iBook og wireless?
Fra : eh

Dato : 25-01-04 11:00

Jeg har mine lystne øjne på en ny iBook 933. Nu er spørgsmålet om jeg kan
bruge den med min wireless router og det wave-lan kort, jeg brugte til min
PB G3 wallstreet. Jeg kan ikke rigtig tyde beskrivelserne på apple.com.
mvh
Erling Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-04 12:21

eh <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> [...]
> PB G3 wallstreet. Jeg kan ikke rigtig tyde beskrivelserne på apple.com.

Du kan ikke bruge kortet, der må være et PCMCIA-kort. En iBook har ikke
plads til sådan et, men bruger et specielt AirPort-kort fra Apple. Der
findes både de gamle AirPort og de nye AirPort Extreme, som den nye
iBook bruger. De kan ikke byttes om.
Din basestation eller Wireless router burde du kunne bruge. Den
kører vel med IEEE 802.11b standarden, men den skulle være kompatibel
med IEEE 802.11g standarden, som Airport Extreme bruger. Vi har også
selv noget Linksys udstyr herhjemme, og det virker fint med Apples
AirPort. Men jeg har ikke prøvet i praksis med din router, som om lige
den kan give problemer, tør jeg ikke love. Men den burde virke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-04 14:21

> [...]

> PB G3 wallstreet. Jeg kan ikke rigtig tyde beskrivelserne på apple.com.

Hej Erling

Du skal nok købe en PowerBook i stedet for en iBook.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-01-04 01:34

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hej Erling
>
> Du skal nok købe en PowerBook i stedet for en iBook.

Hvorfor dog det, iBook er et godt alternativ til en fordelagtig pris.

Jeg har selv en G4 iBook 933. og den fungere udemærket, men hvis Erling
har specielle behov der retfærdiggør en mér pris på ca 5.000 er det en
anden sag.

En fordel ved iBooken er batteritiden, 6 timer på en opladning

IMHO er iBook det beste valg til prisen, hvis man ikke er poweruser.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-04 03:11

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv en G4 iBook 933. og den fungere udemærket, men hvis Erling
> har specielle behov der retfærdiggør en mér pris på ca 5.000 er det en

Det var nok mere for at han kunne bruge sit trådløse kort. Men med en
merpris på kr. 5.000,- kan det nok ikke betale sig økonomisk.

> En fordel ved iBooken er batteritiden, 6 timer på en opladning
>
> IMHO er iBook det beste valg til prisen, hvis man ikke er poweruser.

Hvordan er den nye 4 egentlig? Du skriver, at batterilevetiden fortsat
er god. Hvad med varmen? Er der en blæser, der tit går igang? Hvis ikke,
hvorfor gør den det så på en PowerBook? Jeg troede, det var
G3-processoren, som gjorde, at iBook brugte meget lidt strøm og
producerede meget lidt varme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-01-04 20:13

Henrik Münster wrote:

> Hvordan er den nye 4 egentlig?

Nu er det min første bærbare så min vurdering er objektiv.

> Du skriver, at batterilevetiden fortsat er god.

Jeg var på forhånd lidt skeptisk mht. batteritiden, men den køre faktisk
5.5-6 timer på en opladning, selvfølgelig med lyst dæmpet i skærmen og
energi-besparelse slået til, konstant surfen på nettet via airport.

> Hvad med varmen? Er der en blæser, der tit går igang?

Jeg har kun oplevet blæseren køre 2 gange ved intensiv brug.
Jeg sidder ofte med den på skødet når jeg surfer eller chatter, det får
ikke temperaturen op hvor det bliver ubehagelig, den bliver højest lunken.

> Hvis ikke hvorfor gør den det så på en PowerBook?

Hmm. der må jeg blive svar skyldig.

> Jeg troede, det var G3-processoren, som gjorde, at iBook brugte meget
> lidt strøm og producerede meget lidt varme.

Der er noget med at det ikke er de samme specifikationer på iBook og
PowerBook procesorene, jeg har ikke undersøgt det nærmere, her må andre
hardware nørder hjælpe med oplysninger.

Derimod ved jeg positivt at der er forskel på batterierne i PB og iBook.

iBook G4 med 12,1" skærm: 50 Wh litium-ionbatteri. op til 6 timer
iBook G4 med 14,1" skærm: 61 Wh litium-ionbatteri. op til 6 timer

Batteriet i PB er på Apples side opgivet til;
47 Wh litium-ionbatteri med op til 5 timers driftstid (12"-modeller)
46 Wh litium-ionbatteri med op til 4,5 timers driftstid (15"-modeller)
58 Wh litium-ionbatteri med op til 4,5 timers driftstid (17"-model)

Hvis man har brug for masser af RAM skal man være opmærksom på at iBook
"kun" kan tage 640Mb.

Som sagt er min vurdering ren objektiv da jeg ikke tidligere har haft en
bærbar Mac, jeg har ikke fortrudt mit skifte til en "blærbar" iBook G4
933Mhz.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-01-04 08:13

On Mon, 26 Jan 2004 01:33:59 +0100, Henrik Lindskou wrote
(in article <bv1n9q$m7n$1@news.cybercity.dk>):

> IMHO er iBook det beste valg til prisen, hvis man ikke er poweruser.

Og hvad skulle man have mere, hvis man var poweruser, som du kalder det?
(David, der stadig er varm på en iBook).

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 10:19

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Og hvad skulle man have mere, hvis man var poweruser, som du kalder det?
> (David, der stadig er varm på en iBook).

Køb du dig en PowerMac G3 300MT A/V

--
Bill Gates

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-01-04 20:23

Morten wrote:

> Køb du dig en PowerMac G3 300MT A/V

Så så, Morten, nu ikke næsvis. Det ville jo være et fremskrit for David,
+57Mhz og lyd ind, men det var måske det du mente.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-01-04 20:36

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 09:58

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Så så, Morten, nu ikke næsvis. Det ville jo være et fremskrit for David,
> +57Mhz og lyd ind, men det var måske det du mente.

Han ka' ikke tåle at køre stærkere i hans alder Husk på at David mener
233MHz, 160MB uden accelereret grafik er fint til en OSX maskine der skal
mail/web/ftp-server og samtidig bruges som arbejdsstation.

Det eneste jeg kan huske han har beklaget sig over er manglende
diskplads på iMac'en, og det problem kan han let løse på ovenstående
maskine

--
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-04 10:27

On Tue, 27 Jan 2004 09:58:15 +0100, Morten wrote
(in article <7qlhe1-ti.ln1@reippuert.dk>):

> [...]
>
> Det eneste jeg kan huske han har beklaget sig over er manglende
> diskplads på iMac'en, og det problem kan han let løse på ovenstående

[Hjertelig latter] Nej, Benjamin ved, at jeg har været irriteret over ikke at
kunne spille spil, ikke at kunne se Quicktime film uden det hakkede,
etcetera. Det jeg har sagt er bare, at det godt kunne lade sig gøre at køre
Mac OS X på min iMac 233.
Jeg synes virkelig, en iBook er fiks. Jeg ved ikke, om skærmen vil skuffe mig
- jeg må hellere prøve at komme i nærheden af en iBook.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 14:03

> [...]

> kunne spille spil, ikke at kunne se Quicktime film uden det hakkede,
> etcetera. Det jeg har sagt er bare, at det godt kunne lade sig gøre at køre

Syns ellers du har gjort en ihærdig indsats for at tvinge den i knæ,
ved at aktivere alskens resurcetunge funktioner.

--
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-02-04 14:33

On Sun, 1 Feb 2004 14:02:47 +0100, Morten wrote
(in article <n0ave1-o88.ln1@reippuert.dk>):

Ja, og oveni The Moose!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-01-04 21:34

Kære Bill. Du skrev:

> Køb du dig en PowerMac G3 300MT A/V

Den slags er meget sjældne på brugtmarkedet, for indehaverne nænner ikke
at komme af med dem :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-01-04 20:19

David Blangstrup wrote:

> On Mon, 26 Jan 2004 01:33:59 +0100, Henrik Lindskou wrote
> (in article <bv1n9q$m7n$1@news.cybercity.dk>):

> Og hvad skulle man have mere, hvis man var poweruser, som du kalder det?
> (David, der stadig er varm på en iBook).

Mere RAM., Harddisk. og procesor kraft. evt. superdrive.

Har løst HD. problematikken med en extern FW-disk (næsten lydløs)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-04 00:56

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Og hvad skulle man have mere, hvis man var poweruser, som du kalder det?
> (David, der stadig er varm på en iBook).

Jeg købte vist mest min TiBook pga. den højere skærmopløsning. At man så
også (dengang) fik en meget hurtigere computer med mere RAM og harddisk
spillede også ind. I dag har iBook op til 1 GHz G4 processor, så
forskellen er skrumpet lidt ind, hvad hastighed angår. Men skærmen er
stadig "kun" med 1024x768 punkter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-01-04 16:54

Henrik Münster wrote:

> [...]
> spillede også ind. I dag har iBook op til 1 GHz G4 processor, så
> forskellen er skrumpet lidt ind, hvad hastighed angår. Men skærmen er

Jeg bruger stadig min gamle iBook 500 til lidt arbejde derhjemme og i
toget mv. Jeg synes skærmen er fin til transportabelt brug, men den er
for lille og der er for lav opløsning til brug ved skrivebordet. For de
nye iBook G4'eres vedkommende kan det jo løses med en stor ekstern skærm
og dette lille hack: http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Så får man det bedste fra begge verdener: En dejlig let og transportabel
maskine til brug på farten, og en næsten lydløs dekstop maskine med en
god skærm med høj opløsning til skrivebordet.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-01-04 20:39

On Fri, 30 Jan 2004 16:53:32 +0100, Franz Berliner wrote
(in article <bvduls$j0d$1@sunsite.dk>):

Er 1024x768 ikke den samme opløsning, som jeg har her på min iMac 233? Jeg
forstår ikke rigtig?

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-04 00:32

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Er 1024x768 ikke den samme opløsning, som jeg har her på min iMac 233? Jeg
> forstår ikke rigtig?

Jo, netop. Og derfor syntes jeg ikke, der var meget ved at ofre penge på
en ny computer og så opgradere til - Tadaaa: Samme skærmopløsning. Når
man med nogle års mellemrum køber ny computer, så forventer man jo, at
alt er større, bedre og hurtigere.
1024x768 punkter er vel heller ikke noget særligt nu til dags.
Min 15" PowerBook kører med 1280x854 punkter. Så kan man faktisk have to
ark papir ved siden af hinanden på skærmen. Det skal lige siges, at min
PowerBook er min eneste computer, og det meste af tiden bruges den
hjemme på skrivebordet. Jeg ville derfor gerne have en skærm af en hvis
størrelse og opløsning. Hvis jeg skulle have en ren bærbar computer som
supplement til en stationær, så ville jeg nok købe en mere kompakt
bærbar med mindre skærm og dermed lavere opløsning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-01-04 12:00

On Sat, 31 Jan 2004 00:32:28 +0100, Henrik_Münster wrote
(in article <1g8efdb.pg2f1b1hrythcN%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> supplement til en stationær, så ville jeg nok købe en mere kompakt
> bærbar med mindre skærm og dermed lavere opløsning.

Ok, så har jeg forstået det rigtigt. 1024x768 er fin nok til mig, det eneste
er at jeg nok må ind til København og prøve en iBook G4 for at se om jeg kan
lide skærmen på bærbare. Ellers er jeg vild med et kompakte.
Kan du se din skærm udenfor - jeg mener, kan du sidde i haven under en
parasol f.eks. og bruge din bærbare?
Har du den altid sat til strøm eller render du rundt i huset med den... du
har Airport, ikke?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-01-04 15:55

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Kan du se din skærm udenfor - jeg mener, kan du sidde i haven under en
> parasol f.eks. og bruge din bærbare?

Må jeg lige indskyde - jeg tror ikke du bliver tilfreds med de krav.

For det kunne man ikke med de tidligere modeller, og skærmen er ikke
mere lysstærk sidst jeg så efter, trods TFT skærme nu findes i en ny og
bedre generation til stationær brug.

Flemming Rubini

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-01-04 16:03

On Sat, 31 Jan 2004 15:54:47 +0100, Flemming Rubini wrote
(in article <1g8fo31.faa1tb1sobm4eN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>):

> [...]
>
> For det kunne man ikke med de tidligere modeller, og skærmen er ikke
> mere lysstærk sidst jeg så efter, trods TFT skærme nu findes i en ny og

Tak. Det kunne være jeg skulle overveje det en gang til. Jeg må hellere se at
få prøvet en. Hvad er den nærmeste ordentlige forretning i København, når
man kommer med S-toget fra Allerød og helst ikke vil til at tage busser, som
ud til OfficeLine. Er der ikke en (Apple-kjempe fin!) Fona nær en station?
Det synes jeg Jonas sagde noget om?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-01-04 16:44

> [...]

> ud til OfficeLine. Er der ikke en (Apple-kjempe fin!) Fona nær en station?

Der er er ikke mere end 10-15 minutters gang fra Vesterport station og
til Office Line på Åboulevarden. Det kan ikke være nemmere. Ellers er
der Fona 2000 på Strøget, men det er vist noget længere og er der ikke
noget om, at Fona er stoppet med Mac?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-01-04 18:28

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> er der ikke
> noget om, at Fona er stoppet med Mac?

Fona på Strøget er (vist) nu eneste butik i Kbh med mac.

Prøv dog Fona i Roskilde - spørg efter Michael Hansen (og hvis du er
macBruger medlem får du lidt rabat)

Adresse:
Ro's Torv
4000 Roskilde

Tlf nr.:
4636 9400

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 22:03

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Fona på Strøget er (vist) nu eneste butik i Kbh med mac.

Fona (den gamle Fredgaard) på Nørreport er også stadig ganske
velassorteret.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 22:02

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> men det er vist noget længere og er der ikke noget om, at Fona er
> stoppet med Mac?

Nej, de samler bare "Apple-centre" i udvalgte butikker, frem for at føre
Apple i alle butikkerne (der er jo blevet flere af dem efter Fona og
Fredgaard blev lagt sammen)

--
Morten

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-01-04 17:01

> [...]

> ud til OfficeLine. Er der ikke en (Apple-kjempe fin!) Fona nær en station?

Det må være Nørreport, FONA tror jeg det er. Lige op og ned ad
stationen, du kan ikke tage fejl. Sidst jeg kiggede havde de en enkelt
iBook, som ikke havde strøm. Tip! Musikbutikken Aage i Åbenrå 6
(www.aage.dk) ligger på modsatte side af stationen lidt længere end 500
m eller mere nede bagved, de har iBook spilleklar. Ellers er det rigtigt
at der er ikke så langt at gå fra Vesterport til Åboulevardens
Officeline. - Hør er der ikke ligefrem Metro dertil: Forum?

Flemming Rubini

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-01-04 18:09

On Sat, 31 Jan 2004 17:01:16 +0100, Flemming Rubini wrote
(in article <1g8fqzl.1nxufsvtevoowN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>):

> Tip! Musikbutikken Aage i Åbenrå 6
> (www.aage.dk) ligger på modsatte side af stationen lidt længere end 500
> m eller mere nede bagved, de har iBook spilleklar.

Ah, det er nok sagen! En iBook G4? Med GarageBand?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-01-04 18:40

> [...]

> (in article <1g8fqzl.1nxufsvtevoowN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>):

> Ah, det er nok sagen! En iBook G4? Med GarageBand?

Min næses fladtrykte facon fortæller mig, at jeg mener jeg kun må kigge
gennem butiksruden. Men, det ser godt ud! Et dedikeret rum til Mac!

Garageband er det et music-minus-one system?

Flemming Rubini

Fra : Franz Berliner

Dato : 31-01-04 17:17

> [...]

> ud til OfficeLine. Er der ikke en (Apple-kjempe fin!) Fona nær en station?

Du kan evt. skifte til metroen et sted og tage den til Forum. Så er der
kun et par hundrede meter til Officeline (forudsat at det altså ikke
regner eller sner, at der ikke er faldet nogle døre af vognene den dag,
og at alle vogne holder sig på skinnerne .

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-01-04 17:20

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> [...]
> kun et par hundrede meter til Officeline (forudsat at det altså ikke
> regner eller sner, at der ikke er faldet nogle døre af vognene den dag, og

Vel talt, been there bought the T-shirt!!! Nu kan vi snart lige så godt
bære ham derind

-- Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-01-04 19:09

In article <bvgg3d$1680$1@news.cybercity.dk>, David Blangstrup wrote:

[klip]

> [...]
> ud til OfficeLine. Er der ikke en (Apple-kjempe fin!) Fona nær en station?

Der ligger en tidligere Fredgaard nu Fona lige ved nørreport station.
En anden mulighed er at tage metroen til Forum, og derfra gå til
officeline. Eller Metroen til frederiksberg, og der gå til Fona
i centeret, hvor mac er blevet flyttet hen fra fredgaard lidt
længere nede af jagtvej imod nørrebro, men den skal lukkes.

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-04 21:44

> [...]

> eneste er at jeg nok må ind til København og prøve en iBook G4 for at se
> om jeg kan lide skærmen på bærbare. Ellers er jeg vild med et kompakte.

Jep. Det er bare et spørgsmål om smag og behalg.

> Kan du se din skærm udenfor - jeg mener, kan du sidde i haven under en
> parasol f.eks. og bruge din bærbare?

Jeg tror faktisk aldrig, jeg har prøvet at bruge den udenfor. Erfaringen
fra ældre modeller siger mig, at det ikke er godt. Men min nyere model
er vel kun bedre.

> Har du den altid sat til strøm eller render du rundt i huset med den... du
> har Airport, ikke?

Jo, jeg har Airport og bruger ofte PowerBook rundt i huset på batteri.
Den holder snildt nogle timer, uden at jeg dog har målt det nærmere. Jeg
har dog indrettet en rigtig arbejdsplads på kontoret med tastatur, mus,
PowerMate, højttalere og USB-hub med tilslutning til printer, scanner,
Palm-cradle. Desuden står PowerBook på en iCurve fod. Jeg bruger den
derfor primært på kontoret, der er et siderum til køkkenet og derfor
meget centralt. Når jeg sidder der, er strømmen stort set altid sluttet
til. Så går den ikke på standby hele tiden og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : eh

Dato : 26-01-04 08:43

Hej Jesper, og i andre.
Hvis penge ikke var et 'issue' havde jeg bestemt ikke noget imod en
powerbook, men så'n er livets realiteter. Jeg tror nok, at iBook'en kan
dække mine behov - hvis jeg altså anskaffer et Air-Port kort. Routeren kører
802.11.
Findes der en forretning som har et rimeligt udvalg 'stående fremme'..?
Jeg har ikke set nogen annoncere. Det er bl.a. derfor jeg er ked af at jeg
ikke kom til Macbruger-træf.
mvh
Erling

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-01-04 09:47

On Mon, 26 Jan 2004 08:43:14 +0100, eh wrote
(in article <4014c512$0$1600$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>):

> [...]
> Jeg har ikke set nogen annoncere. Det er bl.a. derfor jeg er ked af at jeg

Erling, der er sådan set ikke nogen grund til at hive 5000 dask mere ud af
lommen til en powerbook, da en iBook G4 kan nogenlunde det samme. Hvorfor
den ikke har audio line in er mig dog en gåde!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 10:18

> [...]

> Jeg har ikke set nogen annoncere. Det er bl.a. derfor jeg er ked af at jeg

Officeline på Åbulevarden eller Fona/Fredgård v. Nørreport - I
København

--
Morten