Kalvemuskel
Fra : Splinten

Dato : 08-02-04 15:49

Jeg har købt en kalvemuskel i Kødbyen.
Hvad kan man egentlig bruge den til. Det er vel fråds at hakke det ?

splinten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-02-04 16:02

"Splinten" <dband@nomail.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt en kalvemuskel i Kødbyen.
> Hvad kan man egentlig bruge den til. Det er vel fråds at hakke det ?

Det kommer vist an på, hvad det er for en muskel?

Hilsen Inger

Fra : bornholmkt

Dato : 08-02-04 16:08

"Splinten" skrev d. 08-02-04 15:49 dette indlæg :
> Jeg har købt en kalvemuskel i Kødbyen.
> Hvad kan man egentlig bruge den til. Det er vel fråds at hakke det ?
>
> splinten

Jeg er lidt på herrens mark her. Hvad er en kalvemuskel? Al kød er jo
muskler. Er det filet eller mørbrad fra kalven, for hvis det er en af
delene er det fråds at hakke det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tine

Dato : 08-02-04 16:43

> Jeg har købt en kalvemuskel i Kødbyen.
> Hvad kan man egentlig bruge den til. Det er vel fråds at hakke det ?
>
> splinten

Muskel kommer fra oksens/kalvens bagben. Det er et stykke kød, der er meget
velegnet til en godt krydret gryderet, der får lov til at simre i lang tid.
Det er så vidt jeg mindes meget trævlet og lækkert.
Hilsen
Tine

Fra : Rømer

Dato : 09-02-04 07:49

Er det det samme som "lårtunge"?

Fra : Splinten

Dato : 09-02-04 09:27

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det det samme som "lårtunge"?

Nej det er ikke lårtungen.
Det er nok udskåret fra kalvelåret.

splinten

Fra : bornholmkt

Dato : 13-02-04 09:30

"Rømer" skrev d. 09-02-04 07:49 dette indlæg :
> Er det det samme som "lårtunge"?
>
> hej rømer. Lårtunge er det stykke kød, man anvender til at lave
saltkød af.

Er der nogen der kender placeringen af dette stykke kød -altså
lårtungen? Jeg har altid troet at det lå ved mørbraden, er det korrekt?
hilsen Bornholmkt

http://www.kandu.dk/

Fra : Splinten

Dato : 13-02-04 09:51

"bornholmkt" <bornholmkt.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> saltkød af.

Lårtungen er ydersiden på yderlåret af dyret, et meget reelt stykke kød men
det kan ikke bruges til steaks da det er hårde muskler.
Lårtungen bliver sprøjtet med saltlage for derefter at blive kogt til
saltkød.

splinten