"Profesionelle" skrue bits
Fra : Thomas

Dato : 02-02-04 16:58

Hej NG

Hvorhenne finder man nogle gode skrue-bits til sin bore/skuemaskine? Jeg
kunne godt tænke mig nogle i en kvalitet der ikke bliver runde, hvis bit'en
smutter. Hvor køber tømren fx sine? Harald Nyborg har fx 2 sæt til 80 kr,
det ene mærket Stanley det andet AEG. Men jeg gider ikke købe dem , hvis
det reelt er samme kvalitet som dem til en 10,- men bare med et kendt navn
på. Har I nogle erfaringer?

Mvh

Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-02-04 17:13

On Mon, 2 Feb 2004 16:57:40 +0100, "Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>det reelt er samme kvalitet som dem til en 10,- men bare med et kendt navn

Jeg købte nogle i den lokale tømmerhandel - jeg kan desværre ikke huske
hvad de hedder, men det var ikke et navn jeg har hørt før.

De var i en sort æske med blågrøn knap til at åbne med. I æsken var der
ca. 40 bits af diverse slags - flest torx og nogle af størrelserne var
der flere af. Desuden var der en slags 'hurtigkobling' som man sætter i
skruemaskinen og sætter bits'ene heri. (Hurtigkobling, fordi den minder
om hurtigkoblingerne på en vandslange hvor man skal trække lidt tilbage
for at skille dem ad eller sætte dem sammen). Denne hurtigkobling skulle
angiveligt gøre sådan at selve bitten ikke bliver slæbt for meget rundt
i skruen hvis man kører helt i bund - jeg er ikke sikker på det har
noget at sige ...

Sættet kostede en del - tror jeg kom af med næsten 400,- - nu kan det
fåes til ca. det halve har jeg set.
Ja, mange penge, men til gengæld har jeg styr på bits'ene, det er ikke
en lille æske som bliver væk og de holder endnu - selv om der er skruet
en hel del i med dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Møller

Dato : 02-02-04 17:21

> hvis bit'en smutter. Hvor køber tømren fx sine? Harald Nyborg har

Det vd jeg ikke.

> fx 2 sæt til 80 kr, det ene mærket Stanley det andet AEG. Men jeg
> gider ikke købe dem , hvis det reelt er samme kvalitet som dem til en
> 10,- men bare med et kendt navn på. Har I nogle erfaringer?

Jeg havde de samme problemer som dig med de billige bits - de holder ikke
særligt længe.
Så jeg købte nogen af mærket sandvik og de spiller bare - kører stadigvæk på
den første
og den har jeg bygget badeværelse med og opsat 7x2,4 M dobbelt gipsvæg med.

Noget som jeg tit ser i hos familie og venner er at de bruge forkert
størrelse bit hvilket jo
også er en årsag til stort slid - hvordan de kan holder det ud fatter jeg
ikke.
Bliver selv noget irreteret når bit'en og skruen ikke passer som "Hans i
Grethe"

Mvh. Allan

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 02-02-04 21:09

Thomas skrev:

> Hvorhenne finder man nogle gode skrue-bits til sin bore/skuemaskine? Jeg
> kunne godt tænke mig nogle i en kvalitet der ikke bliver runde, hvis bit'en
> smutter. Hvor køber tømren fx sine?

Snedkere, tømrere og mange fl. køber sine bits hos fx Würth. Jeg
har prøvet mange forskellige bits, og synes absolut bedst om dem
fra Würth. De holder vikelig længe, forudsat du bruger den rigtige
bits til den rigtige størrelse skrue.

Jeg anbefaler altså Würth. Der findes Würth-centre i flg. byer:
Ålborg, Århus, Herning, Horsens, Kolding, Esbjerg, Aabenraa,
Odense, Hillerød og Taastrup.
Link: http://www.wuerth.dk/filial/branches.htm

> [...]
> det reelt er samme kvalitet som dem til en 10,- men bare med et kendt navn

Både Stanley og AEG plejer at lave godt værktøj. Jeg kender ikke
bits'ene fra de to ovennævnte. Men har da brugt skruetrækkere fra
Stanley, som jeg har været meget godt tilfreds med. Så mon ikke de
også kan lave bits? Det tror jeg såmænd

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : //zigge

Dato : 02-02-04 21:28

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hvorhenne finder man nogle gode skrue-bits til sin bore/skuemaskine?

Jeg køber dem bare i den lokale tømmerhandel, de ligger i 10-15Kr/stk.
Selv om jeg ikke har prøvet dem, ved jeg at Sandvik laver nogle der har en
fjedervirkning i skaftet, så de ikke så nemt "takker over" iflg. Sandvik.

Noget jeg har lagt mærke til er at det absorlut ikke er ligegyldigt hvilke
skruer man køber, der er stor forskel i kvalitet. Generalt syntes jeg at NKT
(de blå æsker) laver gode skruer, der nærmest klæber til bitten og sagtens
kan sidde af sig selv på spidsen når man f.eks. bruger deres gibsskruer.
Af mindre heldige erfaringer har jeg Silvans skruer, som jeg desværre ikke
kan huske mærket på. Men de har en mindre dyb kærv, og et løsere "greb" om
bitten - hvilket er ret iriterende da skruerne let vipper og "takker over"
når man skruer dem i.

Mvh
//zigge

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-02-04 21:41

//zigge wrote:

> [...]
> bitten - hvilket er ret iriterende da skruerne let vipper og "takker over"

Man skal være opmærksom på at visse fabrikanter af uransalige årsager
udstyrer deres skruer med Phillips kærv i stedet for Pozidriv.

Da de ligner hinanden kan man uforvarende komme til at bruge PZ bit til
PH skruer eller omvendt, og det giver et dårligt resultat i begge tilfælde.

TORX RULES!

--
Jens callto://jensep

I'd enjoy the day more if it started later.

Fra : //zigge

Dato : 02-02-04 22:09

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da de ligner hinanden kan man uforvarende komme til at bruge PZ bit til
> PH skruer eller omvendt, og det giver et dårligt resultat i begge

Ja deeet... "Normale" skruer har som regel PZ kærv og gibsskruer PH kærv. PZ
kærven er helt sikkert den der giver det bedste bid, men PH kærven er noget
smallere - måske er det derfor man vælger den til gibspladeskruer, der jo
skal spartles bagefter?

Mvh
//zigge

Fra : Jens Petersen

Dato : 03-02-04 00:03

//zigge wrote:

> [...]
> smallere - måske er det derfor man vælger den til gibspladeskruer, der jo

Det er ikke kun gipsskruer. Nogen fabrikanter laver det på ALLE typer
skruer, måske er det bare for at være anderledes.

--
Jens callto://jensep

When in doubt stop thinking and all doubt will go away.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-02-04 03:11

<snip>
> [...]
>
> --
> Jens callto://jensep
>
> I'd enjoy the day more if it started later.

Prøv at kigge på dine skruer...
De ligner nok hinanden, MEN den ene type er forsynet med små "stråler" Så
man kan faktisk sagtens se forskellen.
Men du har ret, jeg foretrækker også torx til de fleste ting.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 07:10

Bruger selv diamant bits, de holder utrolig godt.
Du kan kende dem på at de er guld farvede.

Du kan se dem her:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100702&pno=65103&pointer=0

Mvh.
Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-04 09:25

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det ene mærket Stanley det andet AEG. Men jeg gider ikke købe dem , hvis
> det reelt er samme kvalitet som dem til en 10,- men bare med et kendt

Würth har profesionelle bits, men sælger ikke til private.
Wera er rigtigt gode
Bosch

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Thomas

Dato : 03-02-04 12:20

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Hvorhenne finder man nogle gode skrue-bits til sin bore/skuemaskine?

I skal have tak. De der Wera ser lækre ud, men medmindre man kan købe dem i
en alm. butik et sted, løber der hurtigt ekstra kroner på, 25,- i gebyr ,
41,- i forsendelse og hertil efterkravgebyr ö. En anden var tilfreds med
alm Stanley skruetrækkere. Det bliver måske også de Stanley bits til ca
80,- fra Harald Nyborg jeg prøver , medmindre jeg kan finde en butik med de
Wera bits (helst Fyn)

Mvh
Thomas

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 05-02-04 00:49

Hej Grupe

Jeg har selv et sæt Wera med 9 stk forskellige + holder de kostede 350.-
for 2 år siden, de er stadig som nye selv ved daglig brug, bare sørg for at
vælge den rette hver gang, så holder de længe.

Jan O