Olieradiator vs. alm elradiator
Fra : Mick Tagmos

Dato : 29-01-04 16:09

Hvad er godt og skidt??

Jeg har et hus, der er opvarmet ved hjælp af el. Jeg skal snart igang med at
renovere 1. salen, og tænkte derfor om det kunne betale sig at skifte til
olieradiatore (eller oliepaneler) i stedet for de gamle el paneler..
De fordele jeg ser i olieradiatore er : 1. olien varmes op, og radiatoren
slukker ved bestem temp. og olien afgiver varme (lyder billigere end alm
radiator) 2. behagligere varme (ikke så meget stråle varme) 3. sidst men
ikke mindst, man kan tørre et par sko, eller lign. hvis det bliver
nødvendigt.

Tager jeg helt fejl??
Jeg må jo nok indrømme at det er økonomien, jeg tænker mest på..

mvh.

Mick

Fra : Peter C:\\>

Dato : 29-01-04 17:11

"Mick Tagmos" <micktagmos@hotmail123.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er godt og skidt??

SNIP

> Tager jeg helt fejl??
> Jeg må jo nok indrømme at det er økonomien, jeg tænker mest på..

Økonomisk set burde det være det samme....en olieradiator er jo også en
el-radiator, og hvis det fryser x-antal grader udenfor, og man ønsker f.eks.
20 grader indendørs, skal huset tilføres en vis mængde watt for at opnå den
ønskede temperatur....uanset om de tilføres igennem olie eller som alm.
elpanel.

Komfortmæssigt kunne jeg dog godt forestille mig at olieradiatoren er bedre,
men det er ikke noget jeg har personlige erfaringer med.

MVH Peter C:\

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 29-01-04 23:37

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> wrote in message
> [...]
den
> ønskede temperatur....uanset om de tilføres igennem olie eller som alm.

Enig!!

mvh Ole

Fra : Jacob

Dato : 29-01-04 21:28

> [...]
> nødvendigt.
>
> Tager jeg helt fejl??
> Jeg må jo nok indrømme at det er økonomien, jeg tænker mest på..

En olieradiator bruger principielt ligeså meget strøm som en alm., men
varmen bliver naturligvis akkumuleret i olien. Jeg har et par stykker på
ungerens værelser, som er købt i FAKTA sidste år til kr. 189 pr stk. De er
enormt effektive og giver en god behagelig varme, som kan sammenlignes med
centralvarme.

Jacob

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 29-01-04 22:24

"Mick Tagmos" <micktagmos@hotmail123.com> wrote in message
> [...]
> radiator) 2. behagligere varme (ikke så meget stråle varme) 3. sidst men
> ikke mindst, man kan tørre et par sko, eller lign. hvis det bliver

Hej
Mit hus er delvist elopvarmet og jeg har henover årene gradvist skiftet til
olieradiatorer. Det har jeg gjort primært af komfortmæssige årsager, dels
grundet den meget jævnere varmeafgivelse og dels grundet den positive
indflydelse på indeklimaet. Som du måske selv har bemærket forårsager
almindelige elpaneler imho en ubehagelig "elektrisk" luft som minder lidt om
for kraftig udtørring (statisk elektricitet). Jeg har derimod _ikke_
bemærket noget markant fald i elforbruget
Hvis du gør alvor af udskiftningen så bør du i det mindste overveje at
anvende olieradiatorer med extern rumføler - det giver en suveræn
varmestyring men koster også 50% mere.

Mvh.
Henk
--
Bassethound - mere end en hobby: En livsstil.
http://www.bassethound.dk/

Fra : Mick Tagmos

Dato : 30-01-04 19:08

Tak for alle svarene!!!

Det var lige hvad jeg havde brug for.

Mick

Fra : KickAssCowboy

Dato : 30-01-04 23:55

Der var en udsendelse i tv, jeg tror det var "Rabatten", som sagde at
olieradiatorer var billigere end almindelige el-radiatorer i strøm. Jeg
fyrer selv hele førstesal op med el og vi købte en olieradiator til
soveværelset. Det har været en god investering. Fordelen ved olieradiator er
at det er en jævn og behagelig varme der holder en mere konstant temperatur.
Ligesom fjernvarme, men udlempen er hvis du har haft den slukket i et stykke
tid, tager det lidt længere tid at varme rummet op.

Lars