en lille pizza-historie
Fra : Ralph

Dato : 31-01-04 23:13

Har lige fået nyt komfur, og det skulle prøves af: det har pizza-funktion
dvs. bundvarme+varmluft, forsøgte så i dag med tre pizzaer. Een på plade
helt nede i bunden, een på rist med nogle gulvklinker (ubehandlede)
ovenover, 275 grader, og een i Weber også på klinker.

Weber blev bedst, klinker i ovn næstbedst, og plade forneden dårligst, men
der var ikke stor forskel. Alle kunne måle sig med proffesionel(HVORDAN
staves det?) stenovn, fordelen er at de er friske og VARME.

Konklussionen må være, at hvis man ikke har en Weber, eller hvis man skal
lave flere ad gangen, så overvej at købe en ovn med pizzafunktion næste
gang.

PS. havde lidt travlt så dejen hævede max. en time, men det blev godt
alligevel, bruger ½ durummel og ½ alm. hvedemel, ca. ½ liter vand til tre
pizzaer, ½ pakke gær.

--
venligst
Ralph

Fra : bente

Dato : 31-01-04 23:29

Alle kunne måle sig med proffesionel(HVORDAN
> staves det?)

professionel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-02-04 09:07

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> PS. havde lidt travlt så dejen hævede max. en time, men det blev godt
> alligevel, bruger ∏ durummel og ∏ alm. hvedemel, ca. ∏ liter vand til tre

Min newsreader kan ikke læse tegnet, som du bruger til måleangivelse -
er det tegnet en halv ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Ralph

Dato : 01-02-04 10:36

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Min newsreader kan ikke læse tegnet, som du bruger til måleangivelse -
> er det tegnet en halv ?

ja, en halv = 1/2 = ½

--
venligst
Ralph

Fra : Lars Sørensen

Dato : 01-02-04 12:18

Hvordan gør man det med at bruge klinker når man skal bage pizza i ovn
Må hellere lige smide et par spørgsmål inden jeg går igang

Er det lige meget hvad for gulvklinker man bruger ?
Hvor tykt et lag klinker skal der til ?
Brænder bunden ikke på når den kommer ind på så varme klinker ?
Skal ovnen bare stå på højeste temperatur med bundvarme plus varmluft ?
Må der komme bagepapir oven på klinkerne ?

Mvh
Lars

Fra : Ralph

Dato : 01-02-04 13:35

"Lars Sørensen" <lars@workingmojo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må hellere lige smide et par spørgsmål inden jeg går igang
>
> Er det lige meget hvad for gulvklinker man bruger ?

se dk.binaer under pizza-wannabee-sten

> Brænder bunden ikke på når den kommer ind på så varme klinker ?

Nej, det skal selvfølgelig times, jeg vender dem en kvart omgang når de er
halvvejs

> Skal ovnen bare stå på højeste temperatur med bundvarme plus varmluft ?

Ja

> Må der komme bagepapir oven på klinkerne ?

Ja, men jeg bruger det kun fordi jeg ikke helt har styr på bagespaden, så de
får den halve tid (5-6 min.) på papir, dernæst fjerner jeg papiret drejer
pizza en kvart omgang (det er ikke altid (især ikke på Weber) at stenene er
lige varme over det hele)

--
venligst
Ralph