Placering af pumperør
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-01-04 17:03

Hej

Jeg har egentlig aldrig spekuleret nærmere over det, men har det
betydning om man suger vandet ind i pumpen fra toppen eller bunden af
baljen samt hvor man sprøjter det ud igen?

Og i så fald hvilken betydning?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Per H

Dato : 27-01-04 19:05

On Tue, 27 Jan 2004 17:02:59 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> skrev:

> [...]
>betydning om man suger vandet ind i pumpen fra toppen eller bunden af
>baljen samt hvor man sprøjter det ud igen?

de tegninger jeg har set er det returvandet der kommer i toppen.

måske er det fordi at der kan være mest snavset i bunden.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Per W.

Dato : 27-01-04 19:46

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i melding

> de tegninger jeg har set er det returvandet der kommer i toppen.
>
> måske er det fordi at der kan være mest snavset i bunden.

Grunnen til at returvannet kommer ut i toppen er for å lage bevegelse i
vannspeilet slik at vannet 'trekker' til seg surstoff.

/Per W.

Fra : Frank Gregersen

Dato : 28-01-04 01:06

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> wrote in message

> "Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i melding

> Grunnen til at returvannet kommer ut i toppen er for å lage bevegelse i
> vannspeilet slik at vannet 'trekker' til seg surstoff.
>
> /Per W.

Jeg placerer indsugningen så tæt på bunden for at få mest muligt skidt med
og udstrømmerrøret placeres i toppen af vandsøjlen for at give overfladen
mest mulig cirkulation og derved få vandet til at optage mere ilt....eller
noget i den stil!
MVH Frank Gregersen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-01-04 20:59

Hej

Frank Gregersen wrote:
> [...]
> mest mulig cirkulation og derved få vandet til at optage mere ilt....eller

Det er også sådan jeg har det, men jeg tænkte på om der var nogen grund
til, at man satte det op sådan eller om man gør det på den måde fordi
den første akvarist i verden med eksternt filter ikke havde slanger der
kunne nå på nogen anden måde?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Paw U.S Madsen

Dato : 29-01-04 23:55

Helow som ny læser/skriver i denne NG vil jeg lige sige hej til jer alle.

ang sug i bunden og udløb i toppen så er det sådan efter hva jeg har fået
fortalt af mange,
at det urene vand vil bundfalde sig og med udløbet der skaber man
cirkulation i vandet, og som mange gør det ilter man sit vand.

ligeledes når man tømmer vand af sit akv. gør man det fra bunden af.

sårn gør vist alle som har Chiklider.

håber det kan give lidt hjælp.