Hvilken slags laks til sushi ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-01-04 23:14

Hej

Jeg har alle ingredienserne til at lave min først sushi:

sushi ris

det der mix til risene

tangplader

rullefætteren i bambus

syltet ingefær

wasabi på tube

Så langt så godt, men jeg mangler laks og soya.

Skal jeg bare købe laks i ISO, når de har laksebøffer og så bruge det,
eller er sådan en lakseside på pap bedre ?

Er det Kikkoman soya sauce jeg skal bruge ? Det er den meget vandede
udgave ikke ?

Jeg har allerede en sød ogt tyk soya sauce.

Ellers noget jeg har overset ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-04 23:26

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
> udgave ikke ?
>
> Jeg har allerede en sød ogt tyk soya sauce.

Du behøver ikke noget bestemt, smag dig frem.

Japanerne udviklede sashimi = sushifisken udfra hvad kunne fanges i
omliggende have, men al laks bruges nu.

Min japanske kone blander letkogt grødris med lidt sukker og eddike og når
ingen supermarkeder på Nørrebro har syltet ingefær så bruges rå revet
ingefær - og det smager bedre syns jeg - og jeg bruger frosne sildefilleter
(optøet= og ingefær jeg bider i mig og rugbrød i stedet for ris, og synes at
dette råfiskorgie er til ni point hvor japanerperfektionismen er til ti

Har du ikke soya, så kan Wurtz eller worchestersovs eller koncentreret
boullion med lidt chili bruges i en snæver vending.

"Perfectionism is spelled paralysis" Winston Churchill

Fra : alfaekko

Dato : 28-01-04 07:13

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgave ikke ?
>
> Jeg har allerede en sød ogt tyk soya sauce.

Lakseside på pap er røget laks, det er ikke særligt godt til sushi efter min
mening.
Du skal bruge rå laks, der skæres ud i pasende stykker.
Det vigtigste er, at laksen er FRISK, så bestil den his din fiskemand, også
hvis han hedder ISO

Du kan IKKE bruge den tykke søde soya, Kikkoman er udmærket.

mvh

Anders

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-01-04 22:39

On Wed, 28 Jan 2004 07:12:55 +0100, "alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk>
wrote:

>Lakseside på pap er røget laks, det er ikke særligt godt til sushi efter min
>mening.
>Du skal bruge rå laks, der skæres ud i pasende stykker.

Laks (sake) serveres herovre enten frisk (rå) eller røget, alt efter
hvad man ønsker. Det er tilfældet med nigiri men jeg går ud fra at man
kun bruger frisk laks til maki og sashimi.

>Det vigtigste er, at laksen er FRISK, så bestil den his din fiskemand, også
>hvis han hedder ISO

Men fisken skal have været frosset på et tidspunkt, hvis du vil være
på den sikre side.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 29-01-04 09:25

Lars Ehlers <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> Laks (sake) serveres herovre enten frisk (rå) eller røget, alt efter
> hvad man ønsker. Det er tilfældet med nigiri men jeg går ud fra at man
> kun bruger frisk laks til maki og sashimi.

Man kan skam sagtens bruge røget laks til maki, og det er endda væsentligt
mere almindeligt end at gøre det til nigiri (faktisk har jeg aldrig set en
nigiri med røget laks, men masser af maki).

En god kombination er en Manhattan: røget laks, friskost og forårsløg.

- Kvan.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-01-04 17:03

> [...]

> kun bruger frisk laks til maki og sashimi.

> Men fisken skal have været frosset på et tidspunkt, hvis du vil være

OK, men forringer det ikke fisken ? Jeg har netop købt et stykke laks i
ISO (supermarked) men det er jo friskt, så er det bedre fryse det til i
morgen og så tø det op og lave det i morgen aften ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Padmé Amidala

Dato : 31-01-04 19:42

> [...]
> ISO (supermarked) men det er jo friskt, så er det bedre fryse det til i
> morgen og så tø det op og lave det i morgen aften ?

Der er simpelthen en lov der påbyder, at fisk til sushi skal være frosset i
24 timer, for at alle bakterier er slået ihjel. (Ihvertfald i Danmark)
Om det forringer fisken, nej det mener jeg ikke.
Ang. din fisk fra ISO, kan det være at den allerede har været frosset i 24
timer..men spørg hellere fiskemanden i ISO, for at være på den sikre side.

VH
Padmé

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-02-04 00:10

Padmé Amidala skrev:
> Der er simpelthen en lov der påbyder, at fisk til sushi skal være frosset
> 24 timer, for at alle bakterier er slået ihjel. (Ihvertfald i Danmark)

Det er bestemt ikke alle bakterierne, som dør af en nedfysning!

-------
Tomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-02-04 00:32

Tomas Christiansen <toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote:

> Det er bestemt ikke alle bakterierne, som dør af en nedfysning!

Great. Nu har jeg frosset laksen og tør den op i morgen igen og så laver
jeg sushi i morgen aften.

I får besked hvis jeg får dårlig mave.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Harry Lund

Dato : 01-02-04 17:08

Jamen forp..... Det er jo netop bakterier de leder efter oppe på Mars.
)

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 01-02-04 00:38

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bestemt ikke alle bakterierne, som dør af en nedfysning!

Det har du ganske ret i... det man opnår ved frysningen er i stedet at dræbe
diverse parasitter (oftest orme).

/Henrik

Fra : Lars Ehlers

Dato : 01-02-04 04:43

On Sun, 1 Feb 2004 00:37:47 +0100, "Henrik Weigelt"
<henrik@weigelt.invalid> wrote:

>Det har du ganske ret i... det man opnår ved frysningen er i stedet at dræbe
>diverse parasitter (oftest orme).

Præcis, og hvis fisken ellers har været behandlet korrekt, så er der
næppe mange chancer for en bakterieforgiftning.

Jeg har en kammerat, som har en fiskerbåd, som han bruger til bl.a. at
fange tunfisk. Jeg har været med flere gange, som regel er vi heldige
at fange indtil flere tunfisk, som regel albacore eller yellowtail
(kaldet hamachi på "sushisprog"). Vi har været heldige et par gange at
fange en bluefin tunfisk, der er meget karakteristisk pga. det røde
kød. Kødet er som regel lysere rødt, der bliver mørkere når det har
været frosset. Jeg må indrømme, at jeg har spist mindre stykker
tunfisk nærmest direkte fra fisken..... Det absolut bedste kød sidder
på bugen, og er marmoreret med tynde striber fedt. Det er ofte
temmeligt dyrt på sushirestauranter, hvis det overhovedet kan skaffes.
Prøv selv at spørge efter "toro".

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Loke

Dato : 02-02-04 16:51

On Sat, 31 Jan 2004 19:41:52 +0100, "Padmé Amidala"
<gsagae@geagnhwo.com> wrote:

>Der er simpelthen en lov der påbyder, at fisk til sushi skal være frosset i
>24 timer, for at alle bakterier er slået ihjel. (Ihvertfald i Danmark)

korrektion, parasitter; bakterier dør for det meste ikke ved frysning.

sakset fra: Phar Info Update 2003
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Et grundigt kig på parasitter hos fisk

Parasitter er almindelig hos fisk. Nogle få arter har sundhedsmæssig
betydning, men alle har betydning for fiskens kvalitet som konsumfisk,
idet tydelige parasitforekomster er uæstetiske, og produkter kan blive
afvist af køber eller konsument.

Protozoer er almindelige snyltere hos benfisk, men er uden
sundhedsmæssig betydning for mennesket. Særlig interesse knytter sig
til klassen Myxosporidea. Således er Myxosoma cerebralis årsag til den
kendte og tabsvoldende drejesyge hos regnbueørred. En anden
myxosporidie, Henneguya zschokkei ses jævnligt i importerede
Stillehavslaks. Organismen fremkalder gråhvide, knudeformede dannelser
af riskorn- til ærtestørrelse. Det drejer sig om cyster med en
bindevævskapsel og et fødelignende, hvidgulligt indhold med talrige
sporer. Sporerne måler ca. 10 i diameter, og sporekapslerne har lange
trådformede forlængelser. Disse cyster ses ind imellem i røget laks.
Yderligere kan nævnes myxosporidien, Chloromyscium thyrsites. Den
forekommer i et stort antal fisk, som f.eks. den sydamerikanske
kulmule. Denne parasit er vanskelig at få øje på ved fiskens fangst,
men efter nogle dages islagring vil hårdt angrebne fisk udvikle
blødhed i kødet på grund af parasitternes kraftige produktion af
ekstracellulære proteolytiske enzymer. Fileten kan blive helt
pastaagtig, og lidelsen har i engelsk litteratur fået betegnelsen
importeret kulmule.

Endelig kan nævnes myxosporidien Kudoa, som bl.a. findes i makrel fra
den sydlige del af Nordsøen og Kanalområdet. Der er ingen ydre tegn
på, at parasitterne er tilstede, men på grund af proteolytiske enzymer
i parasitcysterne bliver fiskekødet blødt og henflydende.
Kudoa-inficeret røget makrel vil være at føle på som en tube
tandpasta.

Sildesvamp
Spyrion lumpi i rødfisk er en stor parasit, en Copepod, som er
almindeligt forekommende på overfladen af rødfisk fisket i
Nordatlanten. Spyrion lumpi, som har en krop på op til 2,5 cm med 5-9
cm lange frit hængende kønsorganer, udgør kun et æstetisk problem, og
erhvervet har egne sorteringsregler angående salg og fjernelse af de
inficerede dele af fiskekødet. Ichthyophonus hoferi er en protist, som
kan findes i sild, kuller og andre arter. Ichthyophonus holeri blev
tidligere betragtet som en svamp, men placeres nu under gruppen
protister. Sygdommen, som kaldes »sildesvamp« viser sig som hvide
aflange knudedannelser i sildens muskulatur, især i den mørke
muskulatur. Inficerede fisk har en let slimet overflade, og de har en
karakteristisk »svampet« lugt. Inficerede fisk er uegnede til
menneskeføde.

Bændelorm
En lang række Trematoder (> 40 arter) findes som snyltere hos fisk og
kan ved spisning af rå fisk overføres og have mennesket som endelig
vært. De fleste forekommer i tropiske farvande og kun en enkelt,
Opisthorchis felineus, der kan forårsage levercirroses hos mennesket,
forekommer i Europa.

En af de mest almindeligt forekommende trematoder er den fuldstændig
harmløse Cryptocotyle lingua, der findes i mørkfarvede cyster lige
under skinnet hos torsk. sild, makrel og flere andre fiskearter.

En enkelt Cestode (bændelorm) har sundhedsmæssig betydning i
tempererede farvande, især Østersøområdet. Det drejer sig om
Diphyllobothrium fatum (menneskets brede bændelorm), der blandt andet
har mennesket som endelig vært og et stort antal fisk som mellemvært.
Sygdommen er nu ganske sjælden, idet den - som alle parasitære
sygdomme - skal overføres ved fortæring af rå, ikke frossen, ikke
varmebehandlet fisk.

Endelig forekommer ofte en del Nematoder (rundorme) hos fisk,
undertiden i talrige mængder. Mest almindelig er den såkaldte
»torskeorm«, Pseudoterranova, tilhørende familien Anisakidae. Ormen,
der kan være op til 5-6 cm lang, findes oprullet i fiskens muskulatur
eller organer ofte i s-form. Forekomsterne hos fisk er 3. stadium
larver, og den endelige vært er marine pattedyr, især sæler.

Pseudoterranova-inficeret fisk kan være årsag til sygdom hos
mennesker, hvor larven kan penetrere mavevæggen og give akutte
mavesymptomer (smerte, kvalme) efter spisning af rå fisk eller næsten
rå fisk.

Allergiske reaktioner
Knap så almindelig som ovennævnte, men af lang større sundhedsmæssig
betydning, er den kendte »sildeorm«, hvilket er larver af Anisakis
spp. Eksempelvis Anisakis simplex.

Anisakis simplex kan findes i mange forskellige fiskearter,
eksempelvis torsk, makrel, laks, kulmule, sej, hvilling, blåhvilling,
ansjos m.fl. Larverne kan forekomme i stort antal, op til 90-100% af
alle sild fra Atlanten og Nordsøen, dog ikke så hyppigt i fisk i
Østersøen. Ved optagelse af levende larver fra rå eller næsten rå ikke
frosne fiskeprodukter kan larven penetrere mave-tarmvæg og give sygdom
hos mennesket. EU-kommissionens videnskabelige komite har i 1998
udtalt om Anisakis simplex, at der nu også er registreret
sensibilisering af personer, medførende tilfælde af allergiske
reaktioner hos konsumenter efter konsum af fiskeprodukter indeholdende
døde Anisakis simplex.

Varmebehandling til en kernetemperatur på 60°C i 1 minut eller
frysning ved 20°C i 24 timer dræber alle parasitter.

Der stilles krav i lovgivningen om nedfrysning af råvarer til
restauranter og øvrige virksomheder, der serverer eller fremstiller rå
eller næsten rå fisk og fiskeprodukter, som eksempelvis »let saltede
sild, matjessild«, koldrøgede og gravade produkter, rushi og sashimi.

Hurtig rensning af fisken ombord er med til at hindre parasitternes
eventuelle vandring ind i fiskemuskulaturen. Indfrysning ombord er
ligeledes med til at hindre eventuel vandring samtidig med
drabseffekten.

Tilberedning
Parasitter dræbes ved de mest almindelige tilberedningsmåder såsom
stegning, kogning, grilning, varmrøgning, kraftig saltning og
marinering.

Det er dog således, at marinering i salt og eddikesyrelage kræver en
vis tid, inden parasitterne er døde. Traditionelle danske
produktionsmetoder for marinerede

sildefileter kræver en tilbageholdelsestid inden salg på 5-6 uger ved
et eddikesyreindhold på ca. 2% w/w og saltindhold er ca. 7,3% w/ w.

Eksempelvis vil drab af Anisakis kræve en tilbageholdelsestid på ca.
10-12 uger, hvis eddikesyreindholdet er 2,6% w/w, og saltindholdet er
4,3% w/w.

Det skal bemærkes, at fiskens fedtindhold ligeledes har indflydelse på
drabshastigheden således, at højere fedtindhold sænker
drabshastigheden.

Eksempelvis kræver fede sild ca. én måneds længere tilbageholdelsestid
end magre sild, når de marineres under samme betingelser, ca. 6,3%
salt og ca. 3,7% eddikesyre på ca. en måned (Karl H et al.). Hurtig
rensning af fisken ombord er med til at hindre parasitternes
eventuelle vandring ind i fiskemuskulaturen. Indfrysning ombord er
ligeledes med til at hindre eventuel vandring samtidig med
drabseffekten. Symptomerne, der kommer efter 24-48 timer, er typisk
utilpashed, kvalme, diarre, opkastninger, mavesmerter og måske
hovedpine og let feber. Sygdommen varer normalt fra 12 timer til tre
dage og går over af sig selv.

Fra : Mette

Dato : 28-01-04 09:12

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har alle ingredienserne til at lave min først sushi:

> [...]

Øhm..hvor har du købt disse ting?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-01-04 11:15

Mette <nospam@hotmail.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Øhm..hvor har du købt disse ting?

Jeg har fået dem i fødselsdagsgave, men de er vist købt hos en kinesisk
købmand i Kbh.

Hvorfor ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Brian Skaarup

Dato : 28-01-04 13:59

On Wed, 28 Jan 2004 11:15:01 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
De plejer også at have det i Kvickly

Fra : Mette

Dato : 28-01-04 14:58

> Jeg har fået dem i fødselsdagsgave, men de er vist købt hos en kinesisk
> købmand i Kbh.
>
> Hvorfor ?

Fordi jeg ææælsker sushi, men har ikke kunnet finde de rette redskaber.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-01-04 15:31

Mette <nospam@hotmail.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Fordi jeg ææælsker sushi, men har ikke kunnet finde de rette redskaber.

Sushi er også rigtig guf, men ekstremt dyrt set i forhold til
ingredienserne.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : anders

Dato : 28-01-04 22:29

"Jesper Haaber Gylling" wrote

> Sushi er også rigtig guf, men ekstremt dyrt set i forhold til
> ingredienserne.

Ja, sushi er guf! Men ekstremt dyrt... nej!
Tangplader, wasabi, soya, ingefær, ris og eddike holder jo til mange gange.
Det eneste vi køber fra gang til gang er fisk, avocadoen og agurken. Det er
ikke meget dyrer end at handle ind til et hvert andet aftensmåltid.
-bare min mening

Mvh
Anders - der ALDRIG køber sushiris, da grødris er lige så gode og meget
meget billigere.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-01-04 23:35

anders <tox@xot.denmark> wrote:

> [...]
> Det eneste vi køber fra gang til gang er fisk, avocadoen og agurken. Det er
> ikke meget dyrer end at handle ind til et hvert andet aftensmåltid.

Jeg mente naturligvis på sushibarene og ikke hvis man laver det selv.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling