Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 18-35 f/3.5-4.5 vs. Canon EF 28mm f/~
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 23-01-04 23:05

Hej

Jeg er blevet tilbudt at bytte mit Canon EF 28mm f/2.8 lige over med et
Sigma 18-35 f/3.5-4.5.

Umiddelbart ser sigma objektivet bedre ud til mit brug, da der er mere
vidvinkel, og der er zoom, ulempen er så at den er en smule mindre
lysstærk.

Ser man på prissammenligninger, ser Sigma'en en smule dyrere ud end
canon'en, begge som nyt.

Objektivet skal bruges på en Canon EOS D30, og jeg er klar over
forlængelsesfaktoren på 1,6x.

Jeg har ind til videre ikke andre objektiver, så det bliver brugt som
"standard objektiv".

Hvad siger i? skal jeg bytte?

--
Martin Kaltoft

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-01-04 23:31

har ind til videre ikke andre objektiver, så det bliver brugt som
> "standard objektiv".
>
> Hvad siger i? skal jeg bytte?

Jeg ville måske nok bytte hvis ikke man Tager så mange gode billeder i lige
netop 28 mm. Jeg tror nok jeg ville bytte. Men jeg ville nok gerne Have
begge to sådan at man har muligheden for et lysstærkt objektiv, men hvis man
kun har et objektiv ville sigmaen være at foretrække og den kan jo også gå
helt ned til 3.5 som stadigvæk er temmeligt lysstærk.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-04 10:02

On 2004-01-23, Martin Kaltoft <martin@[> wrote:
> Hvad siger i? skal jeg bytte?

Nogle foretrækker prime focus, fordi sådanne giver bedre skarpere billeder.
Andre foretrækker zoom fordi de mere eller mindre zoom, og dermed et
billede der er bedre at klippe i.

Indendørs i et studie, så vil prime focus være at foretrække, da du
let kan flytte dig frem og tilbage.

Til variabelt brug er en variabel zoom det bedste.

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-01-04 10:09

For mig ser det oplagt ud. Du vil få langt flere muligheder med Sigmaen,
hvor brændvidden vil blive ca. 28-56mm., m.h.t. lysstyrken på 3,5 i
modsætning til 2.8 må du kunne vurdere hvor ofte du har brug for 2.8. Men
prøv det endelig først, der har været problemer med fremmede objektiver på
Canon´s DSLR.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*