bibliotek - mappe
Fra : RoJo

Dato : 28-01-04 20:39

Hejsa

Mappen "bibliotek", i OsX - panther, skal den både ligge
i roden af drever og i systemmappen?

Eller er den ene mappe fra det gamle system?

Jeg er ny på Mac-installations-området, så jeg skal lige have et overblik.

Mvh RoJo

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 28-01-04 21:02

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> wrote:

> Mappen "bibliotek", i OsX - panther, skal den både ligge
> i roden af drever og i systemmappen?

Det gør den hos mig - godt nok i Jaguar.

Og der er også en i din usermappe

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Karl Antz

Dato : 28-01-04 21:05

> [...]

> Eller er den ene mappe fra det gamle system?
>
> Jeg er ny på Mac-installations-området, så jeg skal lige have et overblik.

Der ligger mange biblioteksmapper i MacOS X:

en i roden af disken

en i system

en i hver usermappe

og de skal allesammen være der hvis systemet skal fungere.

Så lad endelig være med at slette nogen af dem - du risikerer at
computeren ikke vil starte.

Risikoen er dog ikke særlig stor:

Den eneste biblioteks--mappe du som normal bruger får lov til at slette
er den i din egen brugermappe - alle andre må du ikke røre uden at
afgive dit administrator-password. Og selv ved din egen biblioteksmappe
blir du spurgt om du virkelig har i sinde at ødelægge dit liv (altså
ikke lige med de ord

håber det hjælper

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : RoJo

Dato : 29-01-04 00:20

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgive dit administrator-password. Og selv ved din egen biblioteksmappe
> blir du spurgt om du virkelig har i sinde at ødelægge dit liv (altså

Hmm, jeg var lidt modig og slette nogle filer i rod-mappen.
Gad vide hvad der sker - har ik oplevet nogle mystiske ting endnu.
Ka selvfølgelig ik huske, hvad jeg slettede - det var bare noget, der
ik så "farligt" ud.

Mvh RoJo

Fra : Morten

Dato : 29-01-04 02:45

> [...]

> Gad vide hvad der sker - har ik oplevet nogle mystiske ting endnu.
> Ka selvf?lgelig ik huske, hvad jeg slettede - det var bare noget, der

Hvorfor er alle konvertitter til OSX så besatte af sletteri?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Karl Antz

Dato : 29-01-04 09:42

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvorfor er alle konvertitter til OSX så besatte af sletteri?

formodentlig fordi de regner med at 'puteren stadig er deres - men nu om
dege er den faktisk helt sin egen
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-01-04 10:00

On Thu, 29 Jan 2004 09:42:20 +0100, Karl Antz wrote
(in article <1g8bhcb.18rg3741cexaguN%karl@antz.dk>):

Mjiaauuv!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-02-04 15:56

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvorfor er alle konvertitter til OSX så besatte af sletteri?

Det er da fordi, vi konvertitter synes, at det efterhånden ligner noget
meget mærkeligt noget med alle de underlige filer, som vi nu har adgang
til (at se) i MacOS X (og jeg nævner slet ikke hvad "terminatoren"
ligner og kan).
Hvad skal vi dog have de filer for? Skal vi bare sætte os ind på den
nærmeste vinstue og betro bartenderen: "Min filstruktur forstår mig
ikke?"

Hvis han kommer med noget 'terminatorsnask' - i tænkt tilfælde, altså -
får han tæsk, eller i det mindste et 'par flade'

Jeg havde det fint i klassisk OS,, hvor det var mappestrukturen, der
styrede. Havde ikke brug for så meget andet - blot når lxxxxx brød ned
eller frøs.

Og om sletteriet kan jeg kun sige, at den mani har jeg også. Vil gerne
have plads til rådighed. Og så er jeg af den latterlige type, der mener,
at en hårddusk ikke skal være helt fyldt op. Forstå det, hvem der kan

Men det er selvfølgelig bare en vammel gane (hold så dine små fedtede
fingre fra mit tsatatur, Morten) fra det klassiske styresystems dage.

Eller?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 28-01-04 21:06

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> wrote:

> Hejsa
>
> Mappen "bibliotek", i OsX - panther, skal den både ligge
> i roden af drever og i systemmappen?

Ja!

> Eller er den ene mappe fra det gamle system?

Nej, systemet skal bruge begge to (og den der ligger i din brugermappe).

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Karl Antz

Dato : 28-01-04 21:09

> [...]

> Eller er den ene mappe fra det gamle system?
>
> Jeg er ny på Mac-installations-området, så jeg skal lige have et overblik.

lige et ps:

grunden til de forskellige biblioteker er at de bruges til forskellige
formål.

Den i roden (jeg havde nær skrevet rodet bruges af computeren så at
sige - filerne i denne er nødvendige for alle brugere.

Den i din egen brugermappe indeholder de filer som du og kun du har brug
for - de tilsvarende filer findes selvfølgelig i en anden brugers
biblioteksmappe, men der er de netop relaterede til ham.

Hvorfor der så osse er en i System ved jeg ikke - er der en un*x-guru
der kan oplyse os arme dødelige?

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-01-04 21:09

> [...]

> Eller er den ene mappe fra det gamle system?
>
> Jeg er ny på Mac-installations-området, så jeg skal lige have et overblik.

Det er flere Bibliotek-mapper i MacOS X (3 + det antall brukere som er
lagt inn på maskinen).

Den som ligger i System-mappen er systemets private og kan bare skrives
til av systemet (og rot-brukeren).

Så ligger det en på roten. Denne inneholder settings som gjelder for
alle brukere av maskinen. Den kan bare endres av en administrator.

Så kan det ligge en i Nettverk. Denne inneholder info som gjelder for
alle maskiner som er definert å ligge under denne maskinen i netInfo.

Så vil hver bruker ha sin Biblioteksmappe på sitt hjemmeområde. Dette
inneholder settings som gjeolder for den spesifikke brukeren.

Terje

Fra : Morten

Dato : 28-01-04 20:49

RoJo <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> wrote:
> Hejsa

> Mappen "bibliotek", i OsX - panther, skal den b?de ligge
> i roden af drever og i systemmappen?

der skal være en i roden: /Library
en i System /System/Library
og en i hver homemappe: ~/Library