Hz i spil
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 15-01-04 20:29

Hejsa

Hvordan tjekker man/i hvor mange Hz ens skærm kører med i div. spil?

Mvh.

Kenneth

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-01-04 20:58

(: MarlboroMan :) wrote:
> Hejsa
>
> Hvordan tjekker man/i hvor mange Hz ens skærm kører med i div. spil?
>
> Mvh.
>
> Kenneth

Tryk på knappen der aktiverer din monitors On Screen Display, der kan
man se det på nogle monitorer.
Eller du kan slå V-sync til (enten i driverindstillingerne eller med et
tweaktool som f.eks. Rivatuner hvis du har et Geforce kort) og aflæse
det i spil - hvis skærmen kører 100Hz, vil spillene så køre 100 FPS,
forudsat din PC er kraftig nok selvfølgelig.

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 15-01-04 21:17

> [...]
> det i spil - hvis skærmen kører 100Hz, vil spillene så køre 100 FPS,
> forudsat din PC er kraftig nok selvfølgelig.

Det med OSD virkede (spiller på en Samsung 959 NF). Der kunne jeg se at jeg
kørte med 60 Hz. Hvordan får jeg det op? Jeg ved at skærmen sagtens kan
køre med 100 Hz i den opløsning jeg spiller i. Grafikkortet burde også
sagtens kunne trække det (Radeon 9800 XT).

> -Sune

Mvh.

Kenneth

Fra : Jackie

Dato : 15-01-04 21:24

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4006f557$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> køre med 100 Hz i den opløsning jeg spiller i. Grafikkortet burde også
> sagtens kunne trække det (Radeon 9800 XT).

Jeg kender ikke så meget til ATI-kortene, men på Geforce kortene kan du
bestemme hvor mange Hz de forskellige opløsninger skal køre i (F.eks.
1024x768 i 85Hz) gennem driveren.
De fleste spil kører konsekvent i 60 Hz, hvilket man ikke kan holde ud og
kigge på i længere tid, derfor findes der vist nok et refresh rate fix til
ATI-kortene, som der også gjorde tdiligere til geforce-kortene, inden det
blev indbygget i driverne.
Prøv at søge på google, eller se efter om det ikke er muligt at indstille
ved hjælp af din Grafik driver. Bare husk at du ikke skal indstille Hz
højere end din skærm kan klare i den givne opløsning, da skærmen enten slår
fra, eller tager skade af det.

Hygge
Jackie

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-01-04 22:08

Jackie wrote:
> [...]
> indstille Hz højere end din skærm kan klare i den givne opløsning, da
> skærmen enten slår fra, eller tager skade af det.

Det nytter ikke noget at ændre på indstillingen i driveren, det gælder
kun for desktoppen og software der kører i et vindue. Så snart Direct X
tager over er du tilbage på 60Hz.
Hvis man vil ændre på refresh rate i Direct X spil kan man gøre det med
DXDiag - Start -> kør -> dxdiag, og så klik på det sidte faneblad, og
klik på 'Override '.

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 15-01-04 22:03

Sune Mika Salminen wrote:
> faneblad, og klik på 'Override '.

Jep - dette kan dog godt give bagslag, hvis man kommer til at sætte den til
en opløsning ens skærm ikke kan køre. Derfor benytter jeg mig af freeware
programmer MultiRes 1.4, der kan det samme

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-01-04 22:14

Martin Kirschmeyer wrote:

> Jep - dette kan dog godt give bagslag, hvis man kommer til at sætte
> den til en opløsning ens skærm ikke kan køre. Derfor benytter jeg mig
> af freeware programmer MultiRes 1.4, der kan det samme

Multires, til evt. interesserede, virker med alle gfx kort:
http://www.entechtaiwan.com/

Multires er absolut brugbart, men "Powerstip" er kongen, hvis der skal
tweakes opløsninger og refresh rates. Men så må man punge ud.

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 15-01-04 22:34

Sune Mika Salminen wrote:
> Multires er absolut brugbart, men "Powerstip" er kongen, hvis der skal
> tweakes opløsninger og refresh rates. Men så må man punge ud.

Jeg kender ikke powerstrip... men MultiRes klarer det perfekt til mit behov

Fra : Robert Eriksen

Dato : 15-01-04 22:19

Sune Mika Salminen wrote:

> Det nytter ikke noget at ændre på indstillingen i driveren, det gælder
> kun for desktoppen og software der kører i et vindue. Så snart Direct X
> tager over er du tilbage på 60Hz.

I nVidas drivere kan man nu godt ændre det via driveren.
Men ikke samme sted som den normale refresh rate.
Settings -> Advanced -> GeForce -> Refresh rate override kan man
definere hvilken rate man vil køre med i forskellige opløsninger.
Og det virker nu ganske udmærket. Har liget spillet lidt Vice City i
1152x864 ved 85Hz.

Men stadig ingen Doom3 ;-(

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-01-04 11:39

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> definere hvilken rate man vil køre med i forskellige opløsninger.
> Og det virker nu ganske udmærket. Har liget spillet lidt Vice City i

Det vidste jeg faktisk ikke. Tak for info.

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-01-04 22:14

> [...]
> køre med 100 Hz i den opløsning jeg spiller i. Grafikkortet burde også
> sagtens kunne trække det (Radeon 9800 XT).

Hent ATI Refresh Fixer hér:
http://www.radeon2.ru/refreshfix_eng.html

Den har jeg haft gode erfaringer med. Den virker f.eks. også under OpenGL.

Du skal dog være opmærksom på at det kan give "underlige" problemer med
TV-Out hvis du tvinger refreshraten op i de lave opløsninger (640x480 og
800x600).

Venlig hilsen
Henrik

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 16-01-04 17:06

Jeg takker for alle jeres forslag. Nu har jeg lidt at gå efter.

Mvh.

Kenneth