Fra gammel Mac til Cube: CD-brænder dilemm~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-04-01 20:55

Hejsa,

Inden for en meget overskuelig fremtid - 1-2 uger - vil jeg anskaffe mig
en ny maskine. Med 90% sandsynlighed bliver det en Cube, nærmere
betegnet den gamle model med DVD-drev, da den er over 3000 kr. billigere
end den nye med kun 64 MB RAM og et CD-RW drev til forskel.

Jeg har solgt min gamle PowerCenter Pro, hvortil jeg har en rigtigt god
HP CD-Writer 9210e brænder, som virker helt perfekt og er hurtig nok til
mig (8x4x32), MEN: Det er jo en SCSI-brænder.

Jeg kan ikke leve uden en brænder (på langt sigt), men at skulle punge
3000 kr. ud for at få indbygget en brænder i Cuben, når jeg nu har en
udemærket en, passer mig ikke rigtigt.

Hos MacXpres har de flere forskellige Firewire -> SCSI konvertere og de
koster alle 1500 kr. FOR EN KONVERTER!! Arghh! Nå, men sådan er det nu.

Mit spørgsmål går så på, om den slags er pålidelige? I øjeblikket bruger
jeg Toast 5 Titanium som er en kæmpe forbedring i forhold til 4'eren
(baggrundsbrænding, YES), men vil den kunne genkende min brænder via en
FW/SCSI konverter?

Maskinen skal i høj grad bruges til Mac OS X og da sådan en konverter
kræver software, er det jo vigtigt at vælge en producent, der vil lave
drivere til Mac OS X. Det bliver nødt til at være enten Orange Mircro
eller Microtech konverteren, da de har det rigtige SCSI-stik der passer
til det SCSI-kabel jeg har. Hvilket firma er "mest troværdigt"?

En sidste mulighed er selvfølgelig at sælge min brænder og købe en Cube
med indbygget brænder... er de smartest? Jeg aner dog ikke, hvad jeg kan
forlange for sådan en brænder, der er omkring et år gammel og ikke har
været brugt særligt meget. Nogen forslag?

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-04-01 21:04

In article <1esabjr.18sf7m91gziqfeN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Inden for en meget overskuelig fremtid - 1-2 uger - vil jeg anskaffe mig
> en ny maskine.

Hvad med at vente til efter 01-maj-2001? Der en "AppleEvent" den dag.

Kom tilbage der og stil spørgsmålet igen.

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-04-01 21:58

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Hvad med at vente til efter 01-maj-2001? Der en "AppleEvent" den dag.
>
> Kom tilbage der og stil spørgsmålet igen.

Det vil selvfølgelig nok være klogt... men medmindre at CD-RW modellen
falder meget i pris, så gælder mit spørgsmål jo stadig. Jeg vil gerne
have en G4-maskine, men det skal være så billigt som muligt. Derfor:
Cube med DVD.

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-04-01 02:07

In article <1esafpq.ai3ncw1gg8hl0N%rfn@altavista.net>,
> [...]

> falder meget i pris, så gælder mit spørgsmål jo stadig. Jeg vil gerne
> have en G4-maskine, men det skal være så billigt som muligt. Derfor:

Hvis der kommer en iMac G4, et G4 Æg, processoropgraderinger i Cube, et
kombi DVD + CD-RW drev, omgående bundling af Mac OS X fordi det bare
virker, eller en anden prisstruktur, så kommer tingene til at se
anderledes ud.

Så hold nu lige på kronerne de næste 8 dage.

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-04-01 21:37

> [...]

> virker, eller en anden prisstruktur, så kommer tingene til at se
> anderledes ud.
>
> Så hold nu lige på kronerne de næste 8 dage.

Det vil jeg gøre!

.... et G4 æg! Det gad jeg godt se

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-04-01 02:17

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> betegnet den gamle model med DVD-drev, da den er over 3000 kr. billigere
> end den nye med kun 64 MB RAM og et CD-RW drev til forskel.

Det forstår sig...

> Jeg har solgt min gamle PowerCenter Pro, hvortil jeg har en rigtigt god
> HP CD-Writer 9210e brænder, som virker helt perfekt og er hurtig nok til
> mig (8x4x32), MEN: Det er jo en SCSI-brænder.

Ja, og en særdeles god og stabil brænder.

> Jeg kan ikke leve uden en brænder (på langt sigt), men at skulle punge
> 3000 kr. ud for at få indbygget en brænder i Cuben, når jeg nu har en
> udemærket en, passer mig ikke rigtigt.

Plus, at du skal investere i mere RAM... Det kan ikke betale sig.

> Hos MacXpres har de flere forskellige Firewire -> SCSI konvertere og de
> koster alle 1500 kr. FOR EN KONVERTER!! Arghh! Nå, men sådan er det nu.

Hvorfor ikke istedet for købe et UltraWide eller Fast&Wide SCSI PCI-kort? -
så undgår du problemerne med convertere. Du kan få disse kort til samme
pris som for en konverter, + at du får mulighed for at tilslutte fx.
eksterne HD'er, scannere, m.m. med SCSI i kæde. De fleste konvertere har
kun en enkelt eller højst 2 ind-/udgange. Og så er alle de nye og hurtige
SCSI kort jo altid bagudkompatible.

- Og du vil ikke kunne udnytte FireWirens hastigheder på den HP brænder
alligevel.

> [...]
> jeg Toast 5 Titanium som er en kæmpe forbedring i forhold til 4'eren
> (baggrundsbrænding, YES), men vil den kunne genkende min brænder via en

Problemet vil være, om Toast vil genkende brænderen som værende en
SCSI-brænder eller en FireWire-brænder. Hvis den genkender brænderen som
SCSI, burde det ikke være problemer med det, - fordi den så vil bruge de
drivere, der er med i Toast. - Men hvis det er FireWire, så er spørgsmålet,
om den genkender _brænderen_ eller _konverteren_. - Og det véd jeg ikke! -
Men umiddelbart vil jeg sige nej til, at det vil virke med en
FireWire-adapter/konverter. Toast 5 har godt nok både alm. drivere + USB og
FireWire drivere, men hvis den kun vil kendes ved brænderen og ikke det,
der forbinder brænder med CPU, - tjah....

> [...]
> eller Microtech konverteren, da de har det rigtige SCSI-stik der passer
> til det SCSI-kabel jeg har. Hvilket firma er "mest troværdigt"?

Hvis du med Microtech mener samme firma - MicroTek, der producerede
scannere, så vil jeg nok være varsom. De er sløvet en hel del af på
kvaliteten af deres software til Mac platformen. Og mht. Orange Micro, så
kender jeg kun noget til deres upgrade cards, og dem har der været en del
problemer med driverne til.

Jeg synes ikke, du skal vælge kort efter det kabel, du pt har. Du skal
under alle omstændigheder vælge en konverter/adapter, der bruger DB-25
hunstik, - samme stik, der sidder på en Mac med indbygget SCSI-kort. Og det
er fuldstændig ligegyldig, om du har en DB-25 eller en DB-50 stik på
brænderen. - På min LaCie brænder er der fx. 2 DB-50, mens på min LaCie
jaz-drev er der en af hver, og det betyder som sagt intet, hvor kablet
sidder.

> [...]
> forlange for sådan en brænder, der er omkring et år gammel og ikke har
> været brugt særligt meget. Nogen forslag?

Du får for lidt for den ved at sælge den. - Du skal give 3000 kr. ekstra
for Cuben, og du vil i det lange løb ikke kunne nøjes med hverken 64mb
eller 128mb RAM. For de 3000kr. kan du sagtens få en U/W-SCSI-kort +256mb
RAM, - og så får du garanteret en langt mere stabil kombination end med en
konverter.

Og så lige en 'lille' ting mere.... Der er stort set ingen erfaringer endnu
med indbyggere CD-RW i meget små kabinetter og den samlede varmeudvikling i
et sådant system. En laser er faktisk et meget følsomt instrument, og de
kan ikke tåle for meget varme selv, + det, at den varme, de selv udvikler
meget let kan påvirke andre dele i et lille kabinet. Fx. udvikler en
CD-R/-RW laser ca 800 gange mere varme end en moderne CD afspiller. Det er
hovedfordelen ved den 1 bits teknologi, der bruges i afspillere, men når
først, der skal brændes, så skal kraften - eller strålen - i læaserhovedet
være ca. 800 gange stærkere for at kunne brænde.

Så jeg vil helt klart anbefale, at du køber et SCSI-kort + ekstra RAM for
de 3000kr. frem for en FireWire-konverter, - eller ofrer de 3000kr. på den
'store' Cube.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-04-01 21:37

> Ja, og en særdeles god og stabil brænder.

Ja, ihvertfald til mit beskedne privatforbrug. Jeg har faktisk kun haft
én skæv brænding.

> Plus, at du skal investere i mere RAM... Det kan ikke betale sig.

Jeg har allerede 256 MB SuperPC PC133 RAM liggende klar...

> [...]
> SCSI kort jo altid bagudkompatible.
>
> - Og du vil ikke kunne udnytte FireWirens hastigheder på den HP brænder

SCSI-kort i Cuben...

> [...]
> FireWire drivere, men hvis den kun vil kendes ved brænderen og ikke det,
> der forbinder brænder med CPU, - tjah....

Der følger software med, som laver en "kunstig" SCSI-bus på maskinen.
Det var ihvertfald hvad jeg fik ud af firmaernes website. Det lyder bare
ikke helt fedt i mine ører...

> [...]
> kender jeg kun noget til deres upgrade cards, og dem har der været en del

Firmaet hedder Micotech, så det er vist ikke det sammme.

> [...]
> brænderen. - På min LaCie brænder er der fx. 2 DB-50, mens på min LaCie
> jaz-drev er der en af hver, og det betyder som sagt intet, hvor kablet

Min brænder har et DB-50 stik og den sidder på den indbyggede eksterne
SCSI-bus med et DB-25 stik. Hvis jeg skal investere i konverter+kabel,
så er besparelsen ved at købe den gamle Cube jo næsten til at overse

> [...]
> RAM, - og så får du garanteret en langt mere stabil kombination end med en

Igen, et SCSI-kort i Cuben bliver nok svært!

> [...]
> først, der skal brændes, så skal kraften - eller strålen - i læaserhovedet
> være ca. 800 gange stærkere for at kunne brænde.

Du har sikkert ret i de tekniske data, men mon ikke Apple har testet
produktet godt af, inden de tilbyder det? Der har tilsyneladende ikke
været nogen rapporter om fejl i de nye Cube's, så det lader da til, at
det virker.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-01 04:27

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> SCSI-kort i Cuben...

Tja, - se mit svar til 'Pete', - men for at ridse det op igen, så har jeg kun
set tegninger og ikke diagrammer til den. På de tegninger var der nederst bagpå
markeret et felt, hvor der stod "PCI Expansion Tray", men som sagt, nu har jeg
downloaded specs, og det er jo desværre rigtig, der ikke er PCI slots i den

> Der følger software med, som laver en "kunstig" SCSI-bus på maskinen.
> Det var ihvertfald hvad jeg fik ud af firmaernes website. Det lyder bare
> ikke helt fedt i mine ører...

Hm... heller ikke i mine.... altså en SCSI emulator.

> Firmaet hedder Micotech, så det er vist ikke det sammme.

OK, så kender jeg ikke noget til det.

> Min brænder har et DB-50 stik og den sidder på den indbyggede eksterne
> SCSI-bus med et DB-25 stik. Hvis jeg skal investere i konverter+kabel,
> så er besparelsen ved at købe den gamle Cube jo næsten til at overse

Et standard SCSI kabel uanset stiktype koster i længden ca. 70cm omkring 100kr.
for et rimelig godt kabel.

> [...]
> produktet godt af, inden de tilbyder det? Der har tilsyneladende ikke
> været nogen rapporter om fejl i de nye Cube's, så det lader da til, at

Det får man da håbe, men jeg er nok lidt mere bange for langtidsvirkningerne.
Jeg husker stadig da jeg købte min første CD-afspiller - en ualmindelig kompakt
model. For at få plads til det hele havde de lagt hele styresysstemet lige under
skuffen, så den gentagne påvirkning med varme + efterfølgende afkøling fik hele
printet til at krakelere. Det kostede mig dengang den nette sum af 5995kr. til
en ny CD-afspiller. Og problemet viste sig først efter ca. halvandet års
forbrug.

Det er lige før, jeg vil råde til til at forespørge lidt på, hvad en rimelig god
FireWire brænder koster - fx. en Queue. Nu har du ikke sagt, hvad du har givet
for din brænder og hvor gammel den er, men lad os bare sige, at du gav 3000kr.
for den, og at du nu kan få omkring 12-1500 kr.. Og hvis jeg ikke husker helt
galt koster Queue brænderen omkring 3500-4000kr.... Du skal alligevel bruge
1500kr. på konverter + lad os så sige 1500kr. for din HP, så har du de ca.
3000kr. hjemme, og du skal kun bruge omkring 1000kr. yderligere. - RAM har du
også, - og den 'gamle' Cube er sat de 3000kr. ned i forhold til den 'nye' model.

Dvs., hvis ikke den 'nye' Cube bliver sat 3000kr. ned i forhold til den
nuværende pris, så vil det bedst kunne betale sig for dig at købe en ny FireWire
brænder. - Og tænk så, hvis nu den 'gamle' bliver sat yderligere ned....well ye
see.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-04-01 09:00

> [...]
> nuværende pris, så vil det bedst kunne betale sig for dig at købe en ny
> FireWire brænder. - Og tænk så, hvis nu den 'gamle' bliver sat yderligere

Jeg synes nu, at dit regnestykke er et lige så godt argument for
at købe Cube med indbygget cd-brænder. Den er kr. 3.000,- dyrere,
hvilket er lidt mindre end prisen, du angiver, for en Firewire-brænder.
Hvis en adapter koster kr. 1.500,-, og René Frej Nielsen kan få op til
kr. 1.500,- for den gamle brænder, så går det da også lige op. Og den
dyre Cube har trods alt 64 MB RAM mere, og man sparer lidt plads og
slipper for nogle ledninger. Men gør han, som du anbefaler, så får han
naturligvis DVD-drevet i den billige Cube med.
Uden at kende de pågældende drev og adaptere samt muligheden for
at få drivere til dem, så vil jeg altid anbefale, at man holder tingene
så simple som muligt og undgår adaptere, konvertere og alt sådan noget.
Nu har vi Mac OS X ver. 10.0. Til sommer har vi ver. 10.1, til vinter
ver. 10.5 og til næste år ver. 11.0. OK, jeg har ikke nogen varm linie
til Steve Jobs, så jeg gætter bare på versionsnumrene, men forløbet vil
uundgåeligt være noget i den stil. Jeg vil æde min gamle banecykel på,
at den indbyggede cd-brænder i Cube vil være understøttet i mange
systemversioner fremover. Men hvor længe mon man kan blive ved med at få
kompatible drivere til f.eks. en specifik Firewire/SCSI-adapter? Hvor
længe vil eksempelvis Toast understøtte SCSI, der vel stort set ikke
produceres mere. Jeg vil i hvert fald tro, det er kraftigt på vej ud, nu
hvor Firewire er blevet mere udbredt. Se bare på, hvor hurtigt printere
til "gamle" Mac'er forsvandt. Der er efterhånden talrige eksempler på
folk, der er strandet med noget udstyr, der ikke fungerer til den nyeste
systemversion. Det skader ikke at være lidt fremsynet, og udviklingen
indenfor edb går ufatteligt hurtigt. Prøv at læse lidt i et computerblad
fra 1998. Man føler sig hensat til forrige århundrede.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-04-01 16:55

> [...]
> slipper for nogle ledninger. Men gør han, som du anbefaler, så får han
> naturligvis DVD-drevet i den billige Cube med.

Under alle omstændigheder venter jeg til efter 1. maj. Prisforskellen
mellem den nye og gamle Cube efter denne dato vil afgøre det. Måske
kommer der jo en hurtigere Cube eller måske falder tower-modellerne i
pris...

> [...]
> indenfor edb går ufatteligt hurtigt. Prøv at læse lidt i et computerblad
> fra 1998. Man føler sig hensat til forrige århundrede.

Ja, det bliver til en ny brænder... ekstern eller intern er stadig uvis,
men det bliver en ekstern Firewire-dims i så fald.

Apropos printere... så skal jeg også skifte printer; min Epson Stylus
Color 850 har kun parallel og seriel indgang. Arrghh!!

--
René Frej Nielsen

http://www.macnyt.dk: Mac-nyheder og artikler, uden reklamer!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-01 12:52

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> mellem den nye og gamle Cube efter denne dato vil afgøre det. Måske
> kommer der jo en hurtigere Cube eller måske falder tower-modellerne i

Måske udgår Cube'n helt - Apple solgte kun 12000 stk i det seneste
kvartel, i det forrige hvor Cube'ns salg var katastrofalt dårligt var
salget 4 gange så stort.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-01 18:43

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Måske udgår Cube'n helt - Apple solgte kun 12000 stk i det seneste
> kvartel, i det forrige hvor Cube'ns salg var katastrofalt dårligt var
> salget 4 gange så stort.

Så bliver de måske endnu billigere. For mit vedkommende ville det nok
ikke være så dårligt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-01 12:52

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Apropos printere... så skal jeg også skifte printer; min Epson Stylus
> Color 850 har kun parallel og seriel indgang. Arrghh!!

Hvad med en lille printserver så du kan printe via LPR?

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-01 18:43

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Hvad med en lille printserver så du kan printe via LPR?

Hmm... kan man få det til at virke helt fjong? Jeg bruger typisk
printeren til digitale fotos, så driveren skal jo have "fat i"
printeren. Det er ikke en Postscript-printer, så hvordan skulle man få
sådan et system op og køre?

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-04-01 20:26

> [...]

> mellem den nye og gamle Cube efter denne dato vil afgøre det. Måske
> kommer der jo en hurtigere Cube eller måske falder tower-modellerne i

Hvis du er virkeligt forelsket i den bette møg kasse der, så skal du nok
ikke håbe på nye modeller med deraf følgende pris drop på de gamle.
Apple er heldigvis kommet til fornuft og lade til at være ved at fase
den ud.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-01 18:43

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> ikke håbe på nye modeller med deraf følgende pris drop på de gamle.
> Apple er heldigvis kommet til fornuft og lade til at være ved at fase

Forelsket og forelsket... jeg vil sådan set bare have en G4-maskine og
økonomisk set passer Cuben's pris mig bedst. Jeg vil da rigtigt gerne
have en dual-G4 towermodel, f.eks. den gamle 450 Mhz model, men de er
noget dyrere.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:14

> Prøv at læse lidt i et computerblad fra 1998. Man føler sig hensat til
> forrige århundrede.

Hvilket det jo også var .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 15:10

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvilket det jo også var .

Den var I godt nok længe om at fange
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-05-01 15:59

> Den var I godt nok længe om at fange

Jeg er først ved at komme igennem en måneds ulæst news, efter at min
6100/60 har været i stykker/til reparation siden primo april ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-01 16:01

In article <1esyjd5.1tylbe11wqrcwzN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> Den var I godt nok længe om at fange

ih henrik - din drillepind!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-04-01 16:55

> [...]
> nederst bagpå markeret et felt, hvor der stod "PCI Expansion Tray", men
> som sagt, nu har jeg downloaded specs, og det er jo desværre rigtig, der

OK. Selv den bedste kan tage fejl

> Hm... heller ikke i mine.... altså en SCSI emulator.

Yep, og er der ikke noget med, at Mac OS X ikke understøtter SCSI? Det
lyder som en farlig cocktail.

> [...]
> krakelere. Det kostede mig dengang den nette sum af 5995kr. til en ny
> CD-afspiller. Og problemet viste sig først efter ca. halvandet års

Men som andre har påpeget, så er kabinettet på en ekstern CD-brænder jo
endnu mindre! Jeg tror at jeg fæste min lid til, at Apple har tænkt sig
om, da de puttede brænderen ned i Cuben.

> [...]
> nuværende pris, så vil det bedst kunne betale sig for dig at købe en ny
> FireWire brænder. - Og tænk så, hvis nu den 'gamle' bliver sat yderligere

Når man regner lidt på det, så er der meget lidt at spare ved at købe
den billige. Medmindre at den falder rigtigt meget igen, så
prisforskellen bliver større.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-01 22:45

René Frej Nielsen wrote:

> Yep, og er der ikke noget med, at Mac OS X ikke understøtter SCSI? Det
> lyder som en farlig cocktail.

Jeg véd ikke om OS X understøtter SCSI, men jeg véd at de fleste emulatorer er
noget - hm, - mindre godt....

> Men som andre har påpeget, så er kabinettet på en ekstern CD-brænder jo
> endnu mindre! Jeg tror at jeg fæste min lid til, at Apple har tænkt sig
> om, da de puttede brænderen ned i Cuben.

Ikke på alle. - Fx. er min LaCie CD brænder ca. 8,9cm højt (d2 design) og
forsynet med en 2-delt blæser med gennemsugningskøling med 2 indsugningsgitre
på fronten, så jeg har aldrig mærket at den har været varm, selvom den har
været tændt og i brug det meste af en dag.

Og det hele skal jo være i Cubens kabinet, - dvs., at den skal afkøle det hele
på én gang.

> Når man regner lidt på det, så er der meget lidt at spare ved at købe
> den billige. Medmindre at den falder rigtigt meget igen, så
> prisforskellen bliver større.

Har du tænkt på, at du får DVD med i den 'gamle' model? - Og hvis nu den
tilsvarende sættes ned? - Så får du jo både en FireWire brænder + DVD til ca.
den pris, der er på den 'gamle' model på nuværende tidspunkt. - Det synes jeg
også er værd at tage med i betragtning.

- Og så véd jeg ikke, hvor Peter G. har sine oplysninger/idéer fra om en
prisnedsættelse. Jeg har så sent som her i eftermiddags forespurgt om det, men
fik svaret, - at det foreligger der ingen planer om for nuværende.... - Men
det ville da være rart med en generel prisnedsættelse på samtlige Apple
produkter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-01 12:52

> Jeg véd ikke om OS X understøtter SCSI, men jeg véd at de fleste emulatorer er
> noget - hm, - mindre godt....

Hvorfor taler i om emulatore? - Der er tale om en brigde mellem Firewire
og SCSI, ganske som der bruges ATA->Firewire eller USB->Firewire brigde
i alle eksterne firewire brændere. Og de fungerer fint! Hvis brigden
understøttes af Toast 4/5 under Mac OS 9, så fungerer den sikkert også
under den kommende carboniserede udgave.

- jeg ville dog ikke selv ofre penge på sådan en sag...

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-01 18:43

> [...]

> understøttes af Toast 4/5 under Mac OS 9, så fungerer den sikkert også
> under den kommende carboniserede udgave.

Det var bare fordi, at jeg under et hurtigt kig på producenternes side
stod noget om, at deres drivere oprettede en "emuleret SCSI-bus", men
hvad ved jeg?

> - jeg ville dog ikke selv ofre penge på sådan en sag...

Det er jeg også gået bort fra, så jeg bliver vist nødt til at skille mig
af med min nuværende brænder.

Nogen interessede?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-01 00:38

> [...]

> Det var bare fordi, at jeg under et hurtigt kig på producenternes side
> stod noget om, at deres drivere oprettede en "emuleret SCSI-bus", men

Emulering er et forkert ord i den sammenhæng - der _er_ jo tale om en
SCSI-bus.
Såvidt jeg er orienteret viker tilsvarende SCSI->Firewirebrigde
løsninger sig eksemplarisk, selv uden drivere og under Mac OS X.
Tjek drive-databasen på <http://www.xlr8yourmac.com> hvis du er i tvivl
om en sådan løsning skulle virke.

Hvis endelig man skal tale om at driverne opretter en emuleret SCSI-bus,
kunne det gælde 3.parts ATA PCI-kort, hvor tilsluttede ATA(PI) enheder
rent faktisk ses af Mac OS som SCSI enheder, på trodes af de aldrig har
været i nærheden af et SCSI interface.

> Det er jeg også gået bort fra, så jeg bliver vist nødt til at skille mig
> af med min nuværende brænder.
>
> Nogen interessede?

Nej tak, jeg har selv solgt min SCSI brænder efter jeg sklite mig af med
min beige G3.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-01 18:43

> [...]
> den pris, der er på den 'gamle' model på nuværende tidspunkt. - Det synes jeg

Jeg har faktisk ikke rigtigt noget at bruge DVD i min Mac til, så det er
ikke det, som skal bestemme det.

Fra : N/A

Dato : 24-04-01 21:59

Fra : Pete

Dato : 24-04-01 21:59

in article 3AE5F3BF.CEA30A00@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 24/04/01 23:44:

> [...]
> det ville da være rart med en generel prisnedsættelse på samtlige Apple

Wake up call! Hvornår har Apple sidst annonceret prisnedsættelser? De kommer
som regel i forbindelse med nye produkter, som de heller ikke annoncerer. DU
må da have hørt om jungletrommerne?

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : N/A

Dato : 23-04-01 21:37

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-04-01 21:37

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Men for at vende tilbage til René's egentlige problem, så synes jeg du
> skulle følge Gersmanns råd. Vent til Maj, og se om ikke den nuværende model
> med CD-RW bliver EOL, og dermed sænket en del i pris!

Det har jeg vist også besluttet. Det er bare ærgeligt, at vi altid skal
vente i evigheder på evt. nye maskiner og deraf kommende
prisnedsættelser.

--
René

Fra : Thomas

Dato : 23-04-01 13:19

> Maskinen skal i høj grad bruges til Mac OS X og da sådan en konverter

Er der ikke noget med, at OS X ikke understøtter DVD endnu?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-04-01 17:47

Thomas <flash4@it.dk> wrote:

> Er der ikke noget med, at OS X ikke understøtter DVD endnu?

Jo, dvs. understøtter ikke afspilning af film, men selve drevet fungere
fint.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-04-01 21:37

Thomas <flash4@it.dk> wrote:

> Er der ikke noget med, at OS X ikke understøtter DVD endnu?

Jo, men jeg er heller ikke interesseret i den pga. DVD-drevet, men pga.
den lave pris!

--
René

Fra : N/A

Dato : 24-04-01 00:49

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-04-01 00:49

In article <3AE4CA05.4CF96DCE@mail1.stofanet.dk>,

> Så vil jeg stadig sige, at en intern CD-RW i det lille kompakte rum
> ikke er nogen god løsning.

Kabinettet til en ekstern brænder er da mindre end en Cube.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:14

> [...]

> Jeg kan ikke leve uden en brænder (på langt sigt), men at skulle punge
> 3000 kr. ud for at få indbygget en brænder i Cuben, når jeg nu har en

Sidder brænderen i selve Cuben, kan den tage regelmæssig backup af hele
dit intranet [hvis du har et LAN], uden at du behøver bekymre dig om
at starte maskinen hver dag. Med en scsi-brænder vil du nok være
tilbøjelig til kun at have den tændt, når den rent faktisk bruges -
maskinen larmer simpelthen for meget.