Ehem intervalpumpe
Fra : Per H

Dato : 28-01-04 06:53

Jeg han en >Ehem pumpe, den firkantede med dykkerklokke uden på siden,
men nu kan jeg ikke få intervalpumpen til at fungere længere, Det er
jo meningen at pumpehuset skal fyldes op, for derefter at sprøjta vand
tilbage i akvatiet. Men nu står dykkerklokken bare stille, og vandet
pumpes ud hele tiden, med lavt tryk.

Jeg har skildt ad renset. læst må manualen, og kan ikke finde fejl.
der er nnye pakninger, der er ikke luft i systemet, strømmen er on.
osv.

Er der en der kan komme med nogle løsende ord, for jeg er da ved at
være træt af Ehempumpen, der stadig ikke kan rense vandet.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-01-04 11:58

Per H wrote:
> [...]
>
> Er der en der kan komme med nogle løsende ord, for jeg er da ved at
> være træt af Ehempumpen, der stadig ikke kan rense vandet.

Har du fulgt den fejlfindingsprocedure der er i manualen?

Jeg har oplevet at slangernes længde (de skal være lige lange) har stor
betydning.

Har du "udstyr" på den ene af slangerne? Altså CO2-tilførsel, UV-filter
etc.?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Per H

Dato : 28-01-04 16:24

On Wed, 28 Jan 2004 11:57:39 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

> [...]
>betydning.
>
>Har du "udstyr" på den ene af slangerne? Altså CO2-tilførsel, UV-filter

alt er som tidligere, der er intet udstyr på. Det skete efter jeg
skiftede filtermasse, som er magen til det tidligere.

Jeg har tjekket manualen, og det skulle være iorden det hele.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-01-04 18:35

Per H wrote:

> alt er som tidligere, der er intet udstyr på. Det skete efter jeg
> skiftede filtermasse, som er magen til det tidligere.
>
> Jeg har tjekket manualen, og det skulle være iorden det hele.

En "knækket" slange?
Kommer der vand i "elevatoren"?
Kan styropor-cylinderen bevæge sig frit?
Fungerer ånderøret som det skal? (ingen prop/knæk/etc.)

Fra : Per H

Dato : 28-01-04 18:47

On Wed, 28 Jan 2004 18:34:38 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

>En "knækket" slange?
nejda

>Kommer der vand i "elevatoren"?

ja
>Kan styropor-cylinderen bevæge sig frit?
ja det skulle være ok.
den er oppe i toppen.

>Fungerer ånderøret som det skal? (ingen prop/knæk/etc.)
tror jeg, der er lidt vand i det.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-01-04 20:22

Per H wrote:
> On Wed, 28 Jan 2004 18:34:38 +0100, "Steen Suder, privat"
> <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

<KLIP>

> ja det skulle være ok.
> den er oppe i toppen.

Ja, når filteret er fyldt med vand. Hvad så når det ikke er?

> tror jeg, der er lidt vand i det.

Sørg for at røret er ophængt sådan at det vand der måtte komme i det
selv kan løbe ned i pumpen.
Du har vel ikke sat den medflg. plastprop i ånderøret?
Slangerne /var/ lige lange? Samme dimension?

Fra : Per H

Dato : 28-01-04 21:10

On Wed, 28 Jan 2004 20:22:18 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

><KLIP>

>Ja, når filteret er fyldt med vand. Hvad så når det ikke er?
den er i toppen hele tiden. den går ikke ned!!

men der er ikke noget der hindrer den.

>Sørg for at røret er ophængt sådan at det vand der måtte komme i det
>selv kan løbe ned i pumpen.
det hænger opover kanten på akvariet.
..

>Du har vel ikke sat den medflg. plastprop i ånderøret?

nejda

>Slangerne /var/ lige lange? Samme dimension?

jep.

Det hele har kørt korekt tidligere, jeg har ikke ændret rør eller
andet.

Kan det være en stor luftbobbel der sidder i pumpehuset?

Jeg har vendt og drejet, pumpen for at få evt. luft ud, lukket for
afgangen, så beholderen kunne fyldes helt med vand.

Tror jeg har haft det adskilt 5 gange for at afprøve filtermatrialer,
tjekke pakninger, rense beholder, cylinderen på siden. osv.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-01-04 23:17

Per H wrote:

> den er i toppen hele tiden. den går ikke ned!!
>
> men der er ikke noget der hindrer den.

Det er ikke som det skal være. Den skal gå ned når filteret tømmes.

Jeg ville skille elevatoren ad og kontrollere at der ikke sidder en
snegl, planterest eller hvad ved som kan influere på flyderens bevægelse.

Denne er essentiel for funktionen.
Jeg ved ganske udemærket at det kan være lidt tricky hvis det ikke
fungerer, men det er altså ganske få ting der skal overholdes for at det
virker.

Prøv med lidt fingerspitzgefühl

> det hænger opover kanten på akvariet.
> .

Hmm... sørg for at ånderøret er helt tomt og forbliver at være det.
Sørg for at ånderøret ikke har to ens Y-værdier, hvis man kan formulere
det på den måde.

Der må ikke være et sted på røret hvor der kan "stå" vand.

<KLIP>

> Det hele har kørt korekt tidligere, jeg har ikke ændret rør eller
> andet.
>
> Kan det være en stor luftbobbel der sidder i pumpehuset?

Det tror jeg ikke. Du skrev tidligere at der /kommer/ vand ud når der er
strøm til, så pumpefunktionen er altså intakt. Jeg ser det som at det er
intervalfunktionen, der ikke virker.

Igen: følg manualens instruktioner for opstart af pumpe.

> [...]
>
> Tror jeg har haft det adskilt 5 gange for at afprøve filtermatrialer,
> tjekke pakninger, rense beholder, cylinderen på siden. osv.

Du skal selvfølgelig sørge for at stigrøret (det lodrette, grå rør inde
i filteret) fungerer som det skal.

Men at starte et udvendigt filter op så det kører (pumper vand) er ikke
så besværligt bare man bruger lidt sund fornuft.

Det er en smule anderledes med 2227/2229, men igen:
fingerspidsfornemmelse og sund fornuft.

Fra : Per H

Dato : 28-01-04 22:13

On Wed, 28 Jan 2004 20:22:18 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

Det er forøvrigt en model. 2227
Vh Per

icq 8212837

Fra : Roy T. Løvmyr

Dato : 28-01-04 17:38

Jeg hadde også en slik til min 530 liter, hadde så mye problemer med den at
jeg bruker bare "vanlige" filter nå.

Fra : Per H

Dato : 28-01-04 17:51

On Wed, 28 Jan 2004 17:38:25 +0100, "Roy T. Løvmyr"
<roy@hygiene-service.no> skrev:

>Jeg hadde også en slik til min 530 liter, hadde så mye problemer med den at
>jeg bruker bare "vanlige" filter nå.

jeg prøvede sågar at køre helt uden filter, stadig samme problem.

Hvad skal man ellers købe hvis ehem ikke dur? det skal trække 325 L.
selvskabsfisk.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Roy T. Løvmyr

Dato : 28-01-04 19:33

Den samme typen filter, men uten intervall-funksjon fungerer helt utmerket
synes jeg!

Fra : Per W.

Dato : 28-01-04 22:34

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i melding

> jeg prøvede sågar at køre helt uden filter, stadig samme problem.
>
> Hvad skal man ellers købe hvis ehem ikke dur? det skal trække 325 L.
> selvskabsfisk.

Uten interval. Men det finnes jo også alternativer som f.eks JBL som jeg
selv er meget fornøyd med.

/Per W:

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-01-04 23:19

Per H wrote:

> jeg prøvede sågar at køre helt uden filter, stadig samme problem.
>
> Hvad skal man ellers købe hvis ehem ikke dur? det skal trække 325 L.
> selvskabsfisk.

Klap nu lige hesten; selvfølgelig dur Eheim hvis det ikke er defekt, men
det har du vel kontrolleret?

Fra : tobran

Dato : 30-01-04 07:57

I intervalfilteret må du kun benytte EHFI-substrat. Ingen andre
materialer, svampe, vat ol. det kan stoppe filteret.
Flyderen kan have suget vand, hvorved den ikke vil flyde længere.
Der kan være snavs i slangerne.
Rør fra motor gennem skufferne kan sidde løst eller pakningen på røret
defekt.
Dette er de mest almindelige fejl jeg har oplevet fra kunder i min
forretning.

Mvh
Tonny - Akvarie West

http://www.kandu.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-01-04 12:06

tobran wrote:
> I intervalfilteret må du kun benytte EHFI-substrat. Ingen andre
> materialer, svampe, vat ol. det kan stoppe filteret.

EFHI-substrat er hvad Eheim foreskriver og det er ikke underligt hvis
man tager prisen i betragtning

Jeg har med succes brugt andre medier.
Man skal blot passe på med medier der er "hule" som f.eks. keramikrør og
filtervat; bruges disse vil filteret larme med en irriterende rislelyd.

> Flyderen kan have suget vand, hvorved den ikke vil flyde længere.

Ved normalt brug (mit har kørt tre år) vil jeg mene at dette ikke er den
store risiko. I det aktuelle tilfælde var flyderen ikke sunket, men
"blev oppe".

> Der kan være snavs i slangerne.

Det er samme problematik som med slanger af uens længde, ekstramonteret
udstyr etc. Altså uønskede trykfald/stigninger.

> Rør fra motor gennem skufferne kan sidde løst eller pakningen på røret
> defekt.

Det duer heller ikke da vandet så vil strømme den forkerte vej rundt i
filteret.

> Dette er de mest almindelige fejl jeg har oplevet fra kunder i min
> forretning.

Det er godt med noget erfaring i gruppen.

Fra : tobran

Dato : 31-01-04 00:07

> [...]
og
> filtervat; bruges disse vil filteret larme med en irriterende

Selvfølgelig kan du benytte andre medier, men når du benytter filtervat
og keramikrør, kunne du lige så godt købe et alm. filter.
Intervalfilteret ilter bakterierne der sætter sig i de porøse sten (eks.
Ehfi-substrat). Keramikrør er kun et grovfiltermateriale. Ehfi-substrat
og Ehfi-substrat PRO er udviklet af Eheim, og jeg har kendskab til at
andre typer/mærker af materialer, har givet forstoppelse i Eheim's
filtre.
Alt andet end porøse sten i et intervalfilter er spild af plads, da
intervalfilteret slet ikke arbejder, eller skal betragtes som et
almindeligt filter. Intervalfilteret giver et meget bedre udbytte med
hensyn til nedbrydningen af nitrit. I øvrigt er Eheims filtermaterialer
ikke så meget dyrer end andre mærkers materialer.

http://www.kandu.dk/