Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt program til organisering af RAW filer
Fra : Peter Andersen

Dato : 25-01-04 15:55

Jeg er ude efter et eller andet godt og professionelt program til
organisering af billeder, mest Canon RAW filer.
Har fundet sådan noget som http://www.qpict.net/ men det er kun til Mac..

Er der nogen der kender et eller ander godt til Windows? jeg har en licens
til Cumulus, men jeg tror ikke den kan tage Canon RAW filer..

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : rosenauer.dk

Dato : 25-01-04 16:46

> Jeg er ude efter et eller andet godt og professionelt program til
> organisering af billeder, mest Canon RAW filer.
> Har fundet sådan noget som http://www.qpict.net/ men det er kun til Mac..

Danske Phase One's Capture One (www.phaseone.com) kan tage .raw og
behandle/processere/konvertere til andre forfatter. Derudover kan også
BreezeBrowser og Adobe Photoshop CS tage .raw. Mht. blot at se dem, så er
IrfanView med .raw plugin ganske gratis (modsat de andre). Mht.
organisering, så kunne jeg forrestille mig at den nyeste version af Adobe
PhotoAlbum kunne tage .raw, men er ikke 100% sikker.

Benytter normalt blot selv en fornuftig directorystruktur og Windows
Commander :)

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Mic Holm

Dato : 25-01-04 17:28

> IrfanView med .raw plugin ganske gratis (modsat de andre). Mht.
> organisering, så kunne jeg forrestille mig at den nyeste version af Adobe
> PhotoAlbum kunne tage .raw, men er ikke 100% sikker.

Det kan den.

--Michael

Fra : Grev Dracula

Dato : 26-01-04 06:28

On Sun, 25 Jan 2004 16:46:20 +0100, "rosenauer.dk"
<martin@REMOVETHISrosenauer.dk> got up, slammed his beer jug into the
table and hollered:

> [...]
>PhotoAlbum kunne tage .raw, men er ikke 100% sikker.
>
>Benytter normalt blot selv en fornuftig directorystruktur og Windows

Dette fremragende program hedder i dag ikke mere " Windows Commander"
men i stedet "Total Commander". <http://www.ghisler.com >

Bill Gates kunne nemlig nemlig ikke tåle at programmer, som Micro$oft
ikke har lavet, hedder noget med Windows ...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 17:27

On 2004-01-25, Peter Andersen <peterandersen@mespilus.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der kender et eller ander godt til Windows? jeg har en licens
> til Cumulus, men jeg tror ikke den kan tage Canon RAW filer..

Irfanview er en mulighed.

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-01-04 17:51

Povl H. Pedersen wrote:

> Irfanview er en mulighed.

Den Thumbnail viewer der er i Irfanview er faktisk ikke tosset.... bare
ærgerligt den ikke kan gemme en form for preview, så hvis jeg har 200 CRW
filer liggende i det samme bibiliotek skal den hen og læse dem alle HVER
gang jeg går ind i mappen.

Men bortset fra det er programmet extremt hurtigt. ADCsee kan ikke følge med
der (og altså heller ikke læse CRW filer)

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 21:45

On 2004-01-25, Peter Andersen <peterandersen@mespilus.dk> wrote:
> [...]
> filer liggende i det samme bibiliotek skal den hen og læse dem alle HVER

Ja, alternativet er at lave HTML kontaktark for hver mappe.

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 26-01-04 20:34

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> [...]
> filer liggende i det samme bibiliotek skal den hen og læse dem alle HVER

En anden mulighed er at lave et lille hack i Windows XP registry, så
man kan se Canon RAW thumbnails i Explorer, hvis ellers man har de
tilhørende .THM filer liggende.

Det ret simple hack er beskrevet på DPreview:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=7330084

Jeg bruger det selv, og det virker fint.

--
Sten Bæk Sørensen