bundlag
Fra : Lasse \(8900\)

Dato : 25-01-04 18:54

hejsa
jeg skal til at starte et nyt akvarie op og har ikke haft akvarie de sidste
15 år.Det jeg husker fra den gang er at jeg døjede med at få mine planter
til at se ordentlige ud i længere tid, de blev tit gule eller kom til at se
meget triste ud. Jeg vil lave et 530 liters akvarie med scalare i og der
skulle gerne være godt med grønt deri. Kommer i kun grus i eller skal der
andet i ??
Gør i andet ,jeg tænker på om der skal tilsættes noget i vandet?
Og har i nogle gode forslag til andre fisk der i??
på forhånd tak for hjælpen

/Lasse

Fra : Vito

Dato : 25-01-04 21:49

> Og har i nogle gode forslag til andre fisk der i??
> på forhånd tak for hjælpen

Gurami'er (diverse variationer)
Ikke barber (kan nappe finder mv.)
Maller (Pansermaller eller fx ancistrus)

Fra : Frank Gregersen

Dato : 26-01-04 00:44

"Lasse (8900)" <Ynwa1972@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]
> Gør i andet ,jeg tænker på om der skal tilsættes noget i vandet?
> Og har i nogle gode forslag til andre fisk der i??

Hej Lasse, her kommer lige en lang smøre om hvordan jeg gør og hvardan det
kan gøres. Det er ikke sikkert det er rigtigt, men det virker for mig!
Der kan gøres meget for at få planterne til at gro og vokse bedre/se godt
ud!
Nogle sværger til CO2 gødning, andre til Mastergrow eller andet flydende
gødning, en håndfuld søm som jern tilskud i bundlaget, kaninlort i bundlaget
som gødningspiller, tørrede lerkugler dyppet i flydende gødning...you name
it!
Så du kan nok se der er meget forskellige metoder til at få dem til at se
godt ud. Men start med at ikke at gøre noget, hvis det ikke lykkes, så kan
du så eksperimentere dig frem til hvilket trick der kan bruges i dit
akvarie.
Jeg selv gør faktisk ikke noget, for mine planter vokser ok, men jeg glæder
mig til at få mit CO2 anlæg til at køre, for at se om ikke det skulle få dem
til at eksplodere i vækst.
Angående grusvalg og planter vil jeg foreslå at du holder dig fra fint sand,
planterne vokser efter min erfaring ikke så godt, som i fint grus 2-4-6mm.
Selv bruger jeg meget groft grus 4-10mm. Nogle vil måske sige at det er pjat
at planter ikke kan gro i fint sand, men jeg kan tydeligt se forskel på mine
2 akvarier hvor der er grus i det ene og fint sand i det andet.
Med hensyn til mængden af grus sværger jeg til et tykt bundlag min 5-7cm,
men om det er nødvendigt ved jeg ikke, men synes ikke at store planter står
godt i et tundt lag grus. Da jeg bruger meget groft grus i mit akvarie,
støvsuger jeg heller ikke bundlaget ved vandskifte, fordi der er store
hulrum i bundlaget hvor skidtet kan ligge sig og jeg tror det har en
"gødende" effekt på mine planter. Om dette er rigtigt kan kun guderne
vide....og så mine planter selvfølgelig!

Valg af fisk:
Jeg har selv 6 store Pterophyllum Scalare (Alm.scalare) i et 325 ltr. de går
sammen med 25-30 store Paracheirodon Axelrodi (Rød neon), ca. 40 Corydoras
(Pansermaller) fordelt på 3 arter og 5 jævnt store Ancistrus spec. (alm.
sugemalle).
Men Scalarer kan gå sammen med næsten alle slags fisk, bare ikke barber, som
nævnt i en tidligere tråd og bare ikke fisk der er alt for små, for så
bliver de til scalare foder.
Når du vælger scalare skal du også være klar over at alt hvad der bliver
født af unger i dit akvarie vil blive ædt, på nær scalare unger!
Håber at du kan bruge mit svar til noget, har du flere så bare spørg løs.
MVH Frank Gregersen

Fra : Lasse \(8900\)

Dato : 26-01-04 05:48

jeg siger mange tak for svarene og spørgsmål har jeg flere af *S*

/lasse