Vegetarkanibaler
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-01-04 20:57

Hej

Jeg har en flok Labidochromis sp. "Hongi" (sandsynligvis).

De er såmænd også ganske fredsommelige og går for at være vegetarer. Der
er endda nogen som siger, at de slet ikke kan tåle kød.

Nu er mit spørgsmål så. Er det udelukkende for at skaffe sig af med
konkurrenter, at de halvstore unger spiser deres små søskende? Og nej.
Det bider dem ikke bare ihjel. De spiser dem hele. Forældrene har jeg
aldrig observeret at have indtaget ungerne.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-01-04 00:03

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De er såmænd også ganske fredsommelige og går for at være vegetarer. Der
> er endda nogen som siger, at de slet ikke kan tåle kød.

Hvem har dog bildt dig det vrøvl ind??
At de i naturen for det meste lever af alger som de gnaver af stenene,
betyder ikke
at de ikke kan tåle "kød". De er alt ædene, for så vidt de kan tygge det
og gabe over det.
Hvis du ikke vil have problemer med deres maver, så skal du blot holde
dig fra at fodre dem med
røde myggelarver.

> [...]
> Det bider dem ikke bare ihjel. De spiser dem hele. Forældrene har jeg
> aldrig observeret at have indtaget ungerne.

Det er meget få fisk der har nogen familie fornemmelse, så de tager dem
ikke som brødre og søstre,
de er faktisk ganske ligeglade med om det er en lille fisk eller en mysis
de tager. For dem er det blot mad.
Et er at du ikke har set forældrene æde af ungerne, betyder ikke at de
ikke går det!!

Og udsagnet om at store fisk æder små fisk gælder også her.

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-01-04 16:06

Hej

Carsten Gall wrote:
> Hvem har dog bildt dig det vrøvl ind??

Det er ikke noget nogen har bildt mig ind, men det er noget man kan læse
sig til på diverse fora.

> Og udsagnet om at store fisk æder små fisk gælder også her.

Og det er lige netop det princip jeg kører efter. Hvis ikke de kan klare
sig sammen med de andre, så var det nok fordi de ikke skulle blive til
noget.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mikael Knop

Dato : 29-01-04 00:14

Hej Karsten.
Der findes med ret stor sikkerhed ingen fisk der udelukkende er vegetarer.
Jeg vil mene at enhver fisk vil æde andre fisk, sålænge den kan gabe over
dem og sluge dem. Det er rigtigt at Mbuna gruppen, som Labidochromis arterne
er en del af, hovedsageligt ernærer sig af Aufwuchs. Aufwuchs er en alm.
brugt betegnelse for det tæppe af alger der bl.a. vokser på solbeskinnede
klipper og sten. Men det indeholder også myriader af andre organismer,
f.eks. små krebsdyr o.lign. Og disse indgår som sådan også i mbunaernes
diæt. At fodre dem med rent vegetabilsk foder ville derfor sandsynligvis
ikke give noget godt resultat, ligesom man heller ikke med rette kan betegne
dem som værende vegetarer.
Enhver der har haft en mundrugende hun til at spytte sine unger i
selskabsakvariet vil kunne genkende den adfærd du beskriver. Som oftest vil
kun ganske få, hvis nogen, unger overleve de øvrige beboeres ædeflip. Og der
er, bortset fra moderen i de første par uger, ingen familiebånd der snærer.
En fisk er ret ligeglad med om den æder sin bror, fætter eller en vildt
fremmed. Survival of the fittest...
MVH Mikael.