Lige et par spm.!!
Fra : otn

Dato : 04-02-04 18:13

Hej
Lige et par spørgsmål som der sikkert er nogen der ved noget om:

1) Er hastighederne på Stofanet absolutte eller relative?
Min hastighed er (teoretisk) 1024 down pt. - hvis jeg d/l med 200kbps
vil jeg så efter at skifte til 512 down - d/l med 200kbps - eller vil
jeg - da min d/l hastighed er halveret - d/l med 100kbps fra samme
sted???

2) Vil et: Apple nVidia GeForce 4MX Dual Head Skærmkort kunne sidde i en
G4 sawtooth 350Mhz AGP og vil det være meget bedre end det der sidder i
(Radeon Pro 16Mb)?
( MacOSX Panther)

3) Gerne en let forståelig forklaring om sammenhængen mellem cpu
hastighed, bus hastighed og ram hastighed.
Bussens hastighed sætter vel nogen grænser for den max. udnyttelse af
cpu hastigheden???

PFT

otn

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-02-04 19:03

On Wed, 4 Feb 2004 18:12:57 +0100, otn wrote
(in article <1g8n8so.3erlj65sn9lcN%otn@stofanet.dk>):

Var der andet?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-02-04 20:35

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> On Wed, 4 Feb 2004 18:12:57 +0100, otn wrote
> (in article <1g8n8so.3erlj65sn9lcN%otn@stofanet.dk>):

> Var der andet?

LOL, David
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : otn

Dato : 04-02-04 21:42

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:
>

> LOL, David

Hej igen,

Joh - lad mig nu se. Hvis jeg kunne få serveret morgenmaden imorgen
mellem kl. 4.30 og 5.00 - ville det være fint - og - nu du er igang -
gider du så ikke lige gå morgentur med hunden??

KH

otn ;0))

Fra : Jesper

Dato : 04-02-04 21:40

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> vil jeg så efter at skifte til 512 down - d/l med 200kbps - eller vil
> jeg - da min d/l hastighed er halveret - d/l med 100kbps fra samme

Nu skal du regne med som en tommelfingerregel at 1/9 af båndbredden går
til overhead. Din downloadhastighed kan aldrig blive højre end
forholdende tillader på nettet, så er der en flaskehals på nettet får du
ikke fuld downloadhastighed.

> 2) Vil et: Apple nVidia GeForce 4MX Dual Head Skærmkort kunne sidde i en
> G4 sawtooth 350Mhz AGP og vil det være meget bedre end det der sidder i
> (Radeon Pro 16Mb)?
> ( MacOSX Panther)

Sorry, jeg er ikke skærmkortsekspert.

> 3) Gerne en let forståelig forklaring om sammenhængen mellem cpu
> hastighed, bus hastighed og ram hastighed.
> Bussens hastighed sætter vel nogen grænser for den max. udnyttelse af
> cpu hastigheden???

For at computeren kan udnytte CPUens klokfrekvens fuldt ud kræver det at
RAMmen er tilstrækkeligt hurtigt, både for den almindlige RAM og cache
RAMmen og backside cache bussen. Derudover skal IDE bussen og harddisken
også være tilstækkelig hurtig for at kunne udnytte CPUen fuldt ud.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten

Dato : 05-02-04 22:44

On 2004-02-04 18:12:57 +0100, otn@stofanet.dk (otn) said:

> [...]
> en
> G4 sawtooth 350Mhz AGP og vil det være meget bedre end det der sidder

Nej, din sawtooth har ikke en AGP sokkel med ekstra ADC connector (kom
først i Gigabit modellerne)

Ellers ville det være en væsentlig forbedring, idet GF kortet i
modsætning til ATI kortet understøtter Quartz Extreme hvilket betyder
at næsten al optegning af skærmbilledet flyttes fra CPU til grafikort.

Dit bedst bud er nok at opsøve et ATI Radeon eller Radeon8500 kort
eller et GF 2mx kort der kan flashes.

--

Morten Reippuert Knuden

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : otn

Dato : 06-02-04 00:01

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> at næsten al optegning af skærmbilledet flyttes fra CPU til grafikort.
>
> Dit bedst bud er nok at opsøve et ATI Radeon eller Radeon8500 kort

Hej igen
Tak til alle for hjælpen. Det er nu et dejligt forum. Hurtig og
kompetent hjælp - næsten ligesom i gamle dage på MacMermaid og etb 14.4
modem.

ATB

otn