Kan man eller kan man ikke... <input type=~
Fra : Ole Moe

Dato : 09-02-04 10:47

Hej NG

Jeg har siddet og roddet lidt rundt med knappen til input file.
Jeg vil selvfølgelig også farve den som alle andre, men har
fattet at det gøres ikke bare lige.

Men så kan man da bare tænkte jeg...

<input type="file" id="file">
<input type="button" value="Gennemse..."
onClick="document.getElementById('file').click();">

- også med lidt snilde og CSS rykke knappen på plads. Alt godt,
alt flot...

Men det går bare ikke! Den åbne dialogboksen, man vælger filen,
men når man submitter renses <input type="file"... og intet
sendes afsted... Klikker man igen sendes resten af data, men
input file er jo tom nu.

Kan I hjælpe eller skal jeg droppe det???

Hilsen Ole Moe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-02-04 11:58

Ole Moe wrote:

> Hej NG
>
> Jeg har siddet og roddet lidt rundt med knappen til input file.
> Jeg vil selvfølgelig også farve den som alle andre, men har
> fattet at det gøres ikke bare lige.

[Snip hack]

> Kan I hjælpe eller skal jeg droppe det???

Jeg syntes at man skal droppe tanken om at man absolut skal style alt.

Som jeg ser det så er form felter en del af brugerens grænseflade og
ikke en del af hjemmeside. Rent faktisk skyldes dit "problem" at
input-file er lånt af operativ systemet, lige såvel som scroll-bars.

Og hvorfor ændre i en velkendt brugergrænseflade, det vil bare forvirre
mere end det gavner.

Der udover har IE-(WinXP) og Opera-brugerne nogle rigtig flotte form
felter, som man umuligt ville kunne style flottere.

Så jeg syntes at du skulle droppe det

PS. Jeg har dog en undtagelse, da jeg plejer at sætte font-size:1em; på
alle form felter, så de skalere pænt sammen med brødteksten i IE.

Hintzmann c",)

Fra : Ole Moe

Dato : 09-02-04 13:08

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Der udover har IE-(WinXP) og Opera-brugerne nogle rigtig flotte form
> felter, som man umuligt ville kunne style flottere.

Tak for dit indlæg. Både spændende og tankefuldt.
Jeg indrømmer gerne at jeg har stirret mig blind på den lille grå plet,
men når nu jeg så gerne vil. Du fortæller ikke om det kan lade sig gøre,
men giver mange gode grunde til at lade den fordømte knap hvile i fred.

Når nu scrollbars er lånt af operativsystemet og man har givet stort set
frit spil på dem, hvorfor så ikke input->file. Jeg forstår da godt at
hvis der var frit spil var det forbundet med en sikkerhedsrisiko.

Jeg har ikke XP, men 2000. Altså ser jeg ikke de vidunderlige glasknapper
med blåog gule streger. Jeg mener at man skal have lov til at styre
udseendet 100% - Lige nu bestemmer vi 99,9%

Er der andre der har en mening eller ved hvordan det skal gøres?

Hilsen Ole

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 09-02-04 14:27

> Jeg mener at man skal have lov til at styre
> udseendet 100% - Lige nu bestemmer vi 99,9%
>
> Er der andre der har en mening eller ved hvordan det skal gøres?

Ja - jeg ved heller ikke hvordan man kan ændre udseenet af "Vælg
fil"-knappen, men det irriterer også mig at man/jeg ikke kan. Hvorfor?
Fordi!

Morten

--
Dagens undskyldning: "The co-locator cannot verify the frame-relay gateway
to the ISDN server."

Fra : Ole Moe

Dato : 09-02-04 13:29

Morten Winkler Jørgensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> <Supersnip>
> Ja - jeg ved heller ikke hvordan man kan ændre udseenet af "Vælg
> fil"-knappen, men det irriterer også mig at man/jeg ikke kan. Hvorfor?
> Fordi!

Så er vi allerede to... Båden ligger tungere i vandet...

w3c
DOM
ECMA
Microsoft
Netscape
med flere...

-hør vores brøl!

Den lille blegfede dansker Ole

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-02-04 13:49

Ole Moe wrote:

> Så er vi allerede to... Båden ligger tungere i vandet...

> [...]

Ja, nu hvor der 100% flere der ønsker det, så kan vi jo godt vente at
det kommer i de næste updates til browseren

Hintzmann c",)

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-02-04 13:46

Ole Moe wrote:

> [...]
> udseendet 100% - Lige nu bestemmer vi 99,9%
>
> Er der andre der har en mening eller ved hvordan det skal gøres?

Kan ikke lade sig gøre

Det har førhen været oppe og vende, men der findes ingen løsning.
Metoden med click() eventen på file input elementet er den der er kommet
tættest på.
Og den er kun tilgængelig for nogle IE-brugere med javascript.

Jeg syntes det er godt at man ikke kan style "Browse..."-knappen. Mere
vil have mere.

Og hvad bliver det næste du vil style, selv "Gennemse..." vinduet,
status-linien, højre-klik menuen, menu-bjælken eller title-linjen?

Hintzmann c",)