Vand i benzinen !!!!
Fra : Tomahawk

Dato : 27-01-04 16:19

Hej NG !

Der er noget der undre mig, når vi snakker knallert eller scooter. Hvorfor
er der sådan en døje med vand i benzinen, om vinteren ?
Jeg har en speedfight LCE2 som jeg døjer meget med. Nu er junior også
begyndt at have problemer på hans sonic.
Når man ta'r en prøve fra tanken, så er der vand der i. Jeg kan ikke tro at
benzin selskaberne har vand i deres tanke, eller hvad ?
Jeg kunne forstå det, hvis det bare var i karburatoren, for der er der jo
effekten med kulde og varme = kondens. Er der nogen der har svaret på gåden
???
Så høre jeg gerne fra dem.

MVH
C.Christoffersen

Fra : Kim Larsen

Dato : 27-01-04 17:07

"Tomahawk" <tomahawk@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kunne forstå det, hvis det bare var i karburatoren, for der er der jo
> effekten med kulde og varme = kondens. Er der nogen der har svaret på

Nu du selv nævner det med karburatoren, hvorfor tror du så ikke der kan ske
det samme i tanken ?

Kim Larsen

Fra : Tomahawk

Dato : 27-01-04 17:49

Fordi den er lavet af plastic. Den er derfor ikke nær så følsom temperatur
mæssig som karburatoren er. Men ved extrem kulde kan det vel også forekomme.
Men det er rigtig hvis ikke selskaberne har vand i tankene, må det jo være
kondens, hvad skulle det ellers være ?

MVH
C.Christoffersen

Fra : Brian

Dato : 27-01-04 17:55

Tomahawk wrote:
> Fordi den er lavet af plastic. Den er derfor ikke nær så følsom
> temperatur mæssig som karburatoren er.

Problemet er at du ikke holder tanken fyldt konstant.
Hvis der altid er en god mængde benzin på, er overfladen, hvor der kan
dannes kondens, mindre.

>Men det er rigtig hvis ikke selskaberne har vand
> i tankene, må det jo være kondens, hvad skulle det ellers være ?

Jeg tror nu at selskaberne har så stort et flow i deres tanke, at der ikke
kan nå at dannes kondens.

/Brian

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-01-04 18:09

> Jeg tror nu at selskaberne har så stort et flow i deres tanke, at der ikke
> kan nå at dannes kondens.

Det passer ikke, der samles undertiden kondens i tankene, flowet er ikke
større end det bundfalder og får lov at ligge der, indtil det når en hvis
stand, og så bliver det pumpet op. Man smøre en vandfølsom pasta på
pejlestokken, smider den i og vupti den skifter farve hvor der er vand.

Men har selv på mc tanket 1,5 liter vand i skotland... Det resulterede i et
dødt tændrør.... det største problem var så at man ikke kunne købe det rør i
uk.... damn det sked..

mvh Tommy Fer

Fra : Brian

Dato : 27-01-04 18:37

Hejsa

Tommy Fer wrote:

> [...]
> når en hvis stand, og så bliver det pumpet op. Man smøre en
> vandfølsom pasta på pejlestokken, smider den i og vupti den skifter

Okay, jeg troede at de pumpede direkte fra tanken, og ikke op i en mindre
tank, netop for at forebygge de problemer.

Men de gør altså ikke noget for at forebygge kondens ?

> Men har selv på mc tanket 1,5 liter vand i skotland... Det
> resulterede i et dødt tændrør....

Så hvis man i en kold periode har futtet rundt uden karburator sprit i en
periode, kan det medføre et større slid på tændrøret ?

> det største problem var så at man ikke kunne købe det rør i uk.... damn
det sked..

Hehe... det må være Murphy's lov der træder til der :)

/Brian

Fra : Hekto

Dato : 27-01-04 19:03

Tomahawk wrote in news:40168136$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> ? Jeg kunne forstå det, hvis det bare var i karburatoren, for der
> er der jo effekten med kulde og varme = kondens. Er der nogen der

Det er som enkelt nok.
Der er altid vanddamp i luften. Når benzin forstøves, bruger den
varmeenergi fra luften den blandes med, til at fordampe. Prøv slev
med sprit eller benzin på hånden, og så pust!
Ved lave temperaturer gør den ekstra nedkøling at vanddampen bliver
til iskrystaller, i kaburatoren, og der opbygges til sidst så meget
is, at den ikke kan køre.

Lidt det samme med benzintanken. Er tanken ikke fyldt helt op, står
der luft over benzinen (selvfølgelig). Når det så bliver koldere om
natten, kan den kolde luft ikke indeholde så meget vanddamp,den
fortætter til nogle få vanddråber på siderne af tanken, og triller
ned i bunden, da vand er tungere end benzin.
Så fylder vi tanken op, bruger noget benzin, det bliver koldt om
natten, vandråberne triller ... og når vi har gjort det nogle gange,
er der så meget vand at det løber med ned i svømmerhuset og stopper
dyserne.

Sprit i benzinen opsuger vandet, så det forbliver 'opløst' og kan
ryge med ind og forbrændes.

Blæserkølede motorer har den fordel frem for de vandkølede, at
køleluften varmer luftfilter og kaburator op, og dermed sætter isen
sig ikke.
Derfor har du flere problemer med en LC end en AC.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Faulkner

Dato : 27-01-04 20:38

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese

Ja, sprit duer.
Jeg har diverse maskiner, og med lidt sprit i benzinen har jeg ingen
problemer.
mvh Martin F.

Fra : Tomahawk

Dato : 27-01-04 20:38