Varme i radiator?
Fra : Jack

Dato : 29-01-04 22:03

Hej

Hvor varmt bør vandet være, det løber rundt i radiatoren? (her tænker jeg på
temperaturen i fremløb fra anlæget)

Jack

Fra : Jacob

Dato : 30-01-04 05:37

"Jack" <anss@aa.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor varmt bør vandet være, det løber rundt i radiatoren? (her tænker jeg

> temperaturen i fremløb fra anlæget)

70-80 C

Jacob

Fra : Calle.

Dato : 30-01-04 05:57

Jacob wrote:
> "Jack" <anss@aa.dk> skrev i en meddelelse

> 70-80 C

Hvorfor vil du så højt op?

--
Calle

Fra : Tomas Jensen

Dato : 30-01-04 08:50

> Hvorfor vil du så højt op?

Når man fyrer med brændsel, der afgiver vanddamp, er det vigtigt, at
kedeltemperaturen ingen steder kommer under 65 gr. (= returvandstemp.)
for at der ikke dannes kondens i kedlen med tærring til følge. Derfor
vil fremløbstemperaturen ofte ligge omkr. de 80 gr.

Tomas

Fra : Finn

Dato : 30-01-04 07:13

Hej Jack

> Hvor varmt bør vandet være, det løber rundt i radiatoren? (her tænker jeg

> temperaturen i fremløb fra anlæget)

Jeg ved godt at du måske vil opfatte det som et spøg, men det skal være
varmt nok til at opvarme de rum du nu engang opvarmer, man kan i store træk
sige hvis man har udvendig temperaturstyring vil vandet blive varmet op til
den temperatur du behøver for at opvarme rummene, dette er hvis anlægget er
balanceret korrekt. Det er lidt forenklet men det er egentligt svaret. Hvis
det var anderledes kan man sige at dit anlæg er lavet for dårligt / huset er
isoleret for dårligt eller lignende.

Cheers Finn

Fra : Jesper

Dato : 30-01-04 12:36

> [...]
> Hej
>
> Hvor varmt bør vandet være, det løber rundt i radiatoren? (her tænker jeg

Det afhænger jo af mange ting...
Hvis du eksempelvis har fjernvarme med m3 måler, er det jo en fordel at
vandet er så afkølet som muligt, når det forlader radiatoren...
Men det afhænger som sagt af anlæggets type...

/Jesper

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-01-04 13:01

"Jack" <anss@aa.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvor varmt bør vandet være, det løber rundt i radiatoren? (her tænker jeg

> temperaturen i fremløb fra anlæget)

Det afhænger bl.a. af, hvor store dine radiatorer er, og hvor mange du har i
hvert rum. Jo større varmeflade jo lavere fremløbstemperatur. Det bedste er
en lav fremløbstemperatur, så kan børn (og voksne) røre ved radiatorerne
uden at brænde sig, og det giver efter min mening en mere behagelig varme.
Hvis du bruger oliefyr/brændefyr skal kedeltemperaturen være ca. 70 grader,
men så kan du bruge en shunt-ventil til at blande fremløbsvandet med
returvandet, og på den måde få en lavere fremløbstemperatur .
Hvis du har fjernvarme eller kondenserende gasfyr, skal du gå efter en så
lav returvandstemperatur som muligt.

mvh
Preben

Fra : slet c2

Dato : 06-02-04 21:03

så lavet som mulig men ha du en pladjerns kedel skal min tempertur min være
60`
KsK