Isolering af ældre skur - hvordan
Fra : Thomas

Dato : 01-02-04 22:12

Hej NG

Et ældre skur, hvor der er knasthuller og godt med gennemtræk imellem
bræddesamlingerne, hvordan isolerer man det? Smides der bare rockwool
direkte på eller skal man lukke af med et andet materiale først? Man kunne
måske fristes til at sætte en dampspærre mellem rockwool'en og siderne ?
Det jeg selvfølgelig tænker på er om der kan komme vand og fugt ind udefra
og gå ind i isoleringen.

Mvh

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 01-02-04 22:18

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Et ældre skur, hvor der er knasthuller og godt med gennemtræk imellem
>bræddesamlingerne, hvordan isolerer man det?

Kig på http://rockwoll.dk
Det er noget med at der skal en vindstopper på yderst og dampspærre
inderst ...
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Thomas

Dato : 01-02-04 22:34

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in message

> Kig på http://rockwoll.dk
> Det er noget med at der skal en vindstopper på yderst og dampspærre
> inderst ...

Hej, det var hurtigt svaret

Jeg kan ikke finde noget ang. vindstopper, men fandt denne sætning

"I bygninger, der kun bruges periodisk, f.eks. sommerhuse, skal der ikke
bruges dampspærre, men derimod et lufttæt, diffusionsåbent lag på begge
sider af isoleringen. "

Men om det kan bruges som direkte vind- og vandafvisende ved jeg så ikke

Mvh

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 01-02-04 22:54

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote:

>men derimod et lufttæt, diffusionsåbent

og det er vel en vindstopper?

og mht dampspærre så er det nok ikke nødvendigt i dit udhus.

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 02-02-04 17:01

Hej Thomas!

Yderst imod brædderne skal du sætte vindtæt pap, en slags asfaltpap der kan
købes hos tømmerhandlerne, derefter isolering, og hvis du skal have
opvarmning i skuret, skal du også have en dampspærre indvendig, men skal du
bare holde det frostfrit, kan dampspærren undlades.

Mvh

Klaus-E.

www.mti-stevns.dk

Fra : Jørn Vind

Dato : 03-02-04 16:23

Hej Thomas.

Jeg tror arbejdet er lidt større end det du beskriver.

Hvis du gør som jeg tror du mener - "smide" rockwool på fra indersiden -
evt. med noget dampspærre imellem bagsiden af yderbrædderne og rockwool, så
tror jeg du gør ondt værre.

Dampspærren vil ikke blive placeret det rigtige sted. Du bliver nødt til at
lægge den ovenpå / på den indvendige side af selve skelettet og tæt op mod
indersiden af yderbrædderne - dvs. at der ikke kommer luft til yderbrædderne
fra indersiden og til skelettet. Når regnen så trænger ind udefra, vil
fugten ikke kunne komme væk pga. manglende luftcirkulation, og forrådnelse
vil tage fat med stormskridt.

Undlader du dampspærre og kun sætter rockwool op, vil rockwool´en blive
fugtig - og holde på fugten. Også det sætter gang i forrådnelsen.

Den rigtige løsning er at pille yderbrædderne ned. Sætte dampspærre (tyk
plastfolie)op på den indvendige side af skelettet, rockwool ind i selve
skelettet. Rockwool skal gå til / være plan med skelettets yderside, På
skelettets yderside sømmes der et brædt på ( tykkelse et par cm.) og udenpå
dette sættes der vindpap. Sørg for at det lapper over og er nogenlunde tæt.
Udenpå vindpappet sættes der igen et brædt på ca. 2 cm på, og her sømmes
yderbrædderne så på.

Sørg for at der er åbent foroven og forneden hvor vindpappet er monteret -
for at skabe luftcirkulation.

Vil du gøre det helt færdigt, så beklæd indvendigt med en plade ovenpå
dampspærren.

Gør du det på denne måde, får du det lufttæt inde i skuret (dampspærre), du
får isoleringsevnen (rockwool), du får det fugttæt ind til skelettet og til
rockwoll og cirkulation mellem vindpap og rockwoll / skelet (vindpappet) så
skelettet ikke rådner pga kondens og du får luftcirkulation mellem
yderbræddernes indvendige side og vindpap, således at yderbrædderne ikke
rådner op indefra..

Det er en lidt større omgang, men du får det som du søger.

Lidt galgenhumor:
Skal der siges noget positivt om dit eget forslag, vil dette være at du ikke
behøver at tænke på vedligehold af skuret om 5 år - for på det tidspunkt vil
der kun være det tilbage som ikke kan rådne.

Med venlig hilsen

Jørn Vind

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 04-02-04 03:07

Hej Thomas!

Du skal bare følge min anvisning, og glemme alle andre mere eller mindre
gode råd, jer er professionel isolatør, med eget firma.

Mvh

Klaus-E.

Fra : N I E L S

Dato : 10-02-04 03:02

> [...]
> Det jeg selvfølgelig tænker på er om der kan komme vand og fugt ind udefra

Optimal rækkefølge, startende udefra:

- Yderbeklædning. (Bestående brædder)
- Vindpap
- Isoleringsmateriale