|
| Upside-down forgaffel Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 20-04-01 20:09 |
|
Hej NG
jeg sad lige og lurede på en reklame for Aprilla RX'er. Den har Upside-down
støddæmperer foran.
jeg er godt nok stødt på begrebet før men har ikke tænkt videre over det.
efter en nærmere studering af billedet har jeg fundet ud af at støddæmperen
vender modsat dæmperen på min (wauvv han er kvik)
Til ?'et, hvad er fordelen ved UPside-down støddæmpere??
--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 60 km/t
Der ikke har Upside-down støddæmpere
| |
Simon D. Hansen (21-04-2001)
| Kommentar Fra : Simon D. Hansen |
Dato : 21-04-01 12:50 |
|
Michael Frederiksen wrote:
> Hej NG
Dav Michael
> har jeg fundet ud af at støddæmperen vender modsat dæmperen på min (wauvv han
> er kvik)
Det' nemlig retti fessor, deraf navnet :)
> Til ?'et, hvad er fordelen ved UPside-down støddæmpere??
Man kan sq da ikke stille et spørgsmålstegn....men et spørgsmål!
Ved ikke hvad fordelen er, måske den har større vandring, og dog, hvordan sq
den q ha det, den er jo bare vendt på hovedet. Jeg har selv en upside-down
gaffel på min stalker, men ved ærligt talt ikke hvad forskellen er.
--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus
UIN : 6961994
| |
Niels Skaaning (21-04-2001)
| Kommentar Fra : Niels Skaaning |
Dato : 21-04-01 15:40 |
|
"Simon D. Hansen" skriver:
> > Til ?'et, hvad er fordelen ved UPside-down støddæmpere??
>
> Man kan sq da ikke stille et spørgsmålstegn....men et spørgsmål!
>
> Ved ikke hvad fordelen er, måske den har større vandring, og dog, hvordan sq
> den q ha det, den er jo bare vendt på hovedet. Jeg har selv en upside-down
> gaffel på min stalker, men ved ærligt talt ikke hvad forskellen er.
Fordelen ved upsidedown er, at der bliver mindre uaffjedret vægt. Gaffelbenet er
åbenbart lettere end gaffelrøret.
--
Niskaa (NS)
| |
Simon D. Hansen (21-04-2001)
| Kommentar Fra : Simon D. Hansen |
Dato : 21-04-01 16:45 |
|
Niels Skaaning wrote:
> Fordelen ved upsidedown er, at der bliver mindre uaffjedret vægt. Gaffelbenet er
> åbenbart lettere end gaffelrøret.
Forstår det lidt, men er faktisk ikke helt med på hvad du mener.
--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus
UIN : 6961994
| |
Anders Sune Jensen (21-04-2001)
| Kommentar Fra : Anders Sune Jensen |
Dato : 21-04-01 18:10 |
|
"Simon D. Hansen" wrote:
> Niels Skaaning wrote:
>
> > Fordelen ved upsidedown er, at der bliver mindre uaffjedret vægt. Gaffelbenet er
> > åbenbart lettere end gaffelrøret.
>
> Forstår det lidt, men er faktisk ikke helt med på hvad du mener.
>
Din affjedring skal ( både for og bag ) affjedre dig og din knallert. Dvs. det er din
affjedrings opgave til enhver tid at bibeholde kontakten med underlaget afhængig af
vejens beskafenhed. Hvis nu vi tænker os at dit forhjul vejer 100 kilo
vil din affjedring ha' meget svært ved dette. Derfor er det ønskværdigt at den
affjedrede vægt holdes så lav som muligt. Og da gaffelbenet vejer mindre end
gaffelrøret er det derfor det er 'vendt' om. Affjedringen er den samme men den
vægtmæssige besparelse er større.
Anders
| |
Steen S. Schmidt (20-05-2001)
| Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 20-05-01 05:32 |
|
> Hvis nu vi tænker os at dit forhjul vejer 100 kilo
> vil din affjedring ha' meget svært ved dette.
Næh, den vil have lettere ved det - der er jo ikke nær så meget at affjedre!
> Derfor er det ønskværdigt at den
> affjedrede vægt holdes så lav som muligt. Og da gaffelbenet vejer mindre
end
> gaffelrøret er det derfor det er 'vendt' om. Affjedringen er den samme men
den
> vægtmæssige besparelse er større.
Jo, og grunden til at man gør det er bedre køreegenskaber - men det er folk
vist ligeglade med her.
-Steen
| |
Simon D. Hansen (20-05-2001)
| Kommentar Fra : Simon D. Hansen |
Dato : 20-05-01 12:23 |
|
"Steen S. Schmidt" wrote:
> Jo, og grunden til at man gør det er bedre køreegenskaber - men det er folk
> vist ligeglade med her.
Hej igen igen sure mand.
Nu er du så muggen over, at nogen køber knallerter bare for at køre stærkt. Det
er da meget muligt, men jeg vil lige understrege vi er nogen, der køber en
knallert ikke blot pga. udseendet og farten, men oxo pga. komforten og
køreegenskaberne.
Jeg havde før en Aprilia Sonic, men jeg sad meget dårligt på den over længere
distancer, og jeg synes den var for lille. Da den blev stjålet stod valget
imellem Neo's eller Stalker. Jeg valgte en Stalker pga. jeg følte jeg sad bedst
på denne, og havde hørt meget godt om den. Jeg må da sige den på ingen måde
skuffer mig, og jeg føler oxo den er bedre at køre på end Sonic'en var det.
--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus
UIN : 6961994
| |
Michael Frederiksen (20-05-2001)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 20-05-01 17:48 |
|
"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:mUGN6.20375$zv2.2653043@news010.worldonline.dk...
> > vægtmæssige besparelse er større.
>
> Jo, og grunden til at man gør det er bedre køreegenskaber - men det er
folk
> vist ligeglade med her.
>
På hvilke oplysniger basere du det udsagn???
--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 60 km/t
> -Steen
>
>
| |
|
|