et par spørgsmål ...
Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 05-02-04 17:51

Hej gruppe ...

Jeg overvejer kraftigt at investere i en knallert, bare til daglig
transport, og har i den forbindelse et par spørgsmål :

hvad er et knallertbudget typisk på ?, og hvad koster reservedele som
stempler etc. ca. (har kørt MC i mange år, og det er pissedyrt !!).

hvordan med vedligeholdelse/reparationer ?, er det oget man selv kan
lave ? ... (igen ... har skruet meget i MC, men har aldrig haft med
"automatkoblinger" at gøre).

Er der nogle modeller man skal holde sig fra ??... regner med at købe en
brugt (evt. et gammelt "lig"), hvordan har knallerter det med eks.
vejsalt/korrosion ??.

På forhånd tak.

Torben.

Fra : Hekto

Dato : 05-02-04 20:29

Torben Hedstrøm wrote in

> [...]
>
> hvordan med vedligeholdelse/reparationer ?, er det oget man selv
> kan lave ? ... (igen ... har skruet meget i MC, men har aldrig

Kører man på værksted med de foreskrevne intervaller, koster det mere
pr. kørt km end en bil, i service.
Kan man selv, og anskaffer værktøjet, så kan det gøres for under
500,- om året.

> Er der nogle modeller man skal holde sig fra ??... regner med at
> købe en brugt (evt. et gammelt "lig"), hvordan har knallerter det
> med eks. vejsalt/korrosion ??.

Ingen af dem tåler en dansk vinter, med mindre man gør noget for at
de kan.Fugt og saltvand under plastikken sætter tydelige spor på
stellet m.m.
Har haft Peugeot 45 og 100cc. De blev rust beskyttet med det samme;
men jeg kørte aldrig om vinteren.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : HpeA

Dato : 05-02-04 23:05

Hejsa´

"Torben Hedstrøm" skrev i en meddelelse>
> [...]
>
> hvad er et knallertbudget typisk på ?, og hvad koster reservedele som
> stempler etc. ca. (har kørt MC i mange år, og det er pissedyrt !!).

Har du stadig Mc-kort....ellers behøves du _IKKE_ at læse længere

Så er det her man spørger -" Hvorfor så gå så lavt som en knallert. Det
ka´da ikke koste flere knapper med en DT 125R eller deromkring . nem
vedligeholdelse og pretty´ low-cost stumper ?."-

> hvordan med vedligeholdelse/reparationer ?, er det oget man selv kan
> lave ? ... (igen ... har skruet meget i MC, men har aldrig haft med
> "automatkoblinger" at gøre).

Hvilket vil sige du altid har kørt -"gear" maskiner, og O scoot......?. Så
nu fatter jeg brik. Du vil have scoot med/uden nr.plade ?????????. Men jeg
har da lært en del, og kan sørge for de fleste ting selv. Dog self. ikke
reps. der kræver special værktøjer ( men det tages efterhånden, man arbejder
jo på et støberi & har en smed,Maskinarbejder & ing i baghånden *lol*)

> Er der nogle modeller man skal holde sig fra ??

Alt der er scoot med vario, men det er min egen mening

.... regner med at købe en
> brugt (evt. et gammelt "lig"), hvordan har knallerter det med eks.
> vejsalt/korrosion ??.

Blandingen af stål og salt siger sig selv, og jo mere plastik køretøjet er
pakket ind i jo flere steder man _ikke_ kommer forbi med vand/sæbe & børste
!.

> På forhånd tak.

Behøves kun om du holder numsen godt plantet på en 2-hjuler med bred
nr.plade. Så nåede man da at stoppe en dumhed :oS.

Hilsen

HpeA < Hvorfor skal et kørekort koste guldet og MC´en spidsen af en
jetjager ? >

Fra : Hekto

Dato : 05-02-04 23:53

HpeA wrote in news:4022bde5$0$1472$ba624c82@nntp05.dk.telia.net:

> HpeA < Hvorfor skal et k›rekort koste guldet og MCïen spidsen
> af en
> jetjager ? >

Det gør den da kun, hvis man tænker i for snævre baner!? ;0)

Fra : HpeA

Dato : 06-02-04 00:23

Hejsa´

"Hekto" skrev i en meddelelse

> Det gør den da kun, hvis man tænker i for snævre baner!? ;0)
>
> --
> /Hekto

Du er jo bare ikke infomeret om undertegnets økonomi´ og forsøg på......gæt
hvad

Hilsen

Hp < Om sommeren går rigtigt, så napper jeg sq Pede´s DR 350,han er jo
osse en drømmer og man skal jo starte et sted >

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 06-02-04 13:35

.... jeg kan godt se at det umiddelbart lyder helt tosset, men sagen er
at jeg skal bruge et billigt transportmiddel som alternativ til min
Honda XR 600, noget jeg kan k¯re til og fra skole pÂ, og kortere ture
i¯vrigt (jeg synes ofte at det er synd at starte hondaen op !), i¯vrigt
skal det vÊre et k¯ret¯j jeg kan smutte rundt p om vinteren uden alt
for megen dÂrlig samvittighed...

Jeg har haft 3 vinter MC'ere f¯r, men min erfaring er at det bliver ALT
for dyrt i sidste ende... en MC er mÂske ikke meget dyrere i
anskaffelse, men forsikring er til gengÊld vÊsentligt dyrere (tror jeg
!), for ikke at tale om reservedele (et skide forr¯r til min sidste
vinter MC kostede 4500 dkk .- !!).

Som sagt skal knallerten hovedsagligt bruges til/fra skole (ca. 10-12
km. hver vej), og lidt andre smÂting ... den skal ikke se smart ud, men
blot helst vÊre noget jeg kan placere mit luksuslegeme pÂ, dreje pÂ
hÂndtaget og k¯re... nu er problemet bare at jeg ikke aner noget som
helst om knallerter (har dog haft indtil flere 2-takt MC'ere : DT 175,
TS 185, Aprilia RS 250...), og ville derfor lige stikke en finger i
jorden her ;).

Torben.

Fra : HpeA

Dato : 06-02-04 21:50

Hejsa´

> [...]
> helst om knallerter (har dog haft indtil flere 2-takt MC'ere : DT 175,
> TS 185, Aprilia RS 250...), og ville derfor lige stikke en finger i

Jeg ka´ da godt følge den der finger i jorden , men om du virkelig vil
_spare_, så ender det nok med en scoot´, befængt med T Hansen stumper .
Ok, indrømmet så er stumperne til PygZe-Pigen hellerikke helt billige (
Komplet udstødning = 2600.-, eller min seneste defekt 1 stk koblingsskål A´
2600.- :os ). Min kammy´ har mc ( før DT 175, pt. DR 350 ) og jeg synes ikke
lige hans driftudgifter er vildt drabelige ( alt inkl.forsik og sådan ) .
Men jeg passer så osse på PygZe, holder øjne + øre på hende for virke
optimalt skal hun sq !. Sørger for hun kommer i bad ( specielt i denne
årstid ). Holder hende vel oversprøjtet med WD 40. Forpotten er lige
knap 16000 Km gammelt og klare snildt en tur i en ondskabsfuld sandblæser så
den kan få en tur bagefter i syrebad også 4 lag ovnsværte .

Så bare for at argumentere min mening........Det du spare i kroner/øre med
en knalle/scoot´ , vil du blive forhadt som trafikant !.

Det kan kun koste max 2000.- mere om året med en 2 tagger 125/175Ccm( uden
for meget plastik ) og så kan man da idet mindste følge trafikken uden
at sætte sin indkomst/køre-pap over styr !.

Er der en der lige vil give mig ret ?????

HpeA

Om du vil vide mere.......

www.hpea.farmands.dk