Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uskarpe foto's med IXUS V3
Fra : Kristian

Dato : 11-01-04 16:49

Mange af mine foto's bliver uskarpe/rystede, selvom jeg holder mit kamera
stille (synes jeg), hvad er den optimale indstilling af dette kamera, for at
få skarpe billeder indendørs?

Kameraet er et Canon IXUS V3.
Mine indstillinger er;

Opløsning L
Kompression S
ISO 400
AiAF Til
Digital zoom Til (bruger dog altid optisk zoom)
AF-hjælpelys Til
Auto rotering Til
Langsom lukker Fra
Blitz Fra

Håber at der er nogle IXUS eksperter der vil/kan hjælpe.

MVH

Kristian

Fra : Martin Gleit

Dato : 11-01-04 17:22

Brug blitz ellers kan du sjældent få skarpe billeder indendørs med sådan et
kamera....kameraets automatik er allerede på ISO 400 og kan sikkert ikke
komme højere...Stil hellere ISO til den laveste værdi, brug blitz og lev med
resultatet...

Fra : Kristian

Dato : 11-01-04 18:08

Stil hellere ISO til den laveste værdi, brug blitz og lev med
> resultatet...

Hvorfor ISO til det laveste (som er 50), jeg troede, at indendørs skulle man
bruge så høj ISO som muligt?

MVH

Kristian

Fra : Martin Gleit

Dato : 11-01-04 18:18

Den lavest mulige ISO giver altid bedst billedekvalitet...som du sikkert kan
se på dine billeder med ISO 400 er der mange korn og andet støj i
billedet...Nu kan du sikkert ikke stille ret meget manuelt med dit kamera,
men dets automatik stiller ISO højt i dine indendørsbilleder for at du kan
få en hurtigt lukketid til at fryse billedet og få det skarpt...mit gæt er
at på dine billeder (der er uskarpe) er lukketiden under 1/80 sek?
automatikken stillede ISO højt for at få hurtig lukketid men det var ikke
nok (ikke lys nok)...derfor når du alligevel skal bruge flash, så sæt ISO
til 50 (hvis du da overhovedet kan indsætte ISO værdi)...hvis du heller ikke
kan stille det er der ikke andet at gøre indendørs (i lav belysning) end at
knipse løs med flash og, som sagt, leve med resultatet...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-04 20:39

On 2004-01-11, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:
> [...]
> kan stille det er der ikke andet at gøre indendørs (i lav belysning) end at
> knipse løs med flash og, som sagt, leve med resultatet...

Eller ofre penge på NoiseNinja eller NeatImage som begge er
lavet til at hjælpe nødlidende digicam ejere

Fra : Kristian

Dato : 11-01-04 21:05

> Eller ofre penge på NoiseNinja eller NeatImage som begge er
> lavet til at hjælpe nødlidende digicam ejere

Sikkert et dumt spørgsmål....................hvad er NoiseNinja eller
NeatImage?

MVH

Kristian

Fra : Martin Gleit

Dato : 11-01-04 21:54

> Sikkert et dumt spørgsmål....................hvad er NoiseNinja eller
> NeatImage?

software til at fjerne støj i billeder...vil dog ikke hjælpe dig mod
uskarpe billeder

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-04 00:30

On 2004-01-11, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:

> "Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote in message

> software til at fjerne støj i billeder...vil dog ikke hjælpe dig mod
> uskarpe billeder

Nej, men vil hjælpe til at få uskarpe billeder :) Man ofrer en ting
for at få noget andet, og begge to skulle gøre et godt stykke
arbejde.

Fra : nyrup

Dato : 12-01-04 09:47

Dine indstillinger virker meget fornuftige.
Du bør kunne tage nogenlunde billeder med ISO 400 indendørs, MEN det kræver
trods alt lys! Det er ikke sikkert at ISO 400 er nok med mindre dit motiv
befinder sig under en lampe i stuen. Hvis det er ved dagslys i nærheden af
et vindue så bør du kunne holde kameraet stille nok. Ellers er der ikke
andet at gøre end bruge stativ.
Prøv evt. også flash indstillet på "slow-sync" (se i manualen hvordan, mener
også at dit IXUS må ha' den indstilling mit IXUS 400 har det).
Om du kan tage rystfrie optagelser ved lange lukkertider afhænger af hvor
rolig en hånd du har. Jeg har opdaget at jeg, specielt med IXUS, kan ta'
rimelige billeder ved selv meget lange lukkertider.

Fra : Lsfoto

Dato : 14-01-04 18:34

Hej Kristian
jeg mener at dette kamera har en lukker med en forsinket lukketid på ½- 1
sek. det vil sige fra du tror at du har taget billede til der rent faktisk
er taget går der den tid, og hvis du tror at du har taget billedet og
fjerner kameraet så bliver billedet helt klart rystet.
prøv at læs i din manual under lukketider, der bør stå noget om det.
Hilsen Lars

Fra : Kristian

Dato : 18-01-04 14:26

"Lsfoto" <Lsfoto@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjerner kameraet så bliver billedet helt klart rystet.
> prøv at læs i din manual under lukketider, der bør stå noget om det.

Jamen det er jeg opmærksom på, jeg trykker altid udløseren ½ ned inden jeg
tager billedet, så er der ingen forsinkelse.

Kristian