Hjælp - stengærde vælter....
Fra : Henrik Juul

Dato : 01-02-04 15:13

Hejsa.

Så er det nu, vi har brug for en masse konstruktive råd!

Vi har en grund (med hus overtaget for ½ års tid siden), som ligger
lavt (ca. 2½ m.) i forhold til en lille privat vej.

Pga. niveauforskellen fra grunden og op til vejen er der etableret et
flot stengærde på ca. 1½ m. højde og i hele grundens længde ca. 30 m.
Gærdet er etableret med sten af blandede størrelse lige fra
'uhåndterlige' til lige over knytnævestørrelse.

Mellem vej og stengærde, ca. 1½ m. bredt, er der etableret et bed med
forskellige buske (stikkelsbær, solbær, berberis(øv) og en masse mere,
som vi ikke lige kan huske).- Mod vejen er der en ligusterhæk.

Desværre begynder der nu at falde sten ud af gærdet ikke bare fra top,
men også fra bund, hvor de nærmest bliver presset ud!

Det er højest sandsynligt pga. de forskellige buskes vækst; rødderne
skubber til stenene - og så pga. den megen nedbør i efterår/vinter.

Hvad gør vi, inden privatvejen havner inde på vores grund.- Hvad kan
vi gøre nu og her for at sikre gærdet??

Hvis vi vælger at lægge gærdet om (ØV), hvad kan vi så gøre bedst for
at sikre gærdet?

Hurtige svar vil blive værdsat

Med venlig hilsen
Helle og Henrik
Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-02-04 16:07

fjern tallene wrote:

> Hvis vi vælger at lægge gærdet om (ØV), hvad kan vi så gøre bedst for
> at sikre gærdet?

Jeg har ikke rigtigt nogen viden om det, men ifølge politikens havebog, skal
man forvente at omlægge stengærder ca. hver 30. år...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Ignore cries of wasted bandwidth! This is pure drivel that will always be

- The Subtle Art of Trolling (http://www.altairiv.demon.co.uk/troll/)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-02-04 16:28

Henrik Juul wrote:

> Så er det nu, vi har brug for en masse konstruktive råd!
>
> Vi har en grund (med hus overtaget for ½ års tid siden), som ligger
> lavt (ca. 2½ m.) i forhold til en lille privat vej.

Klip

> Hurtige svar vil blive værdsat

Hurtigt svar - Er det akut.? Sidder Helle og holder på stenene.?

Er det sket i forbindelse med tøvejret.?

En mulighed er vist at ringe til Falck. Eller måske anlægsgartnernes
24-timers Hotline....

Mvh. Jørgen

Fra : Henrik Juul

Dato : 03-02-04 19:51

Ja, det er nu ret akut - stenene nærmest vælter ned eller ud af
gærdet.
Spørgsmålet er; tager vi allerede løse sten ud og venter til vi får
tid til at bygge op igen eller skal stenene understøttes så hele
'skrænten' ikke falder sammen??

/Henrik

Fra : Holten

Dato : 01-02-04 18:13

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:b51q10lub2np4srcfhjlcume1uk1jtbrl1@4ax.com...
> [...]
> vi gøre nu og her for at sikre gærdet??
>
> Hvis vi vælger at lægge gærdet om (ØV), hvad kan vi så gøre bedst for

Bagstøber i hele murens længde med beton.

MVH

Holten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-02-04 18:13

Holten skriver:

> Bagstøber i hele murens længde med beton.

Det behøver ikke at hjælpe, de nedrest sten skal ned i jorden,
som en slags fundament.

Fra : KD

Dato : 01-02-04 18:27

Ved stengærde over 1 m højde, bør man bagstøbe muren. Bagstøbningen + mur
skal starte 25% (af mur højde over tærren) under tærren.....Din mur (1,5 m
høj)med bagstøbning bør så starte ca 38 cm under tærren, bagstøbningen bør
være med helt op til 1m over tærren.....Så holder det.......

Kim (faglært Anlægsgartner)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-02-04 21:27

KD skriver:

> [...]
> høj)med bagstøbning bør så starte ca 38 cm under tærren, bagstøbningen bør
> være med helt op til 1m over tærren.....Så holder det.......

Ja, men det er grimt, det er jo ikke alle anlægsgantener som
har eststisk sans BETONG over det hele, det skal nok holde.
Men tror du, at du kan få beplantingen til at go i betong?

Nu er der stengære som har holdt i 200 år omkring skovene.

Det skal bare skråne mere, jo mindre stenene er.

Fra : Aksel

Dato : 01-02-04 22:36

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er der stengære som har holdt i 200 år omkring skovene.
>
> Det skal bare skråne mere, jo mindre stenene er.

Bagstøbning må aldrig være synlig fra forsiden, skal laves med meget tør
beton (kantstensblanding) eller tørbeton, sand og cement 1 -7
Der skal være dræn bag støbningen og grus, mange væltede stensætninger
skyldes vandtryk.
Du skriver at stenene er fra uhåndterlige til knytnævestørrelse, det er for
småt, 30 cm i diameter er normalt det mindste.
Uhåndterlig er de mindste der dur, aflange sten skal liggeså de går ind i
skrænten.

Her er nogle råd
http://www.havedesign.dk/index_frame/konsulent_frame.asp

Hilsen Aksel

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-04 22:33

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Uhåndterlig er de mindste der dur,

Det var dog et dejligt udtryk - jeg kan se det for mig!

Hilsen Inger

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 03-02-04 00:28

Hehehe... Kim har lært teorien kan vi høre, men hvor tit holder den i
praksis?
Hvor er Dammestenen f.eks kommet fra? Jeg tror ikke den faldt ned fra
himlen... Når natur det vil, f.eks. ved voldsommme tøbrud som vi netop har
oplevet. Er de nedre jordlag frosne og når den øvreliggende sne så smeltes
af yderligere "varm" nedbør, så skal der jo ske lidt af værd...
Vandet finder altid en vej videre og det er ikke småting hvad det kan tage
med...
Unden at have set den konkrete situation, vil jeg ikke kaste mig ud i en
løsning! Snak med den nærmeste anlægsgartner og han kan danne sig et indtryk
af din situation og evt. hjælpe dig videre med en enginør...
Det er nok kun tø-frost processen, men den kan altså oxo skyldes
forskydninger i grundvandsspejlet...

Håber det bedste AnlægsgartnerJohn...