Q: Konvertere wav og aif til midi?
Fra : Peter Theglev

Dato : 30-01-04 09:13

Findes der mon et lille stykke software til OSX, der klarer dette?

/Peter

Fra : Morten Lind

Dato : 30-01-04 09:42

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> Findes der mon et lille stykke software til OSX, der klarer dette?
>
> /Peter

Kunne SparkME 2.8.1 ikke klare det?......Det er dog længe siden jeg har
haft fingrene i den, men jeg tror det.....

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12586
M.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-01-04 09:57

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> Findes der mon et lille stykke software til OSX, der klarer dette?

Hvis det findes vil det ikke være et lille stykke software. Det er en
ganske kompliseret proces i. Waw og aif er samplet lyd. Midi er
kontroldata der kun indeholder kommandoer og ingen lyd og derfor ikke
fylder meget.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tom

Dato : 30-01-04 11:54

Jeg forestiller mig at du har "et stykke musik", som midi..
En måde at konvertere kunne være ved at finde et stykke soft, der kan
"spille" midi.
Dertil er QTs midi player ( der så spiller ud via QQT midi synth )udemærket.
Bevares, det lyder ikke godt, men giver et billede.
Lyden du frembringer kan du jo så optagae.
Har du omvendt noget midi, du skal bruge som et "beat" I andre sammenhænge
kender jeg ikke andet end Logic ( emagic.de) og/eller cubase (
steinberg.de/com)
Begge leverer de gratis versioner ( mener dog de er lidt svære at få fat
i..)
Til sidst kan de være at ProTools Free ( den version der er gratis ) kan
håndtere midi.. Mener jeg dog ikke at den kan !?
Tom

PS
Det kan til sidst være at nogle af de gratis midispillere ( ex.
Download.com) kan generere en audiofil !?
Mener bestemt ikke at spark kan !

Fra : Peter Theglev

Dato : 30-01-04 12:04

Tom wrote:
> [...]
>
> PS
> Det kan til sidst være at nogle af de gratis midispillere ( ex.
> Download.com) kan generere en audiofil !?

Det eneste jeg skal bruge det til, at at lægge lydstumper over i min
telefon (Sony Ericsson T610). Lydfilerne er i .mid-format.

Måske kan det slet ikke lade sig gøre - aner det ikke, men HVIS det kan,
så hører jeg gerne nærmere ...

/Peter

Fra : Tom

Dato : 30-01-04 12:20

On 30/01/04 12:04, in article 401a3a20$0$89811$bc7fd3c@news.sonofon.dk,

> [...]
> telefon (Sony Ericsson T610). Lydfilerne er i .mid-format.
>
> Måske kan det slet ikke lade sig gøre - aner det ikke, men HVIS det kan,

Jamen.. Hvis du har en midifil ( de ligger overalt på nettet) så åben den I
et gratis midi program... Klip den til ! ( altså ex så den bliver fire
takter lang ) gem den som midi.. Eksporter ( via dit mac -> telefon program,
og se hvad der sker..
Bemærk der er så vidt jeg husker to midi (.mid) ( .midi) formater.. Det ene
hedder midi 0 ( nul) og det andet hedder midi 1,
Prøv med begge formater.. !?
Tom

PS
Det kan også være at du skal lave nogle 8 eller 11.025 mhz audiofiler, og så
ellers kalde dem .mid .....
( disse "audioformater" blev engang brugt som system lyde I mac'en.. (er det
interessant så prøv soundApp .. Noget nær det bedste stykke soft jeg kender
til lynhurtig lyd behandling ( OS9) Det kan endda være at den kan lave
midifiler !? ( det tror jeg nu ikke )

Der må være en forklaring et eller andet sted..

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 31-01-04 14:28

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> Findes der mon et lille stykke software til OSX, der klarer dette?

Det kan i princippet slet ikke lade sig gøre. Det svarer lidt til at
ville tage en fotokopi af en skulptur. En lydfil (wav aller aiff) er
digital lyd, mens en midifil er et sæt instruktioner til en synthesizer,
der fortæller den, hvad den skal spille - sædvanligvis indeholdt i
noget, der minder om en almindelig tekstfil.

Der har været lavet forsøg med at omdanne lydfiler til midi. Ingen er
rigtig faldet heldigt ud. Den anden vej er det nemmere. Midifiler kan
omdannes til lyd, enten vha. gammeldags optagelse, eller gennem software
synthesizere - eksempelvis i et program som GarageBand.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 16:23

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> omdannes til lyd, enten vha. gammeldags optagelse, eller gennem software
> synthesizere - eksempelvis i et program som GarageBand.

Hvis det overhovedet kan lade sig gøre, vil det nærmest svare til at
lave OCR-scanning af en tekst. Programmet skal lytte til det samlede
lydbillede, gætte sig til de enkelte instrumenter og splitte deres
individuelle stemmeføringer fra hinanden.

14 år gammel overværede Mozart i det Sixtinske Kapel opførelsen af et
efter sigende kompliceret korværk, som ikke måtte opføres andre steder.
Og noderne måtte ikke bringes uden for kirken. Men Mozart var bagefter i
stand til at skrive partituret og de enkelte stemmer fejlfrit ned efter
hukommelsen. Kan man stille den slags overmenneskelige krav til et
computerprogram?

venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 17:46

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> stand til at skrive partituret og de enkelte stemmer fejlfrit ned efter
> hukommelsen. Kan man stille den slags overmenneskelige krav til et

Hæ, så kom det på plads, eller i moderne termologi: Så blev den ged
barberet
M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-01-04 18:14

On Sat, 31 Jan 2004 17:46:24 +0100, Morten Lind wrote
(in article
<1g8ftaz.2orxs01oai2thN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>):

> Hæ, så kom det på plads, eller i moderne termologi: Så blev den ged
> barberet
> M.

Så blev det æble skrællet.

Termologi: En berberet ged i dynejakke? Sødt billede af dig og din datter fra
MisBruger her i januar.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 19:59

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Så blev det æble skrællet.
>
> Termologi: En berberet ged i dynejakke? Sødt billede af dig og din datter fra
> MisBruger her i januar.

Du er s´gu´ et godt menneske, David.....Tak....
M.