Bedste lysstofrør til saltvand?
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 01-02-04 21:50

Til NG.

Vil lige høre hvad folk synes er de bedste alm. lysstofrør til
saltvandsakvarier.
Har 1*15W + 2*18W. Hvilke typer og gerne hvilke mærker er de bedste og
er der nogen specielle man skal undgå. Hvilken kombination af 3 rør
vil være optimalt, har både fisk og lyskrævende koraller.

Mvh,
Thomas Kristensen

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 02-02-04 10:11

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der nogen specielle man skal undgå. Hvilken kombination af 3 rør
> vil være optimalt, har både fisk og lyskrævende koraller.

Hej Thomas

Jeg ved godt at det ikke rigtigt svarer på dit spørgsmål, men jeg vil meget
stærkt anbefale dig at kigge lidt på T5-rør. Jeg har haft et 80 liters
kørende med 2x 15 W rør i snart 1 år, og de giver simpelthen for lidt lys !
Mine kalkalger gror ikke længere, og alle korallerne er også gået i står -
det eneste der "vokser" er et par skiveanemoner der står ca. 5 cm under
vandoverfladen ! Hvis du kigger lidt rundt omkring kan du sagtens finde
billige gør-det-selv løsninger til T5, der ikke bliver ret meget dyrere end
hvis du skal ud og bøbe nye rør til dine T8 armaturer....

/Ole

Fra : Luten[9400]

Dato : 02-02-04 11:06

Hej, Ole.

De gør-det-selv løsninger du snakker om, hvor finder man dem og har du evt.
nogle links?

Så ville jeg blive meget glad.
Mvh Lasse

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:401e1434$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-02-04 12:09

"Luten[9400]" <migselvmig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej, Ole.
>
> De gør-det-selv løsninger du snakker om, hvor finder man dem og har du
evt.
> nogle links?

Nu er det ikke verdens største problem at lave en almindelig akvarielampe
om til T5 rør.
Det eneste der kræves er en forkobling, der passer i størelsen (Watt) på
de rør man påtænker at bruge.
Derud over skal man bruge nogle nye fatninger, de fåes i 2 udgaver, en
til at klemme på enderne af røret, samt nogle der er
"vandtætte"(har en gummipakning). Samt en eller flere reflektorer. Det er
faktisk reflektorene der holder røret på plads.
Samt selvfølgelig T5 rør. Hvis du bor i København, kan du få det hele i
løs vægt hos Planteimporten, ellers sender de
det gerne til dig på efterkrav. Forkoblingen er det samme som en spole, og
de fåes i enkelt og dobbelt udgave.

Hvilke mærke i rør der er bedst skal jeg ikke kunne sige, da det er en
personlig vurdering, men et hvidt rør. med en kelvin på
15000 samt et blåt rør, burde kunne klare det. Bemærk, at hvis du vil have
2 rør monteret og de skal slukke seperat, skal du bruge 2 enkelte
forkoblinger

Carsten

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 03-02-04 10:26

> [...]
> Hej, Ole.
>
> De gør-det-selv løsninger du snakker om, hvor finder man dem og har du

Som Carsten skriver er Planteimporten et godt sted at kigge efter spole og
fatninger. Rør er lidt sværere - du skal have fat i importøren direkte, prøv
f.eks. at ringe til Solar. Ellers kan der f.eks. købes færdige
fabriksarmaturer til 2x54 W for omkring 600,- i tyskland. Har dog ikke lige
et link til dem, men kan måske finde frem til det hvis det er.

Når alt dette er sagt, så er jeg måske også nødt til lige at give vore
lokale leverandører en en chance. Når du har snakket med solar f.eks., så få
din lokale akvariehandler til at bestille det hjem til dig, og betal de få
kroner ekstra. Der er ikke meget ved at vi alle handler f.eks. i udlandet,
så vore lokale dyrehandlere må lukke, med mange gener til følge.

/Ole

Fra : Kim Adersen

Dato : 02-02-04 16:54

12:09:13 >>>

> [...]
>dem og har du
>evt.
>>
> Nu er det ikke verdens største problem at lave en

Ombygning af et T8 armatur til T5 kan oftest ikke betale
sig. Det er ikke så meget spolen (forkoblingen) og
fatningerne som er problemet, men derimod selve armaturet,
fordi afstanden mellem fatningerne ikke er den samme i T5
som i T8. Så inden man har set sig om, så er hele armaturet
bygget, boret og skruet om, og jeg vil tro i langt de fleste
tilfælde, ville det tidsmæssigt og økonomisk bedre kunne
betale sig at købe et standard T5 armatur.

At drive et saltvandsakvarie med T8 rør, det mener jeg ikke
er en god ide, medmindre man holder sig fra mere lyskrævende
koraller, (stortset alle stenkoraller).

Mvh/Greetings
Kim Andersen