Levetid på mollyer
Fra : Frank Gregersen

Dato : 25-01-04 21:41

Hej hvor længe kan sorte mollyer leve? sådan ca.?
Mine ser efterhånden meget hærgede ud (flossede finner og løse skæl) er det
fordi de bliver torteret af andre fisk/hinanden eller er de bare ved at være
udslidte? Aner ikke hvor gamle de er, jeg købte dem for over et år siden og
der var fuldvoksne.
MVH Frank Gregersen

Fra : Plesner

Dato : 26-01-04 07:39

> Hej hvor længe kan sorte mollyer leve? sådan ca.?

I følge denne her side:

http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm

ca. 3 år.

plesner

Fra : Jørgen

Dato : 27-01-04 12:46

"Frank Gregersen" <frankgregersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> udslidte? Aner ikke hvor gamle de er, jeg købte dem for over et år siden

Hej Frank

Dine mollyer er simpelthen bare udslidte. Man ser mange levetiden opgivet
til ca. 3 år.
Jeg har set mange mollyer, der ikke holder så lang tid. Det er idag blevet
almindeligt med meget bevægelse i vandet.
Hvis ikke man sørger for "læsteder", ja så er det jo ikke ligefrem noget der
forlænger levetiden.
Hvis man vil arbejde med mollyer, så er det værd at prøve lidt tilsætning af
salt - der er mange mollyer som i naturen lever i brakvand ved tidevandet i
udkanten af floder og lignende. Det er nok også derfor at gamle mollyer
(flossede finner og løse skæl)
er slemme til at få svampeangreb.

--
Venlig hilsen
Jørgen Jørgensen

Fra : Plesner

Dato : 27-01-04 16:05

> [...]
> blevet almindeligt med meget bevægelse i vandet.
> Hvis ikke man sørger for "læsteder", ja så er det jo ikke ligefrem

Der skal godt nok en yserst effektiv cirkulationspumpe til at skabe så
meget strøm i akvariet, at der ikke er læ nogle steder. Hvad der til
gengæld kan nedsætte levetiden væsentligt, er hvis man holder dem ved for
høje temperaturer - og det gælder de fleste (om ikke alle) fisk.

> Hvis man vil arbejde med mollyer, så er det værd at prøve lidt
> tilsætning af salt - der er mange mollyer som i naturen lever i
> brakvand ved tidevandet i udkanten af floder og lignende.

Det er lidt af en tilsnigelse - der er enkelte arter mollyer, som findes
under sådanne forhold, men de fleste arter kommer ikke naturligt i
kontakt med brakvand.

> Det er nok
> også derfor at gamle mollyer (flossede finner og løse skæl)
> er slemme til at få svampeangreb.

Sorte mollyer er faktisk kendt for det med svampeangreb - nu er det jo
heller ikke en form, der findes i naturen. Den er fremavlet, hvilket
formentlig (som ved alle andre fisk, der har fået samme tur med indavl
gennem generationer) har medført diverse svækkelser.

plesner

Fra : Frank Gregersen

Dato : 28-01-04 01:10

Tak for svarene, tror nu også at det er alderen der trykker min mollyer, men
de har overhovedet ikke antydningen af svamp og har ikke haft det i det år
de har været i mine akvarier.
MV Frank Gregersen