed"

"ISO 12232:1998 Photography -- Electronic still-picture cameras --
Determination of ISO speed (available in English only)"

Hvis ikke det var standardiseret, ville vi have mange problemer med
beregning af lukketid/blænde; især hvis man bruger flashanlæg (eller
flash der kun kan styres via flash'ens lysmåler).

Hvordan ville du bruge et flashmeter, hvis ikke ISO(/ASA) var korrekt på
dit kamera ?

--
Don't waste space

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 12-02-04 19:54

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flash der kun kan styres via flash'ens lysmåler).
>
> Hvordan ville du bruge et flashmeter, hvis ikke ISO(/ASA) var korrekt på

- Beklager - jeg burde have gennemskuet, at der selvfølgelig må ligge
standarder herfor - og også en standard for digitale kamerer, ISO 12232, som
nævnt. Jeg har dem ikke og har ikke læst dem - og gætter på, at de koster en
del. Imidlertid ønsker jeg at henvise til nedenstående to testresultater -
og se "Luminance noise graph".

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/page13.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canons50/page12.asp

Under kurven for 2. henvisning står - jeg citerer:
"Indicated ISO sensitivity is on the horizontal axis of this graph, standard
deviation of luminosity (normalized) on the vertical axis. Note that the
faint shifted line better represents the actual sensitivity of the Canon
PowerShot S50. Note that this graph also includes results from the HP
Photosmart 935"

Phil Askey (dpreview) konstaterer altså, at den aktuelle målte ISO-følsomhed
reelt er ca. eet trin højere for Canon PowerShot S50 og laver en ny kurve.
Altså - når man har stillet ISO 400, så er den reelt ISO 800 for S50 - det
er min fortolkning.

Det kan selvfølgelig være flere forklaringer på:

1) Standarden er åben for fortolkninger.
2) Canon følger ikke standarden.
3) Reelt har Canon ikke oplyst, hvor stor usikkerhed der er på den reele
ISO-følsomhed i forhold til den indstillede, så måske er dette forhold blot
inden for tolerancen.

For begge henvisninger er Canon blevet "korrigeret" opefter i testen. Så
måske er det her et særligt Canon-problem i forhold til den test. Phil Askey
påstår ikke at have målt den aktuelle ISO-værdi, men at en højere ISO-værdi
bedre repræsenterer det, som han måler.

Teoretisk set kan Phil Askey (dpreview) have målt forkert - men den mulighed
foretrækker jeg at afvise. Og selvfølgelig kan jeg have misforstået et eller
andet - det er nok mest sandsynligt.

Mvh. Viggo

Fra : JK

Dato : 10-02-04 12:32

On Tue, 10 Feb 2004 02:15:26 +0100, "Viggo Brøndegaard Nielsen"
<No_spam_to_me@invisible.com> wrote:

> [...]
>
>Nogle fotos ønskes på papir i A4-størrelse. Prisniveauet bør være 2000-6500

Jeg vil anbefale et kamera med mindst 4 Mpix, helst 5.

Tror godt jeg kan anbefale Minolta, som du har med på listen.

Men jeg har selv et Sony DSC-V1. Det kan jeg godt anbefale. Det går
ikke så langt ned i vidvinkel, som du skriver.

Men det er først og fremmest et hurtigt kamera, - du nævner jo sport.
Hermed mener jeg: lille shutter delay, det er næsten som at bruge et
normalt kamera. Desuden har det usb 2.0 interface, når du skal hente
billeder over i PC.

De vidvinkel adaptere, der findes, kan jeg ikke rigtigt forstå brugen
af. Mit Sony har et automatisk kameradæksel. Dvs. man skal først tænde
for kameraet, så skrue forsatsen på, - og så skal man vel helst huske
at skrue den af igen inden man slukker. For kameraet kan ikke klappe
ind igen.

Sony's DSC-V1 har kun een svag side: køb et ekstra batteri.

Nikon Coolpix 5400 læste jeg et review af på www.tomshardware.com og
konklusionen var: kameraet er færdig med at boote, når fuglen er
fløjet. Autofokus er også langsom.

hilsen

John

Fra : KASO

Dato : 11-02-04 09:15

"Viggo Brøndegaard Nielsen" skrev d. 10-02-04 02:15 dette indlæg :
> [...]
>
> Kameraer for 28 mm vidvinkel og zoom i det prisleje er:
>
> Kodak DC4800 (produceres ikke længere)
> Minolta Dimage 7 (produceres ikke længere)

Dimage 7-serien er idag afløst af A1. Det klarer mange af dine krav -
men det kræver en ganske stor lomme - det er IKKE et "lommekamera,
hvilket også gælder for nedenstående Nikon og Sony-kameraer. Jeg kender
ikke de øvrige, så det tør jeg ikke udtale mig om.

> [...]
> lidt problemer med tilhørende software på PC.
>
> Er der nogen, som kan hjælpe mig lidt videre? Vil køb af et brugt

Det bliver svært at tilfredsstille alle dine krav - f.eks. kan det være
nødvendigt at gå på kompromis med størrelsen og acceptere at du bliver
nødt til at have en taske i bæltet eller på ryggen.

Iøvrigt mangler Olympus C5060Z (27-110mm) så vidt jeg kan se på din
liste.

http://www.kandu.dk/

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 12-02-04 00:14

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødt til at have en taske i bæltet eller på ryggen.
>
> Iøvrigt mangler Olympus C5060Z (27-110mm) så vidt jeg kan se på din

På fjeldtur på ski med en rygsæk, der vejer godt 25 kg, så tæller hvert
gram, man kan spare... Man KAN godt have et SLR-kamera i ryksækken - men så
kræver det ligesom et lidt længere stop at få taget et foto. Vi er typisk en
gruppe på 10 personer - så her er også et hensyn. Nogle af mine
"fjeldkamerater" prioriterer et tungt SLR-kamera på tur. Et andet kompromis
er to kameraer - et til hver opgave.

- Ja, jeg mangler et Z eller Zoom på typebetegnelsen. På
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_c5060z.asp hedder
kameraet: Olympus C-5060 Zoom

Mvh. Viggo