iPhoto 4 er ikke til download?
Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-04 23:02

Jeg har vist haft det oppe at vende før, men nu er iLife '04 jo kommet
på markedet. Jeg undrer mig over, at iPhoto nu lader til at koste penge.
For det findes da ikke til download, vel? Det er såmænd ikke fordi, jeg
ikke vil ofre lidt på programmer. Guderne skal vide, at jeg har købt
masser af shareware og andre halvbillige programmer over nettet uden
egentlig at bruge dem ret meget.
Det undrer mig bare, at der har været så stille om det. Normalt
er folk ellers rasende, hvis gratis ting begynder at koste penge. Da det
første iLife kom, sagde Steve Jobs lidt undskyldende, at iMovie var så
stort, at det ikke kom som download. Man måtte købe cd'en for et
ekspeditionsgebyr. iTunes, iPhoto og de andre, der også var på cd'en,
kunne hentes gratis.
Nu er der også Garageband på cd'en. Det er da rimeligt nok, at
det koster penge. Men jeg spiller ikke musik. Jeg laver heller ikke
film. Musik gemmer jeg heller ikke rigtigt på computeren. Derimod gemmer
jeg mine digitale billeder. Men pludselig kan man kun få iPhoto ved at
købe hele iLife. iTunes kan derimod stadig fås som download. Hvorfor
denne forskel? Hvorfor har ingen bemærket det? Jeg har i hvert fald ikke
set, at Apple har meldt klart ud om det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 23:45

On 2004-01-31 23:01:32 +0100, henrik@muenster.dk
(=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) said:

> iTunes kan derimod stadig fås som download. Hvorfor
> denne forskel?

Det vil være hul i hovedet hvis Apple tog penge for iTunes i og med det er
gennem det program Apple sælger deres musik.

--
Morten Reippuert Knuden

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-04 23:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det vil være hul i hovedet hvis Apple tog penge for iTunes i og med det er
> gennem det program Apple sælger deres musik.

Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg er bare lidt fortørnet eller i hvert
fald forundret over, at Apple ikke klart har meldt ud, at iPhoto
fremover og for første gang vil koste penge. Så ville vi have rene
linier, og jeg ville have vidst, at jeg skulle bestille iLife. Desuden
undrer det mig, at der ikke har rejst sig et ramaskrig. Normalt er folk
dødfornærmede, når de skal til at betale for en hidtil gratis service.

> --
> Morten Reippuert Knuden

Knudemand?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 00:30

> Knudemand?

jed .signature <RET>

--
Morten

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-02-04 10:40

> Normalt er folk
> dødfornærmede, når de skal til at betale for en hidtil gratis service.

Hmm - forstår dine synspunkter, men med iLife 04 får du altså også et
skide godt musik(begynder) program GarageBand, iDVD4 (skal du have et
lignende til PC må du op med flere slanter bare for et program).

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-02-04 11:39

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hmm - forstår dine synspunkter, men med iLife 04 får du altså også et
> skide godt musik(begynder) program GarageBand, iDVD4 (skal du have et
> lignende til PC må du op med flere slanter bare for et program).

Nu gik det jo oprindelig på, at når man ikke hverken har noget at bruge
musik- og programmer til levende billeder til, så er det et
irritationsmoment, at man skal betale for en overflødig pakke, for at få
opdateret et hidtil gratis fotoprogram.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 23:50

> [...]
> denne forskel? Hvorfor har ingen bemærket det? Jeg har i hvert fald ikke
> set, at Apple har meldt klart ud om det.

God aften Henrik.......

Det er ikke helt rigtigt, at ingen har bemærket det.....Jeg havde alle
følere ude, da iLife4 kom, fordi jeg - forhåbentlig naturligvis - gerne
ville kunne "opgradere" fra min i forvejen købte iLife-pakke.

Tiden gik, og det kan man så ikke.......

Jeg vælger at se det sådan, at Apple pakker, undskyld - bundler - et
vist antal programmer med en privatmaskine.......sker der så senere
ændringer i de - allerede gratis - programmer, må man til lommerne.

Jeg følger dig et laaaaaaaangt stykke af vejen, for jeg laver ikke film,
og bruger egentlig kun iPhoto.......musik i iTunes.......næ......lidt
amerikansk rock ´n´ roll fra halvtredserne en gang imellem over radioen
i iTunes, men musik på en computer - NEJ - i hvert fald ikke rigtig
musik, så jeg har også kun billeder, men det der GarageBand måtte jeg jo
se/prøve, hvad var - man er vel ikke gammel rockmusiker for ingenting -
bare navnet/titlen trækker/rykker......

Smager af begyndelsen af halvfjerdserne

Set i lyset af den tid, man ganske gratis har haft iTunes, iPhoto,
iMovie, iDVD - synes jeg, det ikke er dyrt for den nye iLifepakke.

P.S. Tænk på vi, der kører med high-end maskiner.......vi har ALDRIG
fået nogetsomhelst software gratis - som I andre, der køber
familiemaskiner - - men jeg kan stadig godt følge
dig.......

Kan du ha´ en god og forhåbentlig afslappende søndag.......

Hej fra
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 12:56

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Det er ikke helt rigtigt, at ingen har bemærket det.....

Jeg kunne selvfølgelig også bare have læst min TidBITS:

"In contrast with the initial version of iLife released at last year's
San Francisco expo, iLife '04's individual applications, other than
iTunes 4, are not available for free download. Until last week, you
could download iPhoto 2 and iMovie 3 for free, but you had to buy the
suite to get iDVD 3, which was too large to download. This change,
designed to make the iApps into a revenue center rather than a
significant financial drain, is likely to engender significant grousing
among existing Mac owners."

Jeg har bare slet ikke haft tid til at følge med de sidste uger. Vi har
lige fået digitaliseret røntgenafdelingen, så der er slet ikke noget,
der hedder papir eller billeder. Alt foreger på en skærm. Og det er lidt
af en omvæltning. Dels skal jeg selv finde ud af det. Dels skal jeg
hjælpe andre ikke så computervante medarbejdere. Og så smadrede min
overlæge sin skulder dagen før. Hun faldt over sin hund i køkkenet og
slog skulderen ned i en skabskant. Men siger jo også, at de fleste
ulykker sker i køkkenet. Da det er os to, der kører ultralyd-afsnittet,
har jeg været alene om det de sidste tre uger, og det har været lidt
sejt.

> P.S. Tænk på vi, der kører med high-end maskiner.......vi har ALDRIG
> fået nogetsomhelst software gratis - som I andre, der køber
> familiemaskiner - - men jeg kan stadig godt følge
> dig.......

Hov-hov. Jeg har en PowerBook G4. Jeg har betalt for alt - selv
AppleWorks. Men jeg må bide det sure æble. Jeg synes nu, det er lidt
pebret, at jeg skal give kr. 400,- bare for at få iPhoto. Og vi har jo
to Mac her i huset, så jeg skal egentlig købe familieudgaven for kr.
700,-. Man kan så sige, at det kan være meget sjovt at lege med f.eks.
Garageband. Det kan jo også være, vi får et videokamera engang.
Problemet er bare, at man ikke bare ejer et program i dag. Der kommer en
ny version næste år. Og næste år igen og igen etc. Man skal i hvert fald
ikke købe et program, før man får brug for det. Jeg købte f.eks. Adam
Engst bog om det første iPhoto. Dengang havde jeg ikke digitalt kamera
endnu, men ville sætte mig lidt ind i mulighederne. Jeg har stort set
ikke fået åbnet bogen, der vist er halvandet år gammel. I mellemtiden er
der kommet to nye versioner af iPhoto, og bogen er faktisk forældet. Det
er svært at følge med i den hurtige udvikling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-02-04 14:20

> Det
> er svært at følge med i den hurtige udvikling.

-- og dyrt: jeg tror det var Grundfoss som for et par år siden sagde
stop for (automatisk) opgradering: Opgraderingen kostede, men det, som
specielt kostede var kursus til brugerne. Nu opgraderer de kun, når
behovet opstår.

Gad vide hvor mange af os der egentlig kunne nøjes med MacWrite + en
gammel Plus/SE/Classic?

Det er lidt luksus - og jeg er selv dybt ramt: Opgraderer ofte software,
har 3 mac'er, og er i gang med at lade op til køb af bærbar. At det
bliver bærbar skyldes også, at konen replicerede da jeg snakkede med
hende om enten bærbar eller ny 17" iMac: Hvad vil du så gøre med den
"gamle" (købte den februar 2002 - en udgået 2001 FP iMac). Og det gav
mig så meget jordforbindelse, at jeg klart sigter på en bærbar, da jeg
bilder mig ind den vil gøre mit liv bedre Så jeg håber der snart
står en 14" 933 MHz iBook i huset - og kan komme med på liggecyklen (et
lille hip til cykelfreaken Henrik).

Så der kan godt blive plads til en længere (men måske udbyttefattig)
diskussion om det i virkeligheden ER udvikling... men lad os springe den
over

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 17:19

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Gad vide hvor mange af os der egentlig kunne nøjes med MacWrite + en
> gammel Plus/SE/Classic?

Ikke ret mange, den vil ikke være sjov på world wide web. Let's face it,
det kræver efterhånden en hurtig G3 med OSX eller en P2-3 med WIN2K og
minimum en 128kb forbindelse til omverdenen.

--
Morten

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-02-04 17:32

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Let's face it,
> det kræver efterhånden en hurtig G3 med OSX eller en P2-3 med WIN2K og
> minimum en 128kb forbindelse til omverdenen.

Helt enig - men stiller af og til mig selv spørgsmålet om en del ikke er
ren overflade frem for indhold

(mindes de glade dage for 15 år siden med mit første modem på et eller
andet mac BBS. Ren tekst - og så kunne man hente lidt småprogrammer +
hjemmelavede Hypercard stakke)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Jens

Dato : 01-02-04 22:41

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Nu opgraderer de kun, når
> behovet opstår.

....og behovet opstår når leverandøren har brug for at sælge et nyt
produkt. (Staves: bagudkompatibilitet - det kan man skrue op eller ned
på).

Hvis du vil kunne udveksle filer med resten af verden - bruge din nye
printer etc. - så kom til lommerne og opgrader

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-04 18:11

>Det
> er svært at følge med i den hurtige udvikling.

Yep........
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 21:07

> Yep........

Kan vi ikke lave en mimreklub?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 06:23

> Kan vi ikke lave en mimreklub?

Jo, det bli´r nok snart aktuelt.....
M.

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-02-04 17:51

> Det undrer mig bare, at der har været så stille om det. Normalt
> er folk ellers rasende, hvis gratis ting begynder at koste penge.

For mit vedkommende har jeg været så henrykt for at Garageband er
kommet, at jeg slet ikke har haft behov for at brokke mig over det
andet. Faktisk er det først lige gået op for mig at via din mail at
programmerne ikke kunne downloades selvstændigt mere.

Til gengæld er jeg lidt irriteret over at Apple netop valgte at udgive
garageband lige efter jeg havde solgt min stationære Mac og var begyndt
at lave de fleste af mine ting på en gammel iBook og en ny Wintel PC! Så
jeg har været nødt til at købe en ny Mac der er hurtig nok til at køre
Garageband ordentligt

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-04 18:28

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> [...]
> at lave de fleste af mine ting på en gammel iBook og en ny Wintel PC! Så
> jeg har været nødt til at købe en ny Mac der er hurtig nok til at køre

det er da en happy ending....
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 21:07

> [...]

> andet. Faktisk er det først lige gået op for mig at via din mail at
> programmerne ikke kunne downloades selvstændigt mere.

OK. Jeg er mere end villig til at lære nyt. Hvad kan jeg bruge
Garageband til? Det kræver vel, at jeg slutter et eller andet
musikinstrument til min computer, efter altså at have købt det. Nu ejer
jeg ikke musikalsk sans, men jeg har da en søn på ni år, der spiller
lidt klaver. Hvad kan vi bruge det til?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-02-04 21:44

> Det kræver vel, at jeg slutter et eller andet
> musikinstrument til min computer

Nope - der er indbyggede instrumenter. Tror din søn vil elske det (hvis
han da holder af musik)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 22:30

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Nope - der er indbyggede instrumenter.

Nu ved jeg ikke så meget om musik, men skal man ikke have nogle
tangenter at trykke på, nogen strenge at rive i, eller et mundstykke at
blæse i?

> Tror din søn vil elske det (hvis han da holder af musik)

Det gør han ikke. Vi tvinger ham til klaver for at give ham noget almen
dannelse og træne hans finmotorik.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-02-04 17:16

> Det gør han ikke. Vi tvinger ham til klaver for at give ham noget almen
> dannelse og træne hans finmotorik.

Du er en kærlig og god far! Det samme gjorde min mor - i dag lever jeg
af musikken (ok, som lærer + spillemand + lidt studiejobs)

Men du kan da få et billigt keyboard (1000) til mac'en. Men rent faktisk
kan Garageband i begyndelsen godt undvære input: Der er adskillige loops
mv med (Loop: En kort sekvens med et instrument)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-02-04 18:01

On Mon, 2 Feb 2004 17:15:40 +0100, Martin Ammentorp wrote
(in article <1g8jh5o.13reaoi1yvzg0N%martin@xyzammentorp.org>):

> Men du kan da få et billigt keyboard (1000) til mac'en.

700 kr. og det er fint.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/AsM7gpLX62mE2N0Q6
5D23MNz347/0.0.7.1.0.5.21.1.7.1.4.0.0.1.0

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 19:43

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/AsM7gpLX62mE2N0Q6
> 5D23MNz347/0.0.7.1.0.5.21.1.7.1.4.0.0.1.0

Man kan ikke bruge et link fra andre, da sessionen er timet ud. Jeg kan
finde et M-Audio Keystation 49e USB midi keyboard til kr. 750,- og så et
til kr. 1.700,- med masser af knapper.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-02-04 13:15

> Man kan ikke bruge et link fra andre, da sessionen er timet ud. Jeg kan
> finde et M-Audio Keystation 49e USB midi keyboard til kr. 750,- og så et
> til kr. 1.700,- med masser af knapper.

Jeg har købt det til 750 kr. Det fungerer fint.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-02-04 22:27

On Sun, 1 Feb 2004 21:07:10 +0100, Henrik_Münster wrote
(in article <1g8hx0f.4fm3h21rgfljxN%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> musikinstrument til min computer, efter altså at have købt det. Nu ejer
> jeg ikke musikalsk sans, men jeg har da en søn på ni år, der spiller

Uden at tilslutte noget kan du lege med de mange indbyggede loops og lave
dine egne dance numre, eller hvad med Goa-hospitals-trance? Du er jo
narkoselæge, ikke. så kan det jo ikke ligge så langt fra.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 23:10

> [...]

> dine egne dance numre, eller hvad med Goa-hospitals-trance? Du er jo
> narkoselæge, ikke. så kan det jo ikke ligge så langt fra.

Røntgenlæge (eller radiolog), tak!

Radiologists do it in the dark.

Hun: Du er garanteret narkoselæge.
Han: Ja, hvordan kunne du gætte det?
Hun: Jo, jeg mærkede ingenting!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 23:54

> Nu ejer jeg ikke musikalsk sans, men jeg har da en søn på ni år, der
> spiller lidt klaver. Hvad kan vi bruge det til?

Lade iMac'en agere Steinway flygel..

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 00:33

> Lade iMac'en agere Steinway flygel..

Tastaturet er ikke langt nok. Og så har det ikke samme effekt, når
sangerinden smyger sig ind over den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 02-02-04 00:58

> Tastaturet er ikke langt nok. Og så har det ikke samme effekt, når
> sangerinden smyger sig ind over den.

tror der går endnu et par år før drengene opfatter det som en væsentlig
feature ved et flygel.

--
Morten

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-02-04 09:43

> Tastaturet er ikke langt nok. Og så har det ikke samme effekt, når
> sangerinden smyger sig ind over den.

Og ganske svært at betjene det hvis hun først lægger sig på det.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 12:47

> Og ganske svært at betjene det hvis hun først lægger sig på det.

kunne måske betjene nogle "andre "knapper""......*SmilerMegetSødt*
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-02-04 21:34

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> kunne måske betjene nogle "andre "knapper""......*SmilerMegetSødt*
> M.

Har I glemt Michelle Pfeiffer, da hun sang Makin' Whoopee" i "The
faboulous Bakerboys"? Det gik fint med at ligge på flyglet og spille
samtidig. Det var en uforglemmelig scene.

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 22:32

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Har I glemt Michelle Pfeiffer, da hun sang Makin' Whoopee" i "The
> faboulous Bakerboys"? Det gik fint med at ligge på flyglet og spille
> samtidig. Det var en uforglemmelig scene.

Ja, det er en klassiker. Det er længe siden, jeg har set den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-02-04 17:20

> Tastaturet er ikke langt nok. Og så har det ikke samme effekt, når
> sangerinden smyger sig ind over den.

Nej men har du tænkt på den effekt det har?

(men ok, du sender ham måske til klaver for at undgå fristelser: Det
troede mine forældre også, indtil de opdagede, at musikere skam også
scorer).

Men musikerne behøver skam ikke komme fra lægefamilier (Thomas Helmig,
ut):
Det lille barn til sin mor: "Får luderne ikke børn?"
Moderen: "Hvor tror du ellers musikerne kommer fra?"

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie