Kolorte-Suzuki hjælp!
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-02-04 16:59

Hej jeg fik en samurai næsten smidt i nakken. Den havde stået stille længe
og motoren havde sat sig. Jeg fik så hevet cylle og top af og det så nu
ellers fint ud. Det var krumtappen der ikke kunne rykke sig. Den fik jeg da
banket fri.

Nå på med cylle og top igen og prøve lykken.

Jeg kan bare ikke få den til at starte!

Jeg har prøvet fgl:

Rense kaburator
tjekke tænding (den slår fint over selv med elektroden i lodret position så
det skulle være ok)
Givet den "starthhjælp" - det der på dåse man sprøjter i luftfilteret
- og i øvrigt givet den ny gear-olie og tændrør

Når jeg så sætter en top på en boremaskine på svinghjulet og drejer den så
tænder den kun nogle enkelte gange... sådan prut prut og så alligevel
ikke....

Hvad ville i ryge på nu så?

Fra : Preuthun

Dato : 02-02-04 20:40

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Når jeg så sætter en top på en boremaskine på svinghjulet og drejer den så
> tænder den kun nogle enkelte gange... sådan prut prut og så alligevel

Hej Martin.
Undskyld, men det lyder på dit brev som om du tror det er en gammel diesel
traktor du skal have ud at køre.
Hvorfor sad krumtappen fast? Er der drejeventil på den model? Ihvertfald
ville jeg allerede nu sende en mistanke til underkompressionen. Fordi hvis
krumtappen har siddet fast har det måske været rustet på en måde så
pakdåserne/zimmerringene nu er beskadigede. Hvis det er en drejeventil der
har været årsag til at motoren havde sat sig, så er tætningsfladerne dér
muligvis revne og dermed ikke længere særligt funktionelle.
Hvad med den almindelige kompression, er den god?
Hvis ovennævnte ellers er iorden og der kan komme en stor fed gnist, ville
jeg desuden checke tændingstidspunktet, og iøvrigt checke kaburatoren igen.
At rense en kaburator en faktisk en ret delikat sag, hvor man også risikerer
at forværre tilstopningerne (især, hvis man bruger trykluft).
Den har stået længe skriver du. Det betyder at du skal udskifte alt benzinen
i tanken. Man risikerer sagtens at knallerter som har stået over, blot en
enkelt sæson, bare ikke kan starte før, der er kommet nyt friskt benzin på
tanken. Det skulle være aldeles unødvendigt at bruge starthjælp til en
knallert. Det kan desuden have meget uheldige konsekvenser for motoren har
jeg hørt.
Jeg håber det vil lykkes dig at få gang i maskinet nu, og det vil glæde mig
om du vil melde tilbage til nyhedsgruppen og fortælle hvordan det gik.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-02-04 23:22

> Hej Martin.
> Undskyld, men det lyder på dit brev som om du tror det er en gammel diesel
> traktor du skal have ud at køre.

Jow jow ; )

> Hvorfor sad krumtappen fast?

Groet sammen. Jeg tæskede noget på svinghjulet så fik jeg det fri og den
drejer fint nok nu!

Er der drejeventil på den model?

Nix

> Hvad med den almindelige kompression, er den god?

Hmmm... ja jeg er jo nok nået dertil hvor det er det jeg må kæmpe videre med
i morgen ; )

> Hvis ovennævnte ellers er iorden og der kan komme en stor fed gnist, ville
> jeg desuden checke tændingstidspunktet,

Har jeg desværre ikke nogen mulighed for men den er elektronisk så det anser
jeg fpr usandsynligt omend ikke unuligt seføli...

og iøvrigt checke kaburatoren igen.
> At rense en kaburator en faktisk en ret delikat sag, hvor man også
risikerer
> at forværre tilstopningerne (især, hvis man bruger trykluft).

Kunne også være en mulighed da den ikke er original.... og stemplet er
hakket og sån noget...
> [...]
> enkelt sæson, bare ikke kan starte før, der er kommet nyt friskt benzin på

Har skam hældt fra og givet den 5 liter nitro 3000 :´)

Det skulle være aldeles unødvendigt at bruge starthjælp til en
> knallert. Det kan desuden have meget uheldige konsekvenser for motoren har
> jeg hørt.

Ja der er jo ingen smøring men jeg smurte nu stempel og cylle godt ind i
2-takts olie inden montering...
> Jeg håber det vil lykkes dig at få gang i maskinet nu, og det vil glæde
mig
> om du vil melde tilbage til nyhedsgruppen og fortælle hvordan det gik.

Skal ske ;)

Fra : Tommy Fer

Dato : 03-02-04 07:10

> [...]

> Når jeg så sætter en top på en boremaskine på svinghjulet og drejer den så
> tænder den kun nogle enkelte gange... sådan prut prut og så alligevel

Skifte tændrøret.

mvh Tommy Fer

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 04-02-04 01:11

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Skifte tændrøret.

Ja nogle har jo svært ved at læse ;)

Fra : Lykke

Dato : 04-02-04 08:15

Martin du skriver ind fordi du har problemer, så skulle du tage og følge
rådene istedet for at kritisere, Et tændrør kan godt tænde, når du har
afmonteret det, men det er ikke sikkert det tænder når det er monteret i
cylinderen.
Du får sku ikke meget hjælp med den opførsel.
Ps. det vil være på plads med en undskyldning, for dit flabede svar til
Tommy

Poul

Fra : KT

Dato : 04-02-04 10:20

Mon ikke det nærmere er dig Lykke og Tommy der af med en undskyldning til
Martin, fordi i ikke kan finde ud af at læse hans indlæg ordenligt igennem
inden i kommer med gode råd om et tændrør han skriver han har udskiftet med
et nyt !?

Mvh

Kenny. T

Fra : Brian

Dato : 04-02-04 11:44

Hejsa

KT wrote:
> [...]
> til Martin, fordi i ikke kan finde ud af at læse hans indlæg
> ordenligt igennem inden i kommer med gode råd om et tændrør han

Mon ikke det er lidt af det hele !!
Man skal "tale" pænt til hinanden, også selv om man ikke kan se
hinanden rent fysisk!

Hvis Martin ikke kan lide svaret, kan han overse det istedet for at smide en
harsk
bemærkning... også selv om han smider en smiley bagefter.
Martin mener det helt sikkert ikke på den måde, men det er ikke altid at
ironi/sarkasme skinner igennem på tekst.

Desuden skal man også droppe det topciterings fis.... hvilket Martin i det
mindste ikke gør længere

/Brian

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-02-04 01:26

*snip en masse bavl*

Ja i må meget undskylde men når folk ikke engang læser mit indlæg inden de
svarer - no hard feelings - men så kan de da lige så godt lade være at
spørge!

Det svarer lidt til den her;

Min bil kan ikke stå fast og jeg har givet den nye dæk! hvad er galt?

- giv den nye dæk!

- kan ikke tages seriøst selvom det var i en god mening!

Fra : Brian

Dato : 05-02-04 10:33

Hejsa

Martin / Fårevejle wrote:
> *snip en masse bavl*

Du er sgu uforbederlig, Martin

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-02-04 18:29

On Thu, 05 Feb 2004 10:33:28 +0100, Brian wrote:

> Hejsa

> Du er sgu uforbederlig, Martin

Nej han kommer bare ovre fra dk.fritid.bil hvor man ikke skal være ret
meget anderledes end de andre før man fryses ud

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Brian

Dato : 09-02-04 21:34

Hejsa

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej han kommer bare ovre fra dk.fritid.bil hvor man ikke skal være ret
> meget anderledes end de andre før man fryses ud

Du mener kaffeklubben
Har godt luret ham derovre....

Naa..... Martin er noget ganske særligt.
Hans udgydelser er ikke holdt til en bestemt gruppe, han spreder
dem med mild hånd :)

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-04 21:54

On Mon, 09 Feb 2004 21:33:47 +0100, Brian wrote:

> Du mener kaffeklubben

Jo det er vist den

Jeg har det bare sådan, at hvis jeg beder om hjælp så er jeg gerne lidt
høflig uanfægtet, at en måske stiller et dumt spørgsmål.

Forståes på den måde, at jeg holder den høflige linie, så folk måske
har lyst til, at hjælpe mig i fremtiden...

Altså håber det gav mening

Fra : Brian

Dato : 09-02-04 22:21

Hejsa

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Forståes på den måde, at jeg holder den høflige linie, så folk måske
> har lyst til, at hjælpe mig i fremtiden...

Giver fint mening, det er netop det Martin kunne lære lidt af :)

Der er da håb for ham endnu.... et eller andet sted ;)

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-04 23:19

On Mon, 09 Feb 2004 22:21:00 +0100, Brian wrote:

> Giver fint mening, det er netop det Martin kunne lære lidt af :)
>
> Der er da håb for ham endnu.... et eller andet sted ;)

Jeg tror ikke han mener det så hårdt, men for folk som ikke kender ham
virker han meget arrogant og netop den slags folk ser ham aldrig mere (som
regel killfilter)

Derfor er der potentielt færre hjælpere når han mangler hjælp fremover

Fra : Tommy Fer

Dato : 04-02-04 16:55

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja nogle har jo svært ved at læse ;)

Tjae.. Havde overset det... Og havde flere bud, men ville tage dem i den
rækkefølge man burde.. nu kan du få lov at gætte dig til dem.

mvh Tommy Fer

Fra : Lykke

Dato : 06-02-04 10:55

Beklager jeg overså det også, Men jeg tror det skyldes måden teksten var sat
op på.
Jeg har samme holdning som dig og han får ikke hjælp herfra.
mvh
Poul