Fisk i vandoverfladen????
Fra : Christine og Søren

Dato : 27-01-04 22:13

Jeg er helt ny indenfor akvarier. Her den sidste uges tid er næsten alle
fiskene begyndt at svømme rundt med munden oppe under vandskorpen som om de
mangler ilt eller mad. Jeg vil ikke mene at de skulle mangle mad, da de ikke
spiser helt op. Er der nogle der har nogle ideer om jeg gør noget forkert
eller hva'?

Udstyr:

Akv. 112L
Mellem mange planter
30 blandede fisk

Akvariet købt som et komplet sæt m. pumpe, lys og varmelegeme.

Mvh.
Søren

Fra : Paw U.S Madsen

Dato : 27-01-04 22:17

det vil nok være en fandens god ide hurtigt at få lavet noget ILT i dit
akvarie, det plejer at være tegn på mangler af ilt at de napper luft i
toppen.

hvordan kører din pumpe i vandet osv ??
har du en ilt pumpe ???

Fra : Frank Gregersen

Dato : 28-01-04 00:17

> hvordan kører din pumpe i vandet osv ??
> har du en ilt pumpe ???

Du behøver ikke have en ekstra ilt pumpe, men alt du behøver er at placere
"udløbet" fra din pumpe/filter lige under overfladen, så der danner sig mest
mulig cirkulation i dit vand. Hvis du tilfører en iltpumpe med
udstrømmersten, vil denne bare "udlufte" vandet for co2 og så går dine
planter tilbage i vækst.
MVH Frank Gregersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-01-04 22:34

Christine og Søren skrev i et indlæg på usenet:
> [...]
> skulle mangle mad, da de ikke spiser helt op. Er der nogle der har
> nogle ideer om jeg gør noget forkert eller hva'?

Hvis de ikke spiser helt op, så for de for meget !

Og så kan vandet være forurenet, så de ikke kan få luft - og derfor står
og gisper i overfladen.....

> Akvariet købt som et komplet sæt m. pumpe, lys og varmelegeme.

Hvis planter og fisk ellers trives - så er det OK - men det gør fiskene
åbenbart heller ikke ?

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : henrik

Dato : 28-01-04 00:32

Mit gæt er at der er for meget NO2 eller NH4/NH3 i vandet.
dette fjerne filteret normalt, men his det ikke får lov til at stå ca 2
uger, INDEN du kommer fisk i, kan det gå galt.
Skynd dig at skift 1/2 - 3/4 dele af vandet, og gør det igen i morgen hvis
de begynde igen.
køb desuden en "bakterie start", og kom i pumpen

Held og lykke :)
mvh

Henrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-01-04 11:41

"Christine og Søren" <flummer@webspeed.dk> wrote in message

> vandskorpen som om de mangler ilt eller mad. Jeg vil ikke mene at de
> skulle mangle mad, da de ikke spiser helt op. Er der nogle der har
> nogle ideer om jeg gør noget forkert eller hva'?

Præcis dette er givet fejlen. Fisk SKAL spise op på et par minutter.
Stop fodring i en uges tid og fodr så mere behersket.
Så længe du overfodrer kan du glemme alt om kemi og spændende eleksirer til
at hælde i vandet. Det er overfodring, der er problemet.

Brænder det på, så du er nervøs for at fiskene dør, så er den akutte indsats
vandskifte. Skift halvdelen af vandet ud med frisk tempereret vand fra
hanen. Gør det evt en gang mere dagen efter.
Og glem ALT om mystiske flasker til 'modning' af vand - det er snakeoil, kun
til fornøjelse for sælgernes lommer.

vh
Jan

vh
Jan

Fra : henrik

Dato : 28-01-04 12:14

> Så længe du overfodrer kan du glemme alt om kemi og spændende eleksirer
til
> at hælde i vandet. Det er overfodring, der er problemet.

Et filter der fungere, kan sagtens tage sig af overfoderingen. ikke at der
er nogen grund til at overfodre, men det behøver ikk være et problem.
De såkaldte spændende eleksirer er nødvendige når filteret ikke er kørt til.

> Brænder det på, så du er nervøs for at fiskene dør, så er den akutte
indsats
> vandskifte.

Nej, Skift vandet med det samme! selvom dine fisk skulle overleve uden, så
tager de måske skade nu. for slet ikke snakke om at de selvfølgelig ikke har
det særligt godt lige nu. så skift noge vand med det samme...

>Skift halvdelen af vandet ud med frisk tempereret vand fra
> hanen.

NEJ NEJ NEJ og atter NEJ.
Brug IKKE varmt vand fra hanen. Der kan være alt fra bakterier til
giftstoffer fra evt kobber rør i vandet... gør det ikke....

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 28-01-04 12:37

henrik wrote:

> NEJ NEJ NEJ og atter NEJ.
> Brug IKKE varmt vand fra hanen. Der kan være alt fra bakterier til
> giftstoffer fra evt kobber rør i vandet... gør det ikke....

Og hvilke bakterier er det så lige du mener er så farlige (for fiskene)?

<ironi>
En sjat klorin kan sikkert fjerne evt. bakterier LOL
</ironi>

Er problemet med kobber ikke mere teoretisk end det er praktisk?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : henrik

Dato : 28-01-04 13:24

> Og hvilke bakterier er det så lige du mener er så farlige (for fiskene)?

hvad de hedder? aner det ikke, og det er heller ikke interssant. men hvis
man ikke er 100%sikker på at temperaturen er høj nok i systemet eller
varmtvandsbeholderen, så er det helt sikkert en masse :)

uanset, kig engang ned i en gammel vandvarmer... det ville jeg ikke udsætte
mine fisk for...

> <ironi>
> En sjat klorin kan sikkert fjerne evt. bakterier LOL
> </ironi>

ikke helt ironi,
faktisk er det en god ide, at tappe det vand man skal bruge, et par dage før
(ikke muligt her)
for hvis man bor et sted, hvor vandværket tilsætter chlor, så kan det nå at
dampe af. samtidlig kan man jo sætte et varmelegme i, så slår man 2 af de
der fluer---

> Er problemet med kobber ikke mere teoretisk end det er praktisk?

tjaa, jeg ved det ikke. jeg har jo ikke prøvet det. hehe. nej jeg ved at det
kan have en effekt på vandværdierne, sidder dog ikke med et bevis.

Henrik

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 28-01-04 13:54

henrik wrote:

> hvad de hedder? aner det ikke, og det er heller ikke interssant. men
> hvis man ikke er 100%sikker på at temperaturen er høj nok i systemet
> eller varmtvandsbeholderen, så er det helt sikkert en masse :)

Det er der også ude i naturen.

Giber Å syd for århus har (haft?) et badeforbud (ca 100-200m), men der
er alligevel abbore, havørrede og bækørrede i åen, og fladfiskeyngel de
sidste 50 m.

Så bare fordi varmt vand frarådes til madlavning kan jeg ikke se at det
også skal frarådes at bruge varmt (ikke for varmt ,-)) vand til
akvarier.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Christine og Søren

Dato : 28-01-04 13:55

Jeg takker jer alle for svarene. Jeg tror det har været mangel på ilt i
vandet. Jeg hævede min pumpe så den var i overfladen, og koblede min
luftpumpe til natten over. Nu er der mere normalt liv i akvariet igen og de
ser alle ud til at trives.

Mvh. Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-01-04 16:51

"henrik" <jdfgje@kedkf.sk> wrote in message

> Et filter der fungere, kan sagtens tage sig af overfoderingen. ikke
> at der er nogen grund til at overfodre, men det behøver ikk være et
> problem.

Det er da rent idioti først at overfodre for derefter at rense vandet. I
øvrigt fjerner dit filter kun COD (Chemical Oxygen Demand) - ikke kvælstof
(det bliver kun oxyderet). Så det er under alle omstændigheder ikke smart at
overfodre. Den eneste situation, jeg kan komme på, er for at accelerere
væksten ved opdræt - men der vil det normalt også dreje sig om mennesker,
der har forstand på det, de laver.

> De såkaldte spændende eleksirer er nødvendige når filteret ikke er
> kørt til.

Vås! De spændende eleksirer er til at lokke penge ud af lommerne på folk,
der ikke ved bedre.

> [...]
> uden, så tager de måske skade nu. for slet ikke snakke om at de
> selvfølgelig ikke har det særligt godt lige nu. så skift noge vand

Hvorfor mener du lige de skulle tage skade?
Men ellers er det da rigtigt, at vandskifte aldrig kan skade men som regel
gavne.

> NEJ NEJ NEJ og atter NEJ.

JO,JO OG ATTER JO.

> Brug IKKE varmt vand fra hanen. Der kan være alt fra bakterier til

Fis og kanel!
Fiskene har INGEN problemer med de termofile bakterier, der er problemet i
varmtvandsbeholdere. Hvornår har man sidt hørt om en guppy med legionærsyge!

> giftstoffer fra evt kobber rør i vandet... gør det ikke....

Bruger man varmtvandsbeholder, er denne garanteret ikke lavet af kobber. Og
bruger man gennemløbsvandvarmer står vandet ikke så længe i rørene at det
betyder en smule.
Har du nogensinde MÅLT på kobberet fra et brugsvandsanlæg? Nej vel!
Det har jeg. Og der er ingen som helst belæg for at advare mod dette. Ren
religion!.

vh
Jan

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-01-04 18:32

"Brug IKKE varmt vand fra hanen"

Her da jeg flyttede, havde jeg min fisk til at gå i en 10 liters spand. Jeg
var nødt til at bruge varmt vand fra hanen, så jeg hurtigt kunne give dem et
nyt hjem. Det gav ingen problemer. Mine rødstrubede lagde æg, mindre end en
uge efter (for første gang), og mit andet akvarie med Malawi var der også
yngel, som lever i bedste velgående i dag. Og jeg har ikke brugt nogen
former for andre kemikalier overhovedet. Så det behøver ikke at give
problemer.

--
Mvh.
Henrik