Faldstamme - Udluftning
Fra : Anette & Mikael

Dato : 01-02-04 08:43

Hej ....

Vores gamle støbejerns faldstamme går gennem husets tag og udlufter til det
fri via et stykke helt åbent rør.....
Vores nabo har lige haft rotter, og fik at vide af rottefængeren, at
rotterne oftest flygtede i retning af lyset, og jeg kom derfor til at tænke
på min åbne faldstamme (Som skal skiftes inden for en overskuelig fremtid
alligevel)

Må man lukke denne udluftning af faldstammen, og hvad har det af
konsekvenser for "træk i afløbet".....
Jeg forestiller mig, at der måske kan blive problemer med skyllende
toiletter eller lignende, fordi vandet ikke længere kan lave et "frit fald"
?

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Niels

Dato : 01-02-04 08:49

"Anette & Mikael" <anetteogmikael@hus.dk> skrev i en meddelelse

> Må man lukke denne udluftning af faldstammen, og hvad har det af
> konsekvenser for "træk i afløbet".....

Toilettet vil skylle mærkeligt, hvis du lukker røret. Der SKAL være
udluftning.
Men du kan rottesikre midlertidigt ved at folde noget trådnet over toppen af
røret og fastholde det med ståltråd eller et stort spændebånd.

Mvh Niels

Fra : Steen Nielsen

Dato : 01-02-04 10:33

Man kan vist nok erstatte udluftningsrøret med en særlig ventil, der sikrer
at der ikke slipper kloakluft ud, men tillader at der suges luft ind ved
toiletskyl.

Steen Nielsen
Vanløse

Fra : preben kaas

Dato : 01-02-04 18:33

On Sun, 1 Feb 2004 08:42:36 +0100, "Anette & Mikael"
> [...]

>Jeg forestiller mig, at der måske kan blive problemer med skyllende
>toiletter eller lignende, fordi vandet ikke længere kan lave et "frit fald"

Hej Mikael

Jeg fik fjernet den øverste del af faldstammen (fra toilet 1.sal til
tag) for et par år siden og fik som Steen nævner monteret en ventil
som suger luft ved skyl men ikke lukker luft ud i badeværelset.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : benny

Dato : 01-02-04 19:49

det hedder en vacumventil
det er bare til den dag ventilen hænger så har i lugten i hele huset
det var måske smartere du fik monteret en "rottestopper" på faldstammen
en rottestopper er et stykke rør der udvider sig fra 110mm til 160mm og
tilbage
til 110mm
billig løsning og så er problemet løst
det er heller ikke sikkert du behøver en UT,
det kommer an på hvor langt din spillevandsbrønd er fra huset
da brønden også virker som en udluftning(såfrem du ikke har dækket den til)
benny

Fra : Anette & Mikael

Dato : 01-02-04 23:19

Hej igen....

Tak for de oplysende kommentarer og bemærkninger.

Jeg vil montere noget foldet metalgitter (Som er væsentligt kraftigere end
hønsetråd), indtil vi skifter faldstammen.....

Mvh. Mikael