Fedt
Fra : Loop

Dato : 08-02-04 15:22

Hej ng hvilket fedt skal man bruge nå man skifter

vario ruller jeg har hørt at det skal være

varmebestandigt er der nogen der har et navn på

og hvor man kan købe det.

Hilsen Loop

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 16:06

Loop wrote in news:c05g3g$4qg$1@news.net.uni-c.dk:

> Hej ng hvilket fedt skal man bruge nå man skifter
>
> vario ruller jeg har hørt at det skal være
>
> varmebestandigt er der nogen der har et navn på
>
> og hvor man kan købe det.

Det skal bare være højtemperaturfedt.
Prøv at møde op på et eller andet bilværksted med en lille dåse
el.lign. og hør om du kan købe en klat for en femmer til kaffekassen
Siliconefedt til VVS kan også bruges. Det fås i byggemarkeder.

Du kommer en klat på størrelse med en ært i hvert 'rum' og trykker
rullen fast i det, så ikke de 'vælter' under samlingen.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 08-02-04 17:44

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kommer en klat på størrelse med en ært i hvert 'rum' og trykker
> rullen fast i det, så ikke de 'vælter' under samlingen.

Hva f......
Jeg troede da ikke der skulle fedt derind ???
- har altid tør samlet, så de ruller uden modstand....
Mvh
Jess

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 17:48

Jess Mathiasen wrote in news:4026674a$0$279
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Hva f......
> Jeg troede da ikke der skulle fedt derind ???
> - har altid tør samlet, så de ruller uden modstand....
> Mvh
> Jess

Jaaaaa ... dem der skal ha' fedt, ska' ha' fedt!
Peugeot fx kører med fedt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 19:36

On Sun, 08 Feb 2004 16:47:48 +0000, Hekto wrote:

> Jaaaaa ... dem der skal ha' fedt, ska' ha' fedt!
> Peugeot fx kører med fedt.

Jeg har stadig ikke helt forstået det. Ruller skal vel rulle frit og let
og det gør de bestemt ikke når vario er fyldt med klumpet/indtørret
fedt (observeret da jeg skilte min ad efter små 1500km).

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 20:04

Martin Johansen [6000] wrote in

> [...]
> og let og det gør de bestemt ikke når vario er fyldt med
> klumpet/indtørret fedt (observeret da jeg skilte min ad efter små

Nogle varioer er forkromet for at holde til at køre tørt.
Peugeot's er af ren alu og derfor er overfladen ikke slidstærk uden
fedt.

Sådan er det bare, og jeg ved ikke hvorfor man har valgt den løsning.

Fedt er ikke fedt, som olie ikke er olie.
Meget fedt indeholder en del tørstof som f.eks. sæbe!
Hvis der er olie i, slinges den væk, og tørstoffet bliver tilbage, og
klumper.
Derfor skal man ikke bruge kobberfedt, eller fedt med molykote o.s.v.
Af samme grund må det heller ikke flyde ved høje temperaturer som
f.eks. vaseline

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 23:34

On Sun, 08 Feb 2004 19:04:11 +0000, Hekto wrote:

> Nogle varioer er forkromet for at holde til at køre tørt.
> Peugeot's er af ren alu og derfor er overfladen ikke slidstærk uden
> fedt.

Jo så langt kom jeg sidst vi snakkede om det

> Sådan er det bare, og jeg ved ikke hvorfor man har valgt den løsning.

Næh jeg aner det heller ikke.

> Hvis der er olie i, slinges den væk, og tørstoffet bliver tilbage, og
> klumper.

Som jeg observerede med det originale fedt der var i min.. :-/ Dvs.
firkantede ruller efter 1500km

> Derfor skal man ikke bruge kobberfedt, eller fedt med molykote o.s.v.
> Af samme grund må det heller ikke flyde ved høje temperaturer som
> f.eks. vaseline

Hvilken type fedt kan du anbefale?

Fra : Hekto

Dato : 09-02-04 00:17

> Hvilken type fedt kan du anbefale?

Jeg tiltuskede mig en klat på et Peugeotværksted. Det var noget rødt
stads.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-04 08:38

On Sun, 08 Feb 2004 23:16:44 +0000, Hekto wrote:

> Jeg tiltuskede mig en klat på et Peugeotværksted. Det var noget rødt
> stads.

Det der var i min var giftgrøn... hmm. Vil prøve at spørge den lokale
Peugeot mand.. dog sagde han sidst, at de ikke brugte fedt mere, pga. den
kørte bedre uden..

Fra : Hekto

Dato : 09-02-04 13:00

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> wrote in

> Det der var i min var giftgrøn... hmm. Vil prøve at spørge den lokale
> Peugeot mand.. dog sagde han sidst, at de ikke brugte fedt mere, pga. den
> kørte bedre uden..

Ja, de siger meget, når ikke de gider!

Hvis ikke der skulle fedt i den, var der ingen grund til at lave en hel
dåse der sidder uden om, med o-ring og det hele.
Den er heller ikke til at samle, da man let vælter rullerne p.gr.a.
låget/dåsen.

Det 'originale' på min var blåt. Man skal nok ikke hænge sig i farven, da
det skifter med hvem der har fremstillet det.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-04 19:06

On Mon, 09 Feb 2004 11:59:32 +0000, Hekto wrote:

> Ja, de siger meget, når ikke de gider!

Ja de gider ikke rep. scootere i Kolding ihvertfald.. kompetente er de
ikke.. "øhh vi mener det er 6 gram den kører med standard..."

Men hvorom alting er, så har jeg erfaret, at min kører meget bedre uden
fedt, netop pga. rullerne kan rulle frit.

Om den så bliver slidt, selve skålen, vil tiden vise her inden så
længe. Og er den det kan jeg ligeså godt skifte den med en racing
istedet.

Fra : Hekto

Dato : 09-02-04 19:37

> Men hvorom alting er, så har jeg erfaret, at min kører meget bedre
> uden fedt, netop pga. rullerne kan rulle frit.

Tjaaaa ... min virkede bedst med.

> Om den så bliver slidt, selve skålen, vil tiden vise her inden så
> længe. Og er den det kan jeg ligeså godt skifte den med en racing
> istedet.

Bare du også indkalkulerer en ny kobling, for det er svært at få en
anden vario til at koble pænt ind, med std. koblingen. Den starter i
for højt 'gear'.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-04 21:56

On Mon, 09 Feb 2004 18:36:37 +0000, Hekto wrote:

> Tjaaaa ... min virkede bedst med.

Jeg havde firkantede ruller efter 2000km med dertilhørende "effekter". Nu
har jeg kørt uden fedt ca 6500km og kan ikke mærke noget endnu..

> Bare du også indkalkulerer en ny kobling, for det er svært at få en
> anden vario til at koble pænt ind, med std. koblingen. Den starter i
> for højt 'gear'.

Du tænker en strammere fjeder?

Fra : Hekto

Dato : 10-02-04 00:31

Martin Johansen [6000] wrote in news:pan.2004.02.09.20.55.33.898649
@c.dk:

> Du tænker en strammere fjeder?

Jeg prøvede med strammere fjedre; men det gav ikke nok.
Den var alligevel svær og få igang. Andre har oplevet det samme.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-04 13:34

On Mon, 09 Feb 2004 23:31:28 +0000, Hekto wrote:

> Jeg prøvede med strammere fjedre; men det gav ikke nok.
> Den var alligevel svær og få igang. Andre har oplevet det samme.

Okay.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 09-02-04 23:15

> Bare du også indkalkulerer en ny kobling, for det er svært at få en
> anden vario til at koble pænt ind, med std. koblingen. Den starter i
> for højt 'gear'.

Hvorfor skulle det være et problem? Hvad er det der gør at man også skal
skifte kobling?

Fra : Hekto

Dato : 10-02-04 00:33

Brian Axelgaard wrote in

> Hvorfor skulle det være et problem? Hvad er det der gør at man
> også skal skifte kobling?

De fleste uoriginale varioer er 'gode' fordi de giver en højere
gearing.
Med std. koblingen har den svært ved at sætte igang, da den starter i
for højt gear. Der kommer simpelthen ikke omdrejninger nok på, inden
koblingen har taget fat.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-02-04 10:42

> [...]
> Med std. koblingen har den svært ved at sætte igang, da den starter i
> for højt gear. Der kommer simpelthen ikke omdrejninger nok på, inden

Kan det ikke løses med tilstrækkeligt lette ruller?
Når der skal fedt i Peugeot motorer, hvad så med Honda - er det ikke dem der
har noget udviklingssamarbejde i gang?

Fra : Hekto

Dato : 10-02-04 12:13

"Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk> wrote in

> Kan det ikke løses med tilstrækkeligt lette ruller?

Nej, for så passer det ikke i den 'høje' ende.

> Når der skal fedt i Peugeot motorer, hvad så med Honda - er det ikke
> dem der har noget udviklingssamarbejde i gang?

Jeg ved ikke hvad der sidder i Honda'en af vario; men det er stort set
samme motor. Honda ejer en del af Peugeot Motocycles.

Fra : H-J M

Dato : 10-02-04 16:44

> [...]
> Med std. koblingen har den svært ved at sætte igang, da den starter i
> for højt gear. Der kommer simpelthen ikke omdrejninger nok på, inden

Dette løses jo med nogle milde fjedre der tager ved lidt senere.

Det handler om at trimme sin scooter ind til tun-vario. Du kan sagtens køre
med std. koblingen.
Lad den tage ved lidt senere. Hvide malossi fjedre er fine til std. kit
eller sport kits. De tager ved ved 3000 omdr...
Husk at varioen også skal trimmes ind med ruller. Du skal ikke bare kaste
std. ruller i og regne med at det spiller!

Du skrev:
"Nej, for så passer det ikke i den 'høje' ende."

Jeg læser det som om du mener at hvis du skifter kobling så får du mere
topfart. Koblingen skal bare få baghjulet til at flytte sig på det rigtige
tidspunkt. Den har ingen anden funktion. Derfor vil en kobling aldrig give
topfart!

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-02-04 17:52

"H-J M" <zster87@varmtbrev(oversaet selv).com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidspunkt. Den har ingen anden funktion. Derfor vil en kobling aldrig give

Det var ikke det han mente - det var som svar på mit forslag om lettere
ruller.

Fra : Hekto

Dato : 10-02-04 18:55

H-J M wrote in news:4028fca4$0$1648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> 20% polini sekundær gearing
> Den ligger lige under 100 km/t skulle gerne komme over med en

Lang historie, gjort kort: Ved du noget om Peugeot? ;0)

Fra : H-J M

Dato : 10-02-04 20:54

> Lang historie, gjort kort: Ved du noget om Peugeot? ;0)

Peugeot har samme vario system som andre maskiner.
Jeg tvivler ikke på at skålen er anderledes.
Men det er samme sytem.
Alle scootere på det danske marked kører med Vario-rulle ->
Remskive-trykfjeder system. Har ikke mødt nogen der ikke gør det endnu!

Fra : Hekto

Dato : 10-02-04 21:46

H-J M wrote in news:402936db$0$1616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> Alle scootere på det danske marked kører med Vario-rulle ->
> Remskive-trykfjeder system. Har ikke mødt nogen der ikke gør det

OK, du ved ikke noget om Peugeot.

Peugeot kører i modsætning til de fleste med en 'våd' vario, hvor
varioen er omsluttet af en dåse, sådan at fedt'en ikke slynges ud.
Derfor er den altså en anelse anderledes end de andre, og har også en
lidt anden karakteristik på kobling m.m., da denne selvfølgelig er
afstemt til den vario den kører med.

Fra : H-J M

Dato : 10-02-04 22:31

> [...]
> Derfor er den altså en anelse anderledes end de andre, og har også en
> lidt anden karakteristik på kobling m.m., da denne selvfølgelig er

Om rullerne kører med fedt eller ej og om koblingen tager ved 500 rpm før
end andre giver ingen forskel i sidste ende.
Fordi der er en dåse og der ingen krom er i skålen men en klat fedt istedet
vil højest give lidt forskel i vægten pga. rullemodstand osv?
Slyngkoblingen vil ALDRIG have anden funktion end at sætte hjulet i
bevægelse.
Remskiverne og trykfjederen kan være indstillet. Men IKKE koblingen.

Fra : Hekto

Dato : 11-02-04 00:03

H-J M wrote in news:40294da4$0$1581$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Om rullerne k›rer med fedt eller ej og om koblingen tager ved 500
> rpm f›r end andre giver ingen forskel i sidste ende.
> Fordi der er en d†se og der ingen krom er i sk†len men en klat
> fedt istedet vil h›jest give lidt forskel i v‘gten pga.
> rullemodstand osv? Slyngkoblingen vil ALDRIG have anden funktion
> end at s‘tte hjulet i bev‘gelse.
> Remskiverne og trykfjederen kan v‘re indstillet. Men IKKE
> koblingen.

OK, Einstein!
Fortsæt med at skrue på din Zip, og lad os om Peugeot! ;0)

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-02-04 08:40

> H-J M wrote in news:40294da4$0$1581$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
> OK, Einstein!
> Fortsæt med at skrue på din Zip, og lad os om Peugeot! ;0)

Hehe ;) Kan du fortælle mig, hvordan kobling/vario er sat op ifht. en mere
"almindelig" motor. Jeg tænker på at en Peugeot bruger forholdsvis tunge
ruller, men bruger den så også stramme fjedre i slyngkoblingen? Eller er
vario'en lavet således at den har en meget speciel (krum?) stigning? Det
kunne jo være grunden at der skal fedt i vario'en - med en hård/krum
stigning i starten er vel muligt at rullerne udsættes for større "pres" end
ved en mere konservativ stigning, og netop det kan være grunden til fedt i
vario'en... eller tåger jeg bare lidt lige nu :)

Fra : Hekto

Dato : 11-02-04 12:23

> [...]
> rullerne udsættes for større "pres" end ved en mere konservativ
> stigning, og netop det kan være grunden til fedt i vario'en... eller

Bagpladen er 34 grader, som flere af de andre, f.eks. Malossi. Iøvrigt er
den af glimrende kvalitet, så man kan bibeholde den hvis man monterer en
anden vario, og ikke ønsker at ændre gradtallet.

Om banernes profil er anderledes tør jeg ikke sige. Der skal man ind ok
måle ... eller måske bare prøve med modellerevoks!

Rullerne er tungere ens andre, og der er selvfølgelig en sammenhæng imellem
dette og koblingen. Umiddelbart havde det ikke den store virkning at sætte
strammere fjedre i koblingen, Til gengæld gav det en mere jævn kørsel med
en strammere modtryksfjeder.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-02-04 17:22

> [...]
> strammere fjedre i koblingen, Til gengæld gav det en mere jævn kørsel med

Takker for informationen.

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 19:32

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> OK, Einstein!
Svjv. har jeg ikke kaldt dig nørd eller andet så skal vi ikke fortsætte
denne tråd uden brug af sammenligninger og hentydninger til hvad vi mener om
hinanden?

> Fortsæt med at skrue på din Zip, og lad os om Peugeot! ;0)
Har sq heller aldrig tænkt mig at få fingrene i en morini motor som den
Peugeot kører rundt med.

Og jeg har åbentbart ikke forstået hvad du har ment så hvis du vil være så
venlig at bruge 5 min af dit værdifulde liv til at skære det ud i pap for
mig hvorfor en tun-vario gør din motor sløvere selvom den, remskiverne og
koblingen er indstillet efter alle kunstens regler?

Fra : Hekto

Dato : 11-02-04 21:38

H-J M wrote in news:402a7516$0$1569$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> det ud i pap for mig hvorfor en tun-vario gør din motor sløvere
> selvom den, remskiverne og koblingen er indstillet efter alle

Nej, det har du da ikke!

Problemet er bare, at ligegyldigt hvor meget og grundigt tingene
bliver forklaret, 'hører' du ikke efter!!!
De ting du kommer frem med, passer muligvis for en Zip, eller noget
andet; men ikke på en Peugeot! (JEG aner INTET om en ZIP, så derfor
gør jeg mig ikke klog på sådan een)
For at det ikke skal være logn, påstår du nu også at en Pøjgot har
Morini-motor!!!! Det er Aprilia der kører med Morini! ... eller er
det Yamaha?? ;0)

Jeg bruger der gerne en hel halv time på at forklare det!!! :0D

Varioen og selve transmissionen virker sådan:
http://www.hekto.dk/speedfight/variator.htm

Vi starter i tomgang og remmen ligger inderst på varioen. Der er ikke
omdrejninger nok til at koblingen har taget fat.

Vi sætter omdrejninger på. Remmen ligger længst inde. Da vi har flere
omdrejninger, roterer koblimgen hurtigere. I koblingen sidder 3 eller
4 vægtklodser, med koblingsbelægning på. De bliver hver holdt inde af
en fjeder. (ligner lidt en 'omvendt' tromlebremse) Vægtene begynder
nu at trække i fjedrene.

Vi har nu lige præcis 1000 omdrejninger på motoren. og vægtene har nu
præcis trukket så meget i fjedrene, at belægningen lige præcis rører
den udvendige koblingsskål, der driver baghjulet via den lille
gearkasse bagtil.

Nu sætter vi så 1200 omdrejninger på motoren, og vægtene hiver nu så
meget i fjedrene, at centrifugalkraften rent faktisk trykker dem
hårdt imod den yderste koblingsskål.
Vi kører!!!

Rullevægt, stigningen på skiverne og den store modtryksfjeder har
selfølgekig noget at sige; men nu er det de små fjedre i koblingen
det drejer sig om.

Nu sætter vi strammere fjedre i selve koblingen.

Det samme gentager sig.
1000 Omdrejninger og vægtene trækker i fjedrene. Fjedrene er nu så
stramme, at vægtene ikke kan komme ud og røre den ydre koblingsskål.
Først ved 1700 omdrejninger kan vægtene overvinde trækket fra de
strammere fjedre, så belægninger presser mod ydre koblingsskål.

Vi har nu opnået, at den først sætter igang ved et noget højere
omdrejningstal, end før. Der 'files' lidt mere på koblingen.

Hvis nu den nye vario starter med remmen lidt længere ude, end den
originale, d.v.s. med en større diameter, så svarer det til at man
starter i et højere gear, og man må file lidt på koblingen.
Man KUNNE også have sat lettere ruller i, så der skulle flere
omdrejninger til at presse remmen udaf. Også her ville vi have fået
en 'lav' gearing, undtagen lige i det punkt hvor remmen er så langt
inde som den kan komme; men faktisk er den jo allerede for langt ude
p.gr.a. den nye vario.
Derfor er man nødt til at have en kobling på Pøjgot'en som først
kobler ind ved et højere omdrejningstal.
Det hjælper med andre fjedre; men ikke nok til at det bliver godt.

OK?

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 22:01

> [...]
> det Yamaha?? ;0)

> Jeg bruger der gerne en hel halv time på at forklare det!!! :0D

Alt det du har skrevet har jeg forstået :)

> Derfor er man nødt til at have en kobling på Pøjgot'en som først
> kobler ind ved et højere omdrejningstal.
> Det hjælper med andre fjedre; men ikke nok til at det bliver godt.

Hvor meget strammere fjedre vil du have i?
Du kan jo få fjedre helt op til ~8000 omdr så du kan jo sagtens trimme din
std. kobling ind. Den skal jo først skiftes når den begynder at fedte og
ikke tage ordentligt ved (glide) eller du har så mange RPM's på at du er
bange for at den kan holde.
Men som sagt. Det hjælper med andre fjedre men ikke nok. Hvor meget er nok?

> OK?

Ja

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 22:03

> [...]
> For at det ikke skal være logn, påstår du nu også at en Pøjgot har
> Morini-motor!!!! Det er Aprilia der kører med Morini! ... eller er

Aprilia og Yamaha kører med Minearelli.
Suzuki bruger Morini motorer
Honda bruger også Morini motorer. Og siden i har forklaret at Pug og Honda
udvikler motor sammen. Så gik jeg udfra at Pug vel kørte med en Morini
motor. Eller ihvertfald en Replica af sådan en ;)

Ja

Fra : Hekto

Dato : 11-02-04 22:18

H-J M wrote in news:402a98a5$0$1597$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> og Honda udvikler motor sammen. Så gik jeg udfra at Pug vel kørte
> med en Morini motor. Eller ihvertfald en Replica af sådan en ;)

Honda har købt sig ind i Peugeot. De har 25%.
De Honda'er der har motorer med bagudlænet motor har reelt samme
motor som peugeot.
http://www.peugeot-
motocycles.com/uk/Peugeot/Histoire/modifications.php

> [...]
> så mange RPM's på at du er bange for at den kan holde.
> Men som sagt. Det hjælper med andre fjedre men ikke nok. Hvor

Jeg vil ikke, det er 2 år siden jeg solgte min sidste Peugeot, en
100cc.
Jeg, og en anden tilsvarende, prøvede med strammere fjedre; men det
var ikke muligt at justere den ind. Koblingen koblede ind så snart
der blev givet en lille smule gas over tomgang, så scooteren hoppede
igang.

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 22:29

> [...]
> var ikke muligt at justere den ind. Koblingen koblede ind så snart
> der blev givet en lille smule gas over tomgang, så scooteren hoppede

Hvor meget strammere var de fjedre? Og nu var det vel ikke trykfjederen i
skiftede? ;)

Fra : Hekto

Dato : 11-02-04 22:49

H-J M wrote in news:402a9e93$0$1649$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvor meget strammere var de fjedre? Og nu var det vel ikke
> trykfjederen i skiftede? ;)

Hvis jeg husker rigtigt blev der prøvet +60% uden resultat.
Jo Modtryksfjederen blev også udskiftet på et tidspunkt; men af andre
årsager.

Fra : H-J M

Dato : 12-02-04 10:38

> Hvis jeg husker rigtigt blev der prøvet +60% uden resultat.
> Jo Modtryksfjederen blev også udskiftet på et tidspunkt; men af andre
> årsager.

Ok
Tror lige jeg skal have fat i en Peugeot og få den revet fra hinanden så jeg
kan se hvad der er "galt" med den kobling

--
Mvh. Hans-Jacob
Piaggio Zip. TP Racing+, Tr Tap, 21 dell'o, Techno Prestigio
Den ligger lige omkring 80 km/t. Letter forhjul bare man kigger på gassen
(ingen gearing :D )

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-02-04 08:33

"H-J M" <zster87@varmtbrev(oversaet selv).com> skrev i en meddelelse
> Om rullerne kører med fedt eller ej og om koblingen tager ved 500 rpm før
> end andre giver ingen forskel i sidste ende.

Du mener altså ikke at det har nogen indflydelse om motoren kobler til ved
fx. 2000 eller 2500rpm? Deri er jeg sikker på at der er mange der er uenige!

> Fordi der er en dåse og der ingen krom er i skålen men en klat fedt
istedet
> vil højest give lidt forskel i vægten pga. rullemodstand osv?

Ja, men stigningen kan meget vel være anderledes på sådan en pegøj - det har
en del at sige.

> Slyngkoblingen vil ALDRIG have anden funktion end at sætte hjulet i
> bevægelse.

Nej, det er for så vidt rigtigt nok, men hvordan og hvornår den gør det, har
meget stor indflydelse på optrækket.

> Remskiverne og trykfjederen kan være indstillet. Men IKKE koblingen.

Koblingen kan sagtens være sat til at koble til ved enten et speciel lavt
eller højt omrejningstal, altså koblingen og ikke motorens omdrejningstal.
Vario'en skal tilpasses derefter.

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 19:07

"Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du mener altså ikke at det har nogen indflydelse om motoren kobler til ved
> fx. 2000 eller 2500rpm? Deri er jeg sikker på at der er mange der er

Jo det har skam inflydelse på om du rammer der hvor cylinderen arbejder
bedst.
Selve ideen med at tune en maskine er principielt at finde en cylinder med
større slagvolumen/slaglængde.
Den cylinder arbejder bedst ved et specielt antal omdr. defineret efter
hvilken expansion-potte og hvilke porttider og portgrader den har.
Når man har fundet der hvor den arbejder bedst indstiller man sin vario til
at holde det antal omdr. hele vejen igennem.
Hvis rullerne er for tunge gearer motoren for hurtigt op og omdr. falder og
kommer derved ud af det område hvor motoren har flest HK til rådighed.
Er rullerne for lette gearer den for hurtigt op og du får en masse omdr. men
ingen fart.
Hvis koblingen tager ved for tidligt når motoren ikke at komme op i de omdr
som den "gearer" ved og skal derfor kæmpe sig op igennem omdr. registret før
den når det område hvor den arbejder godt.
Vil dog dertil tilføje at der praktisk talt næsten er ingen der sætter
koblingstidspunktet til feks. 9.500 omdr/min da det er unødvendigt. Din
cylinder vil 100% sikkert stadig arbejde fint ved ex. 7000 omdr. og du kan
stadig væk også køre med halv gas i f.eks. et sving (på bane som tun jo kun
må bruges til ;) ) Ved 7000 omdr vil du stadig have så mange heste at den
sagtens kan hive omdr. det lille stykke op på 9.500
Samtidig med skal remskiverne jo bevæge sig ud af for at opnå en højere
gearing og for at remmen ikke skal blive "løs" hvis du har tilpas mange
hestekræfter vil motoren i det du river gassen rundt smide remskiverne så
hårdt til side at remmen er "sløv" i et brøkdel af et sekund og du opnår at
remmen glider rundt.
Derved mister du kræfter. Derfor skal der en hårdere trykfjeder i. Nogle
unge drenge tænker AHA fedt. Så smider vi jo bare en 35kg trykfjeder på min
afdroslede maskine. Det dur ikke. Din maskine vil skulle bruge UTROLIG mange
kræfter på at få remskiverne fra hinandne. De kræfter kunne den lige så godt
bruge på at rive baghjulet rundt. Du vil også skabe unødvarme fordi fjederen
presser så hårdt på remskiverne. Man kan faktisk bruge den her formel Varme
= Watt = HK. Hvis remskiverne producere Varme mister du derfor HK (lyder
mærkeligt men det er rigtigt)

> Ja, men stigningen kan meget vel være anderledes på sådan en pegøj - det
har
> en del at sige.

Fordi stigningen er anderledes vil kun ændre dit træk. Dit koblingstidspunkt
har stadig ikke noget at gøre med om maskinen dør. Det kan faktisk nogle
gange anbefales at smide nogle milde fjedre i en afdroslet maskine (LÆS:
~3000 omdr) Maskinerne tager ved tidligt fordi fabrikkerne tænker mere på
lydløshed og komfort end at komme hurtigt fra land

> Nej, det er for så vidt rigtigt nok, men hvordan og hvornår den gør det,
har
> meget stor indflydelse på optrækket.

Læs øverst.

> Koblingen kan sagtens være sat til at koble til ved enten et speciel lavt
> eller højt omrejningstal, altså koblingen og ikke motorens omdrejningstal.
> Vario'en skal tilpasses derefter.

Varioen skal aldrig tilpasse efter tilkoblingstidspunktet.
Indstil Vario til at ramme stedet hvor din motor arbejder.
Indstil derefter koblingen til at tage ved så tæt på som muligt. Endelig
ikke over. Må gerne lidt under.

(Kom ikke og sig jeg ved lidt om vario systemet ;) )

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-02-04 21:12

> Selve ideen med at tune en maskine er principielt at finde en cylinder med
> større slagvolumen/slaglængde.

Okay, slaglængden er der da ikke mange der ændrer på, eller hvad?

> Den cylinder arbejder bedst ved et specielt antal omdr. defineret efter
> hvilken expansion-potte og hvilke porttider og portgrader den har.

Porttider = afstand fra top ned til øverste kant af portene?
Portgrader = ?

> Når man har fundet der hvor den arbejder bedst indstiller man sin vario
til
> at holde det antal omdr. hele vejen igennem.

Jeg har aldrig oplevet ved min scooter at den holder samme omdr.tal ret
længe - er det tegn på at jeg endnu ikke har fundet de rigtige ruller?
Hvor lang tid snakker vi her?

> [...]
> kommer derved ud af det område hvor motoren har flest HK til rådighed.
> Er rullerne for lette gearer den for hurtigt op og du får en masse omdr.

Jeg er kommet til et punkt hvor jeg synes 6g passer, men den flyver ikke
ligefrem afsted - dog et OK optræk. med 5.5g synes jeg den bare tager omdr.
uden der rigtigt sker noget. Kan jeg evt. parre 3x5.5g og 3x6g. Jeg har set
at man kan købe en vario som er lavet på den måde. Der burde ikke blive
ustabilitet så længe rullerne placeres rigtigt selvf. :)

> [...]
før
> den når det område hvor den arbejder godt.

Kan du så anbefale at købe en anden kobling eller bare et sæt hårdere
fjedre? Min kobling har overlevet de sidste 20.000km :)

> [...]
> må bruges til ;) ) Ved 7000 omdr vil du stadig have så mange heste at den
> sagtens kan hive omdr. det lille stykke op på 9.500

Skal jeg helt op på 7000rpm før den kobler til :-/ shit :)

> [...]
> hårdt til side at remmen er "sløv" i et brøkdel af et sekund og du opnår

Det kan være her mit problem er, jeg har prøvet med en alt for hård fjeder,
den splittede min rem af :) Jeg har dog en lidt hårdere, men husker at jeg
synes at den kørte bedre med originalen

> [...]
Varme
> = Watt = HK. Hvis remskiverne producere Varme mister du derfor HK (lyder

Det lyder skam ikke mærkeligt i mine ører, den del af det ved jeg godt :)

> [...]
> ~3000 omdr) Maskinerne tager ved tidligt fordi fabrikkerne tænker mere på
> lydløshed og komfort end at komme hurtigt fra land

Er du helt sikker? Når det er komfort kobler den vel til tidligt, right?
Hvorfor så mildere fjedre når den er afdroslet? Så kobler den jo bare til
endnu tidligere...

> Varioen skal aldrig tilpasse efter tilkoblingstidspunktet.

Nej, det var lige en brøler fra min side

> Indstil Vario til at ramme stedet hvor din motor arbejder.
> Indstil derefter koblingen til at tage ved så tæt på som muligt. Endelig
> ikke over. Må gerne lidt under.

Det er jo det jeg prøver på :)

> (Kom ikke og sig jeg ved lidt om vario systemet ;) )

Den kommentar kunne du godt have udeladt, det virker lidt forkert, men
smiley'en viser da også at det bare var sjov :)
Det er sådan en rigtig røvhuls-kommentar :) Håber ikke du misforstår mig,
det er med et smil på læben jeg skriver dette.

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 22:17

> "H-J M" <zster87@varmtbrev(oversaet selv).com> skrev i en meddelelse

> Okay, slaglængden er der da ikke mange der ændrer på, eller hvad?

Både og. Der findes kun 2-3 mærker der har lavet en tap med længere
slaglængde. TP og Malossi (MHR afdelingen) har. Ved ikke om der er flere

> Porttider = afstand fra top ned til øverste kant af portene?
> Portgrader = ?

Hvor meget portene vinkler.
Gå ned på biblioteket og lån bogen "2-stroke performance tuning" af A.
Graham Bell.. Lover dig du lærer meget af den ;)

> til
>
> Jeg har aldrig oplevet ved min scooter at den holder samme omdr.tal ret
> længe - er det tegn på at jeg endnu ikke har fundet de rigtige ruller?
> Hvor lang tid snakker vi her?

Den skal helst stige, ramme det punkt hvor den trækker bedst og så skal den
BLIVE der den må ikke ændre sig.
Start med for tunge ruller (stiger i omdr. falder så igen og kæmper sig op
igen) og bliv ved med at "rulle" ned af indtil du rammer det punkt hvor den
ikke falder på noget tidspunkt og farten er højest. (Elektronisk omdr.
tæller er GULD når man indstiller)

> [...]
> at man kan købe en vario som er lavet på den måde. Der burde ikke blive
> ustabilitet så længe rullerne placeres rigtigt selvf. :)

Ja du kan godt parre bare du lægger skiftevis de forskellige ruller. Altså
5,5 , 6 , 5,5 , 6 , 5,5 , 6. Ellers får du ikke samme pres på skålen hele
vejen rundt.

> Kan du så anbefale at købe en anden kobling eller bare et sæt hårdere
> fjedre? Min kobling har overlevet de sidste 20.000km :)

Hvis ikke bakkerne er slidt er der ingen grund til at skifte. Hvis du
endelig skal skifte så overvej en kvalitets kobling. se lidt på
www.speed-line.dk , www.scooter-racing.dk og www.msp-tuning.dk de tre eneste
sider der efterhånden ikke er bøvl med (leveringstider, fejl, defekter,
udeblevnevarer, snyd osv.)

> Skal jeg helt op på 7000rpm før den kobler til :-/ shit :)

Nej det var bare et eksempel hvis du har en cylinder der arbejder ved 9500
omdr.

> Det kan være her mit problem er, jeg har prøvet med en alt for hård
fjeder,
> den splittede min rem af :) Jeg har dog en lidt hårdere, men husker at jeg
> synes at den kørte bedre med originalen

Smid den originale i. Jeg kører med Original Hiper II fjeder (Den er
strammere end den originale til min motor. HiperII er den motor som Piaggio
bruger std. på de nye maskiner. Jeg har den gamle motor) og den glider ikke
det mindste.
Jo blødere fjeder jo bedre!

> Er du helt sikker? Når det er komfort kobler den vel til tidligt, right?
> Hvorfor så mildere fjedre når den er afdroslet? Så kobler den jo bare til
> endnu tidligere...

Når jeg snakker fjedre er det 4 stadier 1. Std 2. Milde 3. Hårde 4. Meget
hårde
Jeg mente mildere i det tilfælde. Std er altid bunden når vi snakker fjedre
;)

> Nej, det var lige en brøler fra min side

Det er ok :D

> [...]
> Det er sådan en rigtig røvhuls-kommentar :) Håber ikke du misforstår mig,
> det er med et smil på læben jeg skriver dette.

Så ramte jeg plet med kommentaren den var måske lidt vovet men hvad. Hvis
man ikke tager chancen kommer man ingen vegne :D

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-02-04 15:02

> Hvor meget portene vinkler.
> Gå ned på biblioteket og lån bogen "2-stroke performance tuning" af A.
> Graham Bell.. Lover dig du lærer meget af den ;)

Lort og lagkage! De har 2 styks på "Det nordjyske Landsbibliotek" - den ene
er "pt. bortkommet" og den anden er udlånt samt reserveret af 2 andre... det
varer noget tid før jeg får fingrene i den!

Fra : Hekto

Dato : 13-02-04 15:18

I mellem tiden er der lidt her: http://www.macdizzy.com/

Fra : Kristian

Dato : 13-02-04 19:05

Brian Axelgaard wrote:
> [...]

Tjaeh.. i betragtning af at den er nogle år bagefter er den nu meget god.
nogen der ved hvornår den sidst er revideret ???

> Lort og lagkage! De har 2 styks på "Det nordjyske Landsbibliotek" -
> den ene er "pt. bortkommet" og den anden er udlånt samt reserveret af
> 2 andre... det varer noget tid før jeg får fingrene i den!
Hvis du er i nærheden af 9490 området, har jeg en du kan låne.

Mvh
Kristian

--
*Danmarks hurtigste yamaha Fs1.*
(når ellers den holder...)

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-02-04 21:12

"Kristian" <Notforyoutoknow@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjaeh.. i betragtning af at den er nogle år bagefter er den nu meget god.
> nogen der ved hvornår den sidst er revideret ???

Der står sådan her:

Bell, A Graham
Two-stroke performance tuning
2. ed.. 1999. 271 s., illustreret
Forlag: Haynes
Sprog: Engelsk
Serie: H ; 619

Bell, A. Graham
Two-stroke performance tuning
2. edition. 1998. 271 sider, illustreret
Forlag: Haynes
Sprog: Engelsk
Emne: tuning ; 2-takts motorer ; motorcykler
Opstilling i folkebiblioteker: 62.726
ISBN: 1-85960-619-9

Bell, A. Graham
Two-stroke performance tuning in theory and practice
Reprinted. 1998. 229 sider, illustreret
Forlag: Haynes
Sprog: Engelsk
Opstilling i folkebiblioteker: 62.726

> Hvis du er i nærheden af 9490 området, har jeg en du kan låne.

Tjae, jeg bor i 9400 - så der kan vel ikke være så langt igen :) Er det
Pandrup du bor i?

Fra : Kristian

Dato : 14-02-04 00:11

Hej!

Argh.. der skulle ha stået :
i betragning af at den _jeg har_ er......

> Der står sådan her:
*snip*
Min er købt i 1992 og mangler så en del i forhold til den sidste nye
Mht. digital Tænding og variabel udst. port desværre..
det er dog ikke noget jeg savner, da jeg er nogenlunde up to date
gennem "Hands on experience" med tingene.

> Tjae, jeg bor i 9400 - så der kan vel ikke være så langt igen :)
Hmm. nørresundby ikke ?

> er det Pandrup du bor i?
Njae.. et par km udenfor pandrup by...
Men vil du stadig låne bogen, kan du sende en mail på:
doktorolie@hotmail.com så finder vi ud af det.

Mvh
Kristian

Fra : H-J M

Dato : 14-02-04 01:04

> Hmm. nørresundby ikke ?

> Njae.. et par km udenfor pandrup by...

Oveni alt det her vil jeg tilføje at jeg er fra 9700 Brønderslev.
Og kan det passe det er noget med at Kristian har været på min adresse og
købe en Puch Maxi P motor af mig ;)
Jeg havde maxi dengang :D

Fra : Kristian

Dato : 14-02-04 11:10

H-J M wrote:

> Oveni alt det her vil jeg tilføje at jeg er fra 9700 Brønderslev.
> Og kan det passe det er noget med at Kristian har været på min
> adresse og købe en Puch Maxi P motor af mig ;)
> Jeg havde maxi dengang :D
Bingo !! og motoren lever da endnu,med et 47mm voldportet metrakit
monteret ved dog ikke lige hvad den skal bruges til...
den blev kun indkøbt for at prøve nogle ting af.

spinoff: nogen der kender en nem måde at afbalancere en krumtap?
jeg er træt af at bruge flere dage på det...

Mvh
Kristian

Fra : H-J M

Dato : 14-02-04 17:46

> Bingo !! og motoren lever da endnu,med et 47mm voldportet metrakit
> monteret ved dog ikke lige hvad den skal bruges til...
> den blev kun indkøbt for at prøve nogle ting af.

Gimme den motor!

> spinoff: nogen der kender en nem måde at afbalancere en krumtap?
> jeg er træt af at bruge flere dage på det...

Hmm op i en drejebænk og så måle op?

Overvejer lidt at skilde mig af med Zippen. Gider ikke rigtig den længere :D
Var det ikke noget for dig? (DK's hurtigste FS-1 og Zip....)

Fra : Kristian

Dato : 14-02-04 20:14

H-J M wrote:
> "Kristian" skrev i en meddelelse
>
> Gimme den motor!
Hva vil du bruge den til?
der er innerrotor cdi på, så der er ikke strøm til lys..
og koblingen døjer med at holde fast når den skal startes.
derudover drikker den 1 L 100oktan hurtigere end du kan tælle til 10...

> Hmm op i en drejebænk og så måle op?
Nope.. i grove træk går det ud på at fx. maxien er født med et 38mm
stempel, vægten ad dette + plejlstang(inkl. leje og søle) modsvarer
kontravægten på
krumtappen. skifter du så til et 47mm stempel der fx. vejer 28g mere,
resulterer det
i ubalance hvilket æder lejer på rekordtid, og igen stjæler effekt.
et godt eksempel er en Fs1 med 45mm og Thansen krumtap, over 8000 rpm
er den ved at skille sig ad af sig selv...

> Overvejer lidt at skilde mig af med Zippen. Gider ikke rigtig den
> længere :D Var det ikke noget for dig? (DK's hurtigste FS-1 og
> Zip....)
Nah.. jeg startede dengang Yamaha Fs1/ Puch flagskib /Kreidler Florett
og Everton var moderne.. så scootere siger mig ikke rigtig noget.
Det eneste jeg gør lidt i er Aprilia SR50 LC (har sådan en motor liggende)
og så _lidt_ Peugeot speedfight pga startspærren.

Fortsat go weekend til alle.

Mvh
Kristian

Fra : Jante

Dato : 11-02-04 21:38

"H-J M" <zster87@varmtbrev(oversaet selv).com> skrev:

> (Kom ikke og sig jeg ved lidt om vario systemet ;) )

Nej, bare rolig, det er der vist ingen, der vil påstå...

J.L

Fra : H-J M

Dato : 11-02-04 22:18

Fra : H-J M

Dato : 08-02-04 19:17

"Jess Mathiasen" <jessm@dwain[remove].dk> skrev i en meddelelse
> Hva f......
> Jeg troede da ikke der skulle fedt derind ???
> - har altid tør samlet, så de ruller uden modstand....

Det er kun meget få modeller der bruger fedt.
Piaggio motorer og Minarelli motorer skal ikke have fedt.
Som Hekto siger skal Peugeot motorer have det. Men forstår ikke hvorfor. Er
varioen så meget anderledes end andre motorer?

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Bamse

Dato : 08-02-04 23:11

Loop wrote:
> Hej ng hvilket fedt skal man bruge nå man skifter
>
> vario ruller jeg har hørt at det skal være
>
> varmebestandigt er der nogen der har et navn på
>
> og hvor man kan købe det.
>
> Hilsen Loop

på en tank kandu købe en tube " kobberfedt " det ser ud som bronse
maling,det bruges blant andet til at smøre i mellemrummet mellem
bremseklodsen og bremsecylindren. den kan tåle ca 300 grader uden at
forkulde.
m.v.h. bamse

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 23:18

Bamse wrote in news:fryVb.86825$jf4.5498768@news000.worldonline.dk:

> [...]
> maling,det bruges blant andet til at smøre i mellemrummet mellem
> bremseklodsen og bremsecylindren. den kan tåle ca 300 grader uden

Det må bare ikke bruges i varioen, da smørelsen slynges væk, og kun
kobberet bliver tilbage.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 23:36

On Sun, 08 Feb 2004 23:11:21 +0100, Bamse wrote:

> [...]
> maling,det bruges blant andet til at smøre i mellemrummet mellem
> bremseklodsen og bremsecylindren. den kan tåle ca 300 grader uden at

Det kobberfedt jeg har kan tåle 1200grader... og enhver der ikke bruger
kobberfedt til at smøre skruer, bolte og møtrikker når der skrues
skulle klyges op med en slidt koblingstrykfjeder