Danske ferskvandsfisk
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 23-04-01 13:53

Hej
Jeg overvejer seriøst at etablere et akvarium med danske ferskvandsfisk,
såsom skaller eller løjer. Dertil regner jeg med en enkelt aborre (ja
jeg ved det er en rovfisk) samt en enkelt krebs. Af planter regner jeg
med primært at benytte hornbladet vandaks fra et lokalt vandhul.

Jeg har endnu ikke investeret i akvariet, men regner med en størrelse på
160 - 250 l. Er der i den forbindelse nogle specielle ting jeg skal
tænke på. Evt hvilken størrelse pumpe (extern eller intern?).

mvh ivan

Fra : Karsten Plesner

Dato : 23-04-01 17:36

> [...]
> 160 - 250 l. Er der i den forbindelse nogle specielle ting jeg skal
> tænke på. Evt hvilken størrelse pumpe (extern eller intern?).

Du skal nok sørge for en eller anden form for køling, hvis du ikke ahr
mulighed for at anbringe akvariet tilstækkelig koldt.

Vi har selv haft skaller i en del år i et bassin i de kælderlokaler, hvor
den lokale akvarieklub ligger.

M.v.h.
Karsten

Fra : Keyser Soze

Dato : 23-04-01 21:40

Spændende ide, faktisk en af mine gamle drømme.
Vil dog lige nævne, at de krebs jeg har gående æder alt. Inclusive
fisk. Men den fanger forhåbentlig næppe hurtigsvømmere som skaller og
løjer. Det er også således, at de bider langt flere planter i stumper
og stykker end de spiser. Men det er interessante dyr, som endda
yngler under akvarieforhold!
Blandt andet Eheim laver (dyre) køleanlæg. Ombygning af et gammelt
køleskab er også muligt. Ihvertfald går det næppe uden afkøling.

Held og lykke

Keyser Soze