må man lave om på sine
Fra : lars bach

Dato : 21-04-01 23:28

Vi skal til og hav nyt træ loft op, og kunne godt tænke os at få højt
til loftet, men spærene er ligsom i vejen, må man lave om på dem, så de
fx. kommer til at se ud som de gør i et 2 plans hus?? Der skal jo nok en
aut. til det eller? hvad er reglerne må man overhodet gøre det
MVH. Lars Bach

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-04-01 08:43

lars bach wrote:

> [...]
> fx. kommer til at se ud som de gør i et 2 plans hus?? Der skal jo nok en
> aut. til det eller? hvad er reglerne må man overhodet gøre det

Det er ikke nogen god ide, da det er hele huset du vil lave om på.

Men du kan måske lægge loftet oven på det nederste af spæerne.

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 22-04-01 09:51

Du må lave om på spærene alt det du vil - dog kræves der statiske
beregninger på omforandringen !!

mvh Flemming Pedersen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 22-04-01 16:21

lars bach skriver:

> [...]
> fx. kommer til at se ud som de gør i et 2 plans hus?? Der skal jo nok en
> aut. til det eller? hvad er reglerne må man overhodet gøre det

Jeg har svært ved at forestille mig nøjagtig hvad du vil lave om på
spærene, vil du skifte dem ud med nogle andre? Under alle omstændigheder
er forandringer på spærene en stor forandring, så tag lige en snak med
kommunens byggesagsbehandler først, så du ikke bagefter bliver tvunget
til at føre spærene tilbage til det oprindelige udseende.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-04-01 19:37

lars bach wrote:

> [...]
> fx. kommer til at se ud som de gør i et 2 plans hus?? Der skal jo nok en
> aut. til det eller? hvad er reglerne må man overhodet gøre det

Spærene bruges til at holde taget fast osv....!
Dvs. du kan ikke bare uden videre ændre på det.

For din egen sikkerheds skyld. - Du skulle lige overveje sagen inden du gør
noget.

Mvh. Jørgen

Fra : frede-plesner@image.~

Dato : 23-04-01 22:06

hvis det er hanebåndsspær, og hanebåndet ligger for lavt (ældre hus), kan du
sætte nye op til 3/3 af højden, og derefter fjerne de andre.

Fra : lars bach

Dato : 23-04-01 23:19

Det jeg egentlig søger er om mand må lave et "gitterspær" om til et "hanespær"
eller noget lign. da vi gerne vil have loftet til at gå rimeligt højt op. jeg er
næsten klar over at jeg ikke selv skal gøre det, men kan det lade sig gøre for
en tømmer??. Taget er lige blevet renoveret og skal selvfølgelig helst blive
hvor det er. så vidt jeg er indformeret er "gitterspær" til et plans huse og
"hanespær" til 2 plans eller mere huse.
MVH. Lars Bach

frede-plesner@image.dk skriver:

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-04-01 23:54

"lars bach" <lbach@post11.tele.dk> wrote in message

> [...]
op. jeg er
> næsten klar over at jeg ikke selv skal gøre det, men kan det lade sig

Du kan da sagtens selv lave det. Det du nok ikke kan, er at lave en
beregning på om det kan holde. Spørg en ingeniør eller arkitekt.

Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-04-01 23:56

<frede-plesner@image.dk> wrote in message

> hvis det er hanebåndsspær, og hanebåndet ligger for lavt (ældre hus),
kan du
> sætte nye op til 3/3 af højden, og derefter fjerne de andre.

3/3 = hele højden, og det mener du vel ikke?

Niels

Fra : frede-plesner@image.~

Dato : 24-04-01 22:36

næ, selvfølgeli 2/3!

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-04-01 23:19

frede-plesner@image.dk wrote:

> næ, selvfølgeli 2/3!
>
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Men hvad hjælper det egentlig? For "bundbjælken" (den vandrette fra
mur-til-mur) kan jo ikke fjernes, men det kan måske også blive meget
hyggeligt med sådanne fritlagte bjælker.

Nu var der tale om gitterspær, og dem kan man vel ikke ændre sønderligt?
Kan de mon bygges om til sakse-spær? Det vil sikkert blive ret dyrt, da
arbejdet må blive noget akavet.
Om spærene kan laves om til hanebåndsspær kommer sikkert an på om
taghældningen er stor nok. I alle tilfælde må bjælkerne skulle
forstærkes, for at kompensere for den afstivning, der forsvinder ved at
fjerne "gitrene" i gitterspæret.

Overvejelser fra en ikke-statiker...

--Johan