"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:Xns947DC1ADEFEB1hektodk@62.243.74.162...
> Tomahawk wrote in news:40168136$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> > Hej NG !
> >
> >
> > Der er noget der undre mig, når vi snakker knallert eller scooter.
> > Hvorfor er der sådan en døje med vand i benzinen, om vinteren ?
> > Jeg har en speedfight LCE2 som jeg døjer meget med. Nu er junior
> > også begyndt at have problemer på hans sonic.
> > Når man ta'r en prøve fra tanken, så er der vand der i. Jeg kan
> > ikke tro at benzin selskaberne har vand i deres tanke, eller hvad
> > ? Jeg kunne forstå det, hvis det bare var i karburatoren, for der
> > er der jo effekten med kulde og varme = kondens. Er der nogen der
> > har svaret på gåden ???
> > Så høre jeg gerne fra dem.
> >
> Det er som enkelt nok.
> Der er altid vanddamp i luften. Når benzin forstøves, bruger den
> varmeenergi fra luften den blandes med, til at fordampe. Prøv slev
> med sprit eller benzin på hånden, og så pust!
> Ved lave temperaturer gør den ekstra nedkøling at vanddampen bliver
> til iskrystaller, i kaburatoren, og der opbygges til sidst så meget
> is, at den ikke kan køre.
>
> Lidt det samme med benzintanken. Er tanken ikke fyldt helt op, står
> der luft over benzinen (selvfølgelig). Når det så bliver koldere om
> natten, kan den kolde luft ikke indeholde så meget vanddamp,den
> fortætter til nogle få vanddråber på siderne af tanken, og triller
> ned i bunden, da vand er tungere end benzin.
> Så fylder vi tanken op, bruger noget benzin, det bliver koldt om
> natten, vandråberne triller ... og når vi har gjort det nogle gange,
> er der så meget vand at det løber med ned i svømmerhuset og stopper
> dyserne.
>
> Sprit i benzinen opsuger vandet, så det forbliver 'opløst' og kan
> ryge med ind og forbrændes.
>
> Blæserkølede motorer har den fordel frem for de vandkølede, at
> køleluften varmer luftfilter og kaburator op, og dermed sætter isen
> sig ikke.
> Derfor har du flere problemer med en LC end en AC.
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
> semi-rockets ... no thanks!
Ja, sprit duer.
Jeg har diverse maskiner, og med lidt sprit i benzinen har jeg ingen
problemer.
mvh Martin F.