Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørkekammer: vand af negativ
Fra : RF

Dato : 17-01-04 12:41

Hej
indtil for nylig brugte jeg en negativ klemmeafstryger
til at trække vand af negativer til slut i negativ fremkaldelse
men nu er den begyndt at ridse negativerne
så lige nu bruger jeg blot to fingre
hvad er der ellers af muligheder?
jeg har hørt nogle bruger et eller andet slags vaskeskind? hvilket?

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-04 14:51

"RF" <rasmusforman@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så lige nu bruger jeg blot to fingre
> hvad er der ellers af muligheder?
> jeg har hørt nogle bruger et eller andet slags vaskeskind? hvilket?

Tetenals Mirasol antistatic er fremragende og så hænger du og får ingen
tørrepletter. Skal det gå hurtigere, dypper du fingrene i TMA et par gange
og bruger pege- og langefinger som skraber. Laver du opløsningen for stærk,
kan der opstå svage striber (der kan skylles væk). Og så - brug demin. vand
til opløsningen.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : BK

Dato : 17-01-04 14:58

RF wrote:
> [...]
> så lige nu bruger jeg blot to fingre
> hvad er der ellers af muligheder?
> jeg har hørt nogle bruger et eller andet slags vaskeskind? hvilket?

Kom sulfo i sidste skyllehold, bare nogle dråber. Lad være med at tørre
filmen af, måske kun lige de første par centimeter. Hæng noget tungt i
bunden af filmen så den hænger lige mens den tørrer. Er der
tilstrækkeligt med sulfo løber det lynhurtigt af. Jeg bor i et område
med meget hårdt vand, og har ingen kalkpletter ved ovennævnte metode.

m.v.h.
Bjarne

Fra : 2rb1

Dato : 17-01-04 16:14

Køb en ny stryger - sværere kan det da ikke være ;0)

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-04 17:21

"2rb1" <daws@do.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en ny stryger - sværere kan det da ikke være ;0)

Har du set de ridser, en stryger _kan_ lave ?

Fra : 2rb1

Dato : 17-01-04 18:01

Hvis en stryger laver ridser, så er den færdig eller du trykker for hårdt.
En stryger holder ikke evigt. Hvis den begynder at "pive" når du stryger så
er den færdig.

Mvh. 2rb1

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-04 18:22

> [...]
> En stryger holder ikke evigt. Hvis den begynder at "pive" når du stryger

Kender kun to _sikre_ måder: Ebbesens og "min" og Ebbesens har jeg ikke
prøvet i praksis. Men min indebærer bl. a. yderligere at når du scanner og
blæser neg. rene med en gl. dags øresprøjte, kan du glemme alt om evt.
dust&scratch-program. Og så er der vel ikke så meget mere i den sag.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-04 17:31

RF wrote:

> indtil for nylig brugte jeg en negativ klemmeafstryger
> til at trække vand af negativer til slut i negativ fremkaldelse
> men nu er den begyndt at ridse negativerne

Når filmafstrygerens gummilameller bliver gamle, så bliver de
hårde, så den bør udskiftes temmelig hyppigt.

Man skal også vaske filmafstrygerens gummilameller inden brug,
så der ikke sidder indtørret kalk på dem.

Og man bør installere et vandfilter, der er temmelig mange par-
tikler og urenhedder i ledningvand, og et enkelt sandkorn eller
en rustskal kan forårsage nogle grimme ridser.

Det er også sådan at 24x36 mm filmens perforrering meget hurtigt
skader filmafstrygerens gummilameller, hvis man kikker godt efter
så er det helt tydeligt, at perforreringen ødelægger gummilamel-
lerne, den virker som et rivejern.

De bedste filmafstrygere er dem med fire gummilameller, og hvis
man blødt trykker dem sammen, så får man en perfekt afstrygning
med mindst mulig skade fra perforreringen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : RF

Dato : 18-01-04 14:39

Tak for gode håndfaste råd
glemte at sige at jeg allerede bruger agapon til den sidste skylning
hvorfor jeg forstår det måske slet ikke er så vigtig at stryge vandet af
- omend der jo sidder en del skum tilbage fra agaponblandingen (?)

RF

Fra : 2rb1

Dato : 18-01-04 16:26

Det forsvinder når negativet tørrer