koks-ovn. Kan det betale sig?
Fra : Lau

Dato : 26-01-04 08:52

Hej.

Har fudet ud af vores "brændeovn" egentlig er en ovn beregnet til koks, men
vi har fyret med alm brænde. Fik så af vide at koks faktisk har dobbelt
brændværdi og er godt til "at brænde over med" om natten. Mit spørgmsål er
om det overhovedet kan betale sig at købe her i dk frem for at fyre med alm
brænde hvor konkurrencen er stor? Ved det er billigere i tyskland, men der
kører jeg ikke til. Har set en annonce i den blå avis om et firma i tyskland
der sælger koks hvor man kan ringe og bestille, men ved ikke om de leverer?
firmaet hedder "petrokoks" og ligger i "harrislee".

Mvh Lau

Fra : Claus P

Dato : 26-01-04 09:04

Lau wrote:
> [...]
> i den blå avis om et firma i tyskland der sælger koks hvor man kan
> ringe og bestille, men ved ikke om de leverer? firmaet hedder

Hej
Det må være det firma her du tænker på:
http://www.energikoks.com/
jeg har selv lige købt et ton koks hos dem, pris 2600 kr leveret.
Hvis det er til "hyggevarme" så er det flottere at fyre med træ.

Selv bruger jeg det som primærvarmekilde og så et oliefyr til at supplere
med hvis jeg glemmer at fyre eller er væk i en weekend.
Koks har også den fordel frem for træ at der ikke er vand i, så der vil
ikke kunne komme løbesod.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-01-04 12:57

> Har fudet ud af vores "brændeovn" egentlig er en ovn beregnet til koks, men
> vi har fyret med alm brænde.

Ja det kan vel *tåle* at fyre med koks - den er vel ikke kun beregnet
til det?!

> [...]
> brænde hvor konkurrencen er stor? Ved det er billigere i tyskland, men der

Hvis du køber koks i DK kan det absolut ikke betale sig (Brændværdien er
ca det dobbelte af træ, men prisen i DK (incl. afgifter?!) er langt
højere end det).

Hvis du køner i D. kan det bedre betale sig, men hvis du brænder med bøg
til 300-400 kr./Rm så tvivler jeg.
Derudover er det jo fossilt brændstof, med de problemer det skaber.
Pas også på temperaturene med koks.

Så er det rent praktiske, du skal ikke kløve, og koks kan for så vidt
ligge ubeskyttet ude i regnen, og hvis det opvejer det økonomiske så er
det vel ok.

Kig evt. her: http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr991224.pdf

Er dog baseret på *ret* dyre koks (sansynligvis danske).

Mvh

Jesper.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 26-01-04 14:45

Hej Lau

Om det er billigere at fyre med koks, kan jeg ikke svare på, men jeg vil
lige gøre opmærksom på, at koks sviner meget! Jeg ville i hvertfald ikke
bruge det i min brændovn/ stue.

Mvh.
Mette

Fra : mansen

Dato : 29-01-04 13:50

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Om det er billigere at fyre med koks, kan jeg ikke svare på, men jeg vil
> lige gøre opmærksom på, at koks sviner meget! Jeg ville i hvertfald ikke

jamen du skal da ikke smide det rundt i din stue det skal ind i ovnen
Vi bruger koks og er meget glade for det,også fordi det ikke sviner og så
fylder det ikke ret meget og vi fylder i 2 gange i døgnet ,det er dejligt
ikka at skulle alt det arbejde med brænde og al den aske
Så jeg anbefaler at bruge koks,
venlig hilsen nissen
som hygger sig i god varme
PS jeg bruger for ca 300 kr om måneden

Fra : Torbenth

Dato : 26-01-04 23:38

"Lau" <laush*remove*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Har fudet ud af vores "brændeovn" egentlig er en ovn beregnet til koks,
men

Hej.

Hvad hedder din ovn. Har den 2 brændkamre?

Mvh.
Torben