"Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:402262f1$0$17631$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "Thomas" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> news:40222ffe$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Er der noget cirka antal timer? For jeg har jo ikke liiiige sådan en
måler
> > selvfølgelig. Orker ikke at bruge flere penge på gør-det-selv, hvis jeg
> > alligevel ender med at skulle bruge 400kr. på et nyt batteri..
>
> Hvor mange Ah (Ampere timer) er dit batteri på? Hvor mange ampere din
lader
> lade med?
>
> Eks:
> 5Ah batteri
> 1.5A lader
>
> 5Ah / 1.5A = 3,33timer = 3timer og 20minutter... så skulle batteriet gerne
> være ladet op. Nu ved jeg ikke lige, hvor gammelt dit batteri er, men du
> skal være opmærksom på at et batteri ikke taber strømmen/kapacitet uden
> grund. Enten har du monteret ekstra udstyr, der bruger mere strøm end din
> lader (den på selve knallerten) kan levere - eller så er dit batteri dødt.
> Få tjekket syren, niveau osv.
> Der kan være andre årsager, men disse er de mest indlysende.
> Håber det kunne bruges!
Hejsa
Det passer nu ikke helt. For det første er virkningsgraden ikke 100% ved en
opladning, i såfald ville der ikke udvikles varme. Anyway.. lad på det ca
1.3 gange dens nominelle kapasitet. Men det er hvis det er helt afladet,
hvilket det heller ikke har godt af at være og sikkert ikke er. Et
multiinstrument, koster omkring en lille 100,-og er rart at havde til el
fejl. Syntes det ville være en god investering.
Hvis dit batteri mangler væske, fyld deminiraliseret vand på det. Syren
fordamper ikke, kun vandet.
Hvis du har haft dit batteri til at stå længe vil det være delvist afladet.
Som tommelfinger regel siger man 1% om dagen. Dette passer ikke helt, da det
vil aflade mindre, som det tømmes.
Bagers idé med at måle over polerne er en rigtig god idé.
Hvis du alligevel skal havde et nyt batteri, kan du evt bestille fra
www.louis.de Hvis du har eller kan "låne" et visa kort. Jeg købte et til min
søsters piaggio zip til omkring 150 kr inkl. porto. Syren der skal påfyldes
har de også, ellers i matas, det er 37% svovl syre.
Hvis ens batteri ikke kan starte ens knallert i 10graders frost, har det set
bedre dage. Min søsters startede fint selv med en 45mm cylinder monteret.
(Jeg låner den til vinter cykel.)
mvh Tommy Fer
>
>
> ps: husk at di batteri bliver "dårligere" jo koldere det bliver. Min
Scooter
> kunne ikke starte på el-starter for 3dage siden (-10grader) idag er der
> intet problem (+10grader)
>