Husk, tid for vintersprøjtning af frugttræ~
Fra : edob

Dato : 09-02-04 19:12

Vil blot minde om, at det er en rigtig god idé at vintersprøjte sine
frugttræer nu. Vintersprøjtning med "hvide olier" er ugiftigt for miljøet
og vil ryde godt op i overvintrene spindemider og bladluseæg.

Køb på apoteket Parafinolie (emulsion) og bland 1dl med 5 liter vand - klar
til sprøjtning.

Olien overtrækker ægene med en tæt oliehinde så ægene dør.

Ved selv at blande er prisen minimal.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 22:47

> Køb på apoteket Parafinolie (emulsion) og bland 1dl med 5 liter vand -
klar
> til sprøjtning.

Hvor meget sprøjter du?
Er det blot en "bred tåge", eller skal hver enkelt gren "sovses" ind?

mvh Ole

Fra : edob

Dato : 10-02-04 10:37

> Hvor meget sprøjter du?
> Er det blot en "bred tåge", eller skal hver enkelt gren "sovses" ind?
>
> mvh Ole

Hej Ole.

Jeg sprøjter med "tåge" indtil og lige før det begynder at dryppe fra
grenene. Sørg for at især grenvinkler bliver godt dækket, det er her mange
æg sidder.

Med det nævnte blandingsforhold får man en 1 pct. blanding - præcis det som
kan købes i planteskoler fuldt lovligt. Her er prisen for produktet bare
omkring 50 gange højere!!
Det er måske derfor "nogen" i NGén "stritter" !

Jeg vil langt hellere bruge paraffinolien om vinteren, end til sommer at
skulle sprøjte med Malathion !! (som iøvrigt ikke virker mod spindemider).

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-02-04 22:27

edob skrev:

> Vil blot minde om, at det er en rigtig god idé at vintersprøjte sine
> frugttræer nu. Vintersprøjtning med "hvide olier" er ugiftigt for miljøet

Er det derfor nedenstående middel, som alene indeholder den af dig
anbefalede paraffinolie, er klassificeret som værende miljøfarligt?

http://www.lr.dk/Middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60922

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-02-04 00:29

Godt med dig Jakob, du må da ha en vis indsigt siden du har fundet vej til
lr.dk. Jeg indtager da gerne et par liter hvis du synnes det skulle være
sjovt at jeg skulle side på tønden et par dage. Det er da hvis godkendt som
økologisk produkt, og gad vide om du overhovedet kan finde et anvendt stof
som ikke er miljø farligt i databasen, så tag det nu lidt roligt og brok dig
når det er nødvendig

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-04 00:47

> Er det derfor nedenstående middel, som alene indeholder den af dig
> anbefalede paraffinolie, er klassificeret som værende miljøfarligt?
>
> http://www.lr.dk/Middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60922

Nja, nu er parafinolie et ganske almindeligt lægemiddel brugt mod
forstoppelse - ca 15 ml to gange om dagen. Større mængder medfører diare. Så
det virker lidt pudsigt at det ikke må opbevares sammen med fødevarer,
drikkevarer og foderstoffer

Det smager i øvrigt af pommern til.

Mvh Maria

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-02-04 08:26

> Er det derfor nedenstående middel, som alene indeholder den af dig
> anbefalede paraffinolie, er klassificeret som værende miljøfarligt?
>
> http://www.lr.dk/Middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60922

Det er nok af samme grund som at du ikke må tage friskpresset citron saft og
blande med vand for at sprøjte med det

Peter

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-02-04 10:13

Peter Andersen skrev:

> Godt med dig Jakob, du må da ha en vis indsigt siden du har fundet vej til
> lr.dk.

Øh. Jeg brugte Google...

> så tag det nu lidt roligt og brok dig når det er nødvendig

Jeg brokker mig skam ikke -- jeg stillede et spørgsmål. Jeg er godt
klar over, at paraffinolie er godkendt til økologisk planteavl, men
det er vel ikke absolut ensbetydene med, at det er
anbefalelsesværdigt, at smøre sine planter ind i syntetisk olie.
Bayer, producenten af det produkt, som jeg henviste til, garanterer da
heller ikke for skader på de kulturer der behandles.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock