VPN til Mac OS 9
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 27-01-04 23:37

Hejsa

Jeg står og mangler en VPN-klient til Mac OS 9, så jeg kan tilslutte mig
netværket på mit udd.sted gennem VPN (og siden DAVE, da de bruger Win 2k
;-().

Men jeg kan kun finde gratis klienter til VPN til OSX, findes der ikke
en til 9????

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-01-04 10:43

In article <1g88uv0.12a72uihdwnuoN@[192.168.1.129]>, Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> [...]
> ;-().
>
> Men jeg kan kun finde gratis klienter til VPN til OSX, findes der ikke

Hvilken slags forbindelse er det du skal have der ind til?
evt. kan det klares med ssh, eller med en hardware boks foran

JonB

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 28-01-04 23:16

Hejsa

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Hvilken slags forbindelse er det du skal have der ind til? evt. kan det
> klares med ssh, eller med en hardware boks foran

"min" sys siger, at det ikke er nok med ssh; man skal bruge vpn, og det
skal være til cisco.

Jeg trævlede en masse google igennem, og fandt en masse steder på uni i
Usa, hvor, der stod, hvordan man dér brugte vpn til deres netværk, og
med fine links til download. Desværre skulle man have et studie ID og
password til deres Uni, og det kunne jeg jo ikke liiige klare.

/Seb

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-01-04 10:13

In article <1g8aocf.1hg2456pkzs2N@[192.168.1.129]>, Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> Hejsa

> "min" sys siger, at det ikke er nok med ssh; man skal bruge vpn, og det
> skal være til cisco.

Mon ikke at cisco har en vpn client? til mac, eller bruger de mon IPSEC
nej, så ville han nok have sagt IPSEC, med mindre at du altså har en
sysadmin der ikke ved andet end at klikke "next" i hans windows desktop.

JonB
ps: du kan formodentlig købe en hardware dims der kan snakke med hans cisco

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 29-01-04 20:31

Hejsa

> Mon ikke at cisco har en vpn client? til mac, eller bruger de mon IPSEC
> nej, så ville han nok have sagt IPSEC, med mindre at du altså har en
> sysadmin der ikke ved andet end at klikke "next" i hans windows desktop.

Jo Cisco har en VPN-klient ti Mac; men kun ti OS X; der var også en
engang ti OS 9; men den er altså ikke til at finde mere ;-(

"Min sys" ved godt mere end bare at klikke "next" ;-.))

> JonB
> ps: du kan formodentlig købe en hardware dims der kan snakke med hans cisco

Åh ja, men det koster jo - og jeg kunne også vælge at betale for en
klient til OS 9; men håbede, at der var nogen der havde en gratis
liggende.

S/eb

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-04 12:50

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> ;-().
>
> Men jeg kan kun finde gratis klienter til VPN til OSX, findes der ikke

Hos os kan man kun komme på VPN, hvis man kører OS X, men jeg kan ikke
huske, om det var fordi, der ikke var klienter til ) eller de bare var
for ringe.

--
Christian

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 28-01-04 23:16

Hej Christian

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Hos os kan man kun komme på VPN, hvis man kører OS X, men jeg kan ikke
> huske, om det var fordi, der ikke var klienter til ) eller de bare var
> for ringe.

Jeg gætter på, at du mener Daimi? Mit buiid er, at det er fordi, der
ikke længere findes tilgængelige gratis klienter til OS < X ;-(

/Seb

Fra : Christian Bech

Dato : 30-01-04 00:00

> Jeg gætter på, at du mener Daimi?

Et naboinstitut. Jeg kender ikke Daimis VPN-løsning og om de har en til
OS 9.

> Mit buiid er, at det er fordi, der
> ikke længere findes tilgængelige gratis klienter til OS < X ;-(

Det kan også være, at de ikke vil bruge ressourcer på at supportere
flere systemer - jeg tror ikke der var så mange 9-brugere tilbage
alligevel.

--
Christian