Hvorfor kikser min kagebagning?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 28-01-04 00:06

Hej NG

Jeg har et efterhånden temmeligt belastende problem. Jeg har arvet min
mormors gamle opskriftsbog, inkl. opskriften på hendes legendariske
"brosten"/Inger Maries kager - og så langt så godt.

Jeg har efterhånden prøvet opskriften efter nogle gange og smagen er sådan
set som den skal være - men kagerne får ikke den rigtige sprødhed. De skal
minde lidt om de hersens italienske mandelkager.

Opskriften lyder som følger:

¼ kg chokolade
¼ kg smør
1 kg sukker
4 hele æg
1 kg mel
1 brev (6 teskefulde) bagepulver
50 gram skårne mandler

Chokolade og smør smeltes. Heri røres sukker, mel, æg, de skårne mandler og
til sidst bagepulveret. Bages i bradepande og skæres i små firkanter mens
kagen er halvvarm.

Der står intet om bagetid eller -temperatur, men jeg har med moderat held
forsøgt mig med 180 grader og en bagetid efter "strikkepindsmetoden". Når
jeg skriver "moderat" er det fordi jeg får en fin skorpe, men under skorpen
er resten af kagen faldet sammen og blevet til en lettere bastant og småklæg
masse. Se evt. billede på dk.binaer under overskriften "Hvorfor kikser min
kagebagning?"

Jeg har så konsulteret en virkelig kapacitet på området (min mormor (-: )
som desværre ikke kan huske hverken bagetid eller -temperatur, kun at hun
skruede ned for varmen når kagen var hævet op.

I dag prøvede jeg så med et kvarters tid ved 180 grader og derefter 150
grader i et par timer (indtil der ikke længere sad kagedej på en
strikkepind) - men lige lidt hjalp det: jeg endte stadigvæk med en fin
skorpe og en småbastant og -klæg masse herunder.

Hvad gør jeg galt siden selve kagen falder sammen under skorpen? Det er ikke
fordi jeg utålmodigt åbner og lukker ovnlågen i et væk, for den er hermetisk
lukket under den første times tid.

Kan det være bagepulvermængden der er forkert? I bogen står der bare 1
bagepulver, men min mormor mener at det står for 1 brev - og det skulle så i
følge Tørsleff (tror jeg nok det var jeg ringede til) svare til 6
teskefulde. Kan det måske være for lidt bagepulver?

Jeg har også prøvet at "efterbage" kagerne, dvs. efter at jeg havde skåret
dem ud smed jeg dem i ovnen igen på eftervarmen i et par timer til ovnen var
kold igen, men det gjorde bare kagerne lidt "rutebil-agtige" (de der
chokomakron-ting man kan købe i butikkerne) - og det løser jo i sagens natur
heller ikke problemet med at skorpen hæver mens resten af kagen falder
sammen.

Med et inderligt håb om hjælp

Mads

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 00:56

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:bv6qvf$n9s$2@news.cybercity.dk...
> [...]
> set som den skal være - men kagerne får ikke den rigtige sprødhed. De skal
> minde lidt om de hersens italienske mandelkager.

Jeg tror du rører for meget, når melet kommer i. Det skal kun lige vendes i
med løs hånd. Aldrig røre/piske mel i en kage, så bliver kagen sej, småklæg
og bastant.

Bagepulvermængen lyder fin nok. Bruger du en rigtig måleske til at måle det
af med? En teske er = 5 ml.

Temperatur og tid lyder også til at være ok.

Tina

Fra : Emil

Dato : 28-01-04 03:58

Mads Thorning Pedersen skrev:

> [...]
>til sidst bagepulveret. Bages i bradepande og skæres i små firkanter mens

Nu er det sjældent jeg bager kager. Men ud fra ingredienslisten
vil jeg automatisk bruge følgende fremgangsmåde:

Chokolade og smør smeltes over vandbad (her vil jeg tilføje et
*meget lille* drys sort eller grøn friskt revet peber - det skal
næsten ikke kunne smages).

Æggeblommerne røres hvide med sukkeret (til det er helt opløst),
og heri kommes mandelstykkerne. (her vil jeg tilføje et
snapseglas cognag, whisky eller hedvin - eller appelsinjuice
og/eller revet orange økologisk appelsinskræl).

Mel og bagepulver blandes omhyggeligt og vendes i æggesnapsen,
som straks vendes i chokolademassen.

Til slut vendes de stiftpiskede æggehvider i dejen, som bages som
normalt. Ved normalt forståes at bagetiden ikke må overskride en
time, da kagen ellers kan blive for fast/tør.

>Kan det være bagepulvermængden der er forkert?

I dag er bagepulver tilsat et 'antiklumpningsmiddel' og senest
har jeg set at det kan være op mod halvdelen af vægten.
Lige nu har jeg ikke nærmere, men kig på pulverets deklaration.

>Med et inderligt håb om hjælp

Det skulle da lige være, at du skal sørge for, at *alle*
ingredienser har stuetemperatur før du starter.
Billedet af kagen afslører, at toppen er OK, men varmen har ikke
haft virkning længere inde i "murstenen".

God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 28-01-04 05:41

Emil skrev:

>Billedet af kagen afslører, at toppen er OK, men varmen har ikke
>haft virkning længere inde i "murstenen".

Nu har du vel også tændt for undervarmen?

m.v.h. Emil

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-01-04 10:53

> [...]
> set som den skal være - men kagerne får ikke den rigtige sprødhed. De skal
> minde lidt om de hersens italienske mandelkager.

Det er rigtigt, at når der i gamle opskrifter står 1 bagepulver, er det et
brev, og at det svarer til 5 - 6 teskefulde.
Jeg synes, det lyder som om, der er meget mel og sukker (tørre dele) i
forhold til de våde dele, æg, smør og cholkolade.
Hvis det er en håndskreven opskrift: er du sikker på, du har læst den
rigtigt? Jeg tænker bl.a. på noget med pund og kilo.
Det håndskrevne tegn for pund (= ½ kg) er en bølget tingest.

> [...]
og
> til sidst bagepulveret. Bages i bradepande og skæres i små firkanter mens

Jeg ville blande mel, mandler og bagepulver og vende det forsigtigt i til
sidst, som andre har nævnt.
Og så ville jeg vente med at skære den ud, til den er færdigbagt, men stadig
lunken.
Jeg kunne forestille mig, at når man skærer i en halvt bagt kage, lukker man
luften ud af den, og at resultatet bliver det nævnte problem.

> [...]
> strikkepind) - men lige lidt hjalp det: jeg endte stadigvæk med en fin
> skorpe og en småbastant og -klæg masse herunder.

Det kan ikke passe, at kagen skal bage i flere timer.
Prøv med 200 grader, hvis det ikke bliver bedre af at vente med at skære i
den, til den er færdig.

> bagepulver, men min mormor mener at det står for 1 brev - og det skulle så
> følge Tørsleff (tror jeg nok det var jeg ringede til) svare til 6
> teskefulde. Kan det måske være for lidt bagepulver?

6 teskefulde til 1 kg mel lyder ikke af ret meget, især når der kun er 4 æg
i.
Men igen: Prøv lige at tjekke opskriften.

> [...]
var
> kold igen, men det gjorde bare kagerne lidt "rutebil-agtige"

Ja, for så bliver de bare tørret.

Held og lykke
Hilsen Inger

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 02-02-04 23:07

Tak for alle jeres råd
Alle ingredienser har været stort set tempererede.
Mht over/undervarme så har jeg en gasovn og dermed kun undervarme, men det
der muligvis er gået galt mht at den øverste del af kagen er hævet fint mens
bunden er småbastant og ikke hævet ordentligt er at jeg for tidligt har
stukket i kagen for at finde ud af om den havde fået nok.

Efterhånden endte jeg med at forsøge mig med at komme en lille sjat mælk i
og give kagen en time ved 200 grader - og det virkede minsandten

Nu hvor det så er på plads bliver næste punkt at eksperimentere lidt med
forskellige variationer - og jeg vil da bestemt lade mig inspirere af Emils
indspark

Mvh Mads