Middag til familiekomsammen
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 25-01-04 21:18

Damned - jeg er løbet tør for ideer! Jeg har fø'sdag næste fredag, og
skal holde familiekomsammen for ca. 22 personer. Pokkers stor familie,
og de æder som ind i h...

Men hvad skal jeg servere denne gang? Jeg har tidligere brugt oksefilet,
lammekølle, stroganoff, kalveculotte, kalkunbryst, mixed grill fra
weberen, svinemørbrad i bacon, ost- og pølsebord, mexicansk enchilada og
frikadeller. Altså ikke samtidig...

Jeg mangler en idé til en god middag, som ikke nødvendigvis er
knaldhamrende dyr, men som (vigtist af alt) kan forberedes mere eller
mindre i forvejen. Jeg havde en eller anden forbigående tanke om noget
ristaffel, men mangler lidt ideer hertil.

Nogen gode forslag?

Mvh. JIB

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-01-04 21:37

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> writes:

> Damned - jeg er løbet tør for ideer! Jeg har fø'sdag næste fredag, og
> skal holde familiekomsammen for ca. 22 personer. Pokkers stor familie,
> og de æder som ind i h...

Min mand er lige blevet færdig fra Uni, så vi skal også have hele
familien på besøg. Desværre/heldigvis render jeg rundt med en arm i
gips, der slet ikke må bruges, så jeg skulle jo finde på noget manden
kan lave.

Og da alle butikkerne har valgt at have nakkefilet på tilbud, bliver
det nakkefilet i en stegeso med løg, champignoner og godt med rødvin.
Dertil salat, flutes og bagte kartofler med hvidløgssmør og
kryddersmør. Nemt, hurtigt og billigt.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : mansen

Dato : 29-01-04 14:52

Hejsa
Du skal da lave thaimad til dem,det er en overraskelse og samtidig god mad
hilsen manse

Fra : kim rasmussen

Dato : 25-01-04 21:47

Hej Jørn

Hvad siger du til gammeldaws oksekødssuppe og oksekød i peberrodssauce eller
sur-sødsauce.
Nemt og det hele kan forberedes i forvejen.
Og så i den kulde mhmmmmmmmm.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : bornholmkt

Dato : 25-01-04 21:47

det er en god ide med ristafel til mange. Lav flere forskellige saucer
og eventuelt nogel andre retter. Server med ris. Lav små skåle med
tilbehør - kokos, bananskiver,ananasstykker,rosiner,chili, forskellige
thai dip, peanuts, cashewnødder , hakket koriander.
Du kan f.eks lave følgende retter:
Kæmperejer i stærk chili (4 pers.)

En meget stærk ret med kæmperejer, der lyntilberedes og serveres med
masser af ris.

500 g rå kæmperejer
2 spsk vegetabilsk olie
1 halveret, skiveskåret løg
2 spsk Rød karrypasta
1 spsk brun farin
2 spsk hakket, frisk koriander

Tag skallen af rejerne, men lad halen sidde på. Fjern tarmen.
Varm olien op og sauter løget i 1 minut. Tilsæt karrypastaen og steg
videre i 1 minut.
Vend rejer og brun farin i og steg ved moderat varme, indtil rejerne er
færdige, mens der røres af og til.

Oksekød i grøn karry
(3-4 personer som hovedret)

300 g Oksekød
2 ds Kokosmælk
100 g Ægplanter (mini auberginer - runde på størrelse med en lille
tomat)
7 blade Kafir lime blade
2 grene Sød basilikum
3 spsk Fiske sauce
1-2 spsk Sukker
5 spsk Madolie
1-2 spsk Grøn karry pasta

Oksekød skæres ud i stykker af 1 cm tykkelse og 3-4 cm længde.
Olie varmes i gryde og grøn karry pasta røres ud i olien. Kødet kommes i
og gennemsteges.
Kokosmælk tilsættes lidt ad gangen, mens der røres rundt.
Når alt kokosmælken er tilsat koger retten videre for svag varme til
kødet er mørt.
Limeblade, sød basilikum, ægplanter, sukker og fiske sauce tilsættes og
der røres rundt.

Tip: Pas på med karry pasta den er stærk. 1 spiseske giver en
middelstærk ret, mens 2 vil gøre den hot.

Svinekød med peber (4 pers.)

Lynstegt svinekød i skiver med mangetout-ærter, hvidløg og østerssauce.

2 spsk vegetabilsk olie
500 g magert svinekød i tynde skiver
½ tsk friskkværnet, sort peber
3 fed hakket hvidløg
1 hakket løg
2 spsk østerssauce
½ dl vand
1 tsk brun farin
125 g nippede mangetout-ærter

Varm olien op i en wok eller stor sauterpande. Tilsæt svinekød, peber,
hvidløg og løg og steg, til svinekødet er smukt gyldent og gennemstegt.
Rør østerssauce, vand, brun farin og mangetout-ærter i retten og lynsteg
i 1 minut

FISK I SUR – SØD SAUCE
Der anvendes: Til 2 personer

250 gram filet af torsk, sej eller havkat i store tern
400 gram wok grønsager i tynde strimler, fx gulerod, forårsløg,
sukkerærter og kål
1 spsk. olie
1 spsk. hakket frisk ingefær
1 fed hakket hvidløg
frisk koriander, basilikum eller mynte
Sur – Sød sauce:

1 1/2 dl. almindelig lagereddike
4 – 5 spsk. sukker
2 spsk. koncentreret tomatpure
3 dl. fiskebouillon
2 spsk. fiskesauce
eventuelt lidt chilipasta
1 spsk. kartoffelmel
Fremgangsmåde:

1: Læg fisken på en damprist i en gryde med lidt vand og damp fisken 4 –
5 minutter under tætsluttende låg.

2: Bland alle ingredienserne til den sur – søde sauce og bring dem til
kogepunktet under omrøring ( den må ikke koge). Fjern straks gryden fra
varmen og smag eventuelt til med sukker, salt og chilipasta.

3: Varm olien i en stor sauterpande. Tilsæt hvidløg og ingefær og straks
efter grønsagerne. Lynsteg til de er knap møre. Tilsæt den varme sauce
og varm retten igennem. Læg fisken på et fad og hæld grønsager og sauce
over. Pynt med korianderblade, mynte eller basilikum.

Thai forårsruller (16 stk.)

Små, sprøde, friturestegte forårsruller fyldt med kylling, rejer og
bønnespirer.

100 g finthakket kyllingebrystfilet
50 g finthakkede, rå rejer uden skal
1 reven gulerod
100 g bønnespirer
2 forårsløg i skiver
1 cm finthakket, skrællet, frisk ingefærrod
2 tsk soyasauce
2 tsk fiskesauce
2 tsk majsmel
2 spsk vand
16 firkanter á 12 cm forårsrulle- eller wontondej
Vegetabilsk olie til friturestegning

Bland kyllingkød, rejer, gulerod, bønnespirer, forårsløg, ingefær, soya-
og fiskesauce i en skål.
Pisk majsmel og vand sammen til en lind dej. Læg 2 tsk fyld på hvert
stykke dej i det ene hjørne. Fold snippen over fyldet og fold venstre og
højre hjørnesnip ind mod midten, rul rullen sammen, så den ligner en
cigar. Pensl kanterne på det fjerde hjørne med majsmelblandingen, så
rullen »limes« godt sammen.
Varm olien op i en wok eller dyp sauterpande. Når en brødterning bruner
på 40 sekunder, er olien klar til fritering. Frituresteg forårsrullerne
ved middelvarme, til de er gyldenbrune på alle sider. Dryp af på
køkkenrulle. Server forårsrullerne ledsaget af Sød chilisauce.

Opskrifterne har jeg fået af en Thailænder der bor i Danmark og det
smager. Det er ikke dyrt og tager ikke for lang tid. De fleste synes det
er spændende at kunne tage lidt af flere forskellige slags
Bon Apetit

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-01-04 08:40

"bornholmkt" <bornholmkt.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> tilbehør - kokos, bananskiver,ananasstykker,rosiner,chili, forskellige
> thai dip, peanuts, cashewnødder , hakket koriander.
<snip>

Bingo!
Tak for det.

Mvh. JIB