Mac'ens fødselsdag
Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-01-04 02:46

Jeg synes slet ikke, at jeg har set nogle poste noget om Mac'ens 20
års fødselsdag. Kan det virkeligt være rigtigt?

Nå, så vil jeg da lige fortælle om min første Mac-oplevelse. Sandt at
sige kan jeg ikke helt huske det. Det må vel have været helt tilbage
i 1986, at min far havde en Mac Plus med hjem fra arbejdet. Jeg
mener, at System 4.3 stadigt var helt nyt på det tidspunkt. Det kom i
hvert fald på en hvis floppydiskette med et lille påklistret
dannebrogsflag. Inkluderet var også et kasettebånd, med talte
instruktioner til MacPaint, MacDraw og MacWrite. Jeg kan huske, at
jeg brugte mange timer på at strippe en systemdiskette helt ned ved at
fjerne unødvendige resourcer, således at jeg kunne have 35 skrifttyper
og MacWrite på system disketten. Så kunne det eksterne floppydrev
bruges til dokumenter.

Jeg fik stort set altid min far til at tage Plus'eren med hjem i
weekenden. Til dagligt havde jeg en Commodore 64, og det var ikke
helt det samme.

Det gik helt galt den dag jeg fik en kopi af HyperCard. Tidligere
havde jeg ikke interesseret mig for programmering, men pludseligt var
det muligt med meget få og simple instruktioner at lave sjove
animationer og meget mere.

En dag fik jeg lov til at låne en MacRecorder. Det var en lille boks,
som man satte til serielporten (printer- eller modemporten), og så
kunne man optage lyd. Tjuhej, multimedie alle steder.

Efter nogle år med weekend-mac blev der indkøbt en MacClassic med 40
MB harddisk. Jeg kopierede samtlige floppydisketter ind på
harddisken, og spekulerede på, om jeg nogensinde ville få fyldt de
resterende 27 MB op. 4 uger senere var jeg nødt til at slette ting,
for at få plads igen.

Når min far en gang i mellem havde sin PowerBook eller den nu
tudsegamle Plus med hjemme, satte vi dem sammen med PhoneNet, som en
lidt billigere udgave af LocalTalk. Båndbredden var vist knapt en 1/2
mbit, men der var heller ikke så meget data at overføre, så gik an.
Værst var det dog, at hele maskinen hakkede som bare pokker, når man
overførte data via nettet. Jeg fandt senere ud af, at det var fordi
hele LocalTalk systemet var et rigtigt grimt hack af serielporten,
hvor man "låste" operativsystemet. Selv ikke i dag kan UNIX systemer
som NetBSD lave LocalTalk.

Jeg kan ikke huske hvornår, men Århus Hovedbibliotek havde en MacSE
til at stå, som der var koblet et CDROM drev til, og i drevet sad en
cdrom fyldt med shareware. Så en gang i mellem cyklede jeg ind til
biblioteket med en stak floppydisketter (de var vokset til 1.44 MB med
MacClassic'en) og fyldte dem op med shareware, og så tog jeg hjem,
slette et par MB fra harddisken og tilbragte aftenen med at lege med
de nye skatte.

Igen kan jeg ikke huske helt hvornår, men jeg fik købt et 2400 baud
modem, og i et blad fra Københavns Mac-brugergruppe (som jeg havde
fået fra den nu hedengangne Århusieanske MacAROS brugergruppe) fandt
jeg telefonnuummere på AstroBBS i Sønderborg. Det var kort før internettet
for alvor slog igennem, så vi brugte systemet TeleFinder. En aften
blev jeg afbrudt af BBS'ets ejer, som ville bruge sit modem til at gå
på interntettet med, og så var det jo ligesom klart, hvor det bar
henad...

Og nu her et par dage før Mac'ens 20 års fødselsdag har jeg så købt en
iBook. 40 GB harddisk, 12" skærm med 1024x768 punkter i millioner af
farver, DVD og cdrom brænder, indbygget 56k modem og både trådet og
trådløst ethernet.

Jeg er spændt på at se, hvordan min Mac ser ud, når det er tid til at
fejre 40 års fødselsdag.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-04 09:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> trådløst ethernet.
>
> Jeg er spændt på at se, hvordan min Mac ser ud, når det er tid til at

God historie. Min er ikke helt sådan, men here goes:

Jeg tilhører de årgange som desværre er vokset op uden computere - 1965
- hverken i skolen eller i gymnasiet. Først da jeg startede på HH i
Lyngby i 86 fik jeg for første gang mulighed for at sidde ved en
computer. Det var desværre ikke en personlig computer, men derimod et
monster af en kummefryser med dertil hørende skærme. Vi brugte det meste
af et år på at lave en database i et rejseselskab, som så kunne fjerne
én rejse, hvergang vi skrev en faktura.............. GAB !!

Det fangede mig overhovedet ikke. Samtidig havde vi maskinskrivning, men
sådan noget var jo for tøserne....... de skulle jo være sekretærer og
skrive vores breve, når vi sad i direktørstolen. Desværre lærte jeg
aldrig 10 finger systemet.

På samme tidspunkt havde min far et firma med en kompagnon, hvor de
brugte et HP 3000 anlæg, som igen var af terminaltypen - altså små
monokrom skærme mede grøn skrift......... GAB IGEN !!

På et tidspunkt køber de så en DTP maskine - en PC'er med noget DOS på,
jeg kan ikke huske hvilket, men man skulle ihvertilfælde skrive:

CD /A: et eller andet og så Blackstone, hvorefter man så fandt exe filen
for at kunne spille Blackstone - et spil a la Wolfenstein. Andet brugte
jeg ikke den til.

Min bror fik nu job hos et Mac firma på hjørnet af Roskildevej og en
eller anden vej i Glostrup - kan sgu ikke huske hvad det hed og en dag
kom han hjem med en bærbar med printer og Quark på og så sagde han:

nu skal du se hvordan man laver en salgspræsentation på under 5 minutter
og det gjorde han. Så stoppede han en diskette i og trak filen ned på
disketten og ejectede den.

Jeg var solgt den var ganske enkelt lysår foran noget andet og den var
smart i designet og super nem at bruge - jeg tænkte, hvis jeg nogensinde
skal have mig en computer, skal det var såden en Macintosh en.

Tilbage til min fars firma - her havde kompagnonen nu fået købt en PC'er
til sig selv, som han forklarede skulle bruges til at lave brochurer og
deslige på.............. så sker der en hel masse....... og firmaet er i
opløsning. Da både min far og kompagnonen jo skulle stilles ens, så
hjalp min bror med at skaffe en tilsvarende computerløsning, som
kompagnonen havde købt - bare fra Apple og min far fik sin 6200 med 15"
skærm, Agfa scanner, SyQuest drev og alt hvad man ellers kunne
fremskaffe på det tidspunkt. Det kostede en formue.

Siden da han min far haft en 5260, en 4400 og nu en iMac. Han har aldrig
haft nedbrud, aldrig mistet data og aldrig brugt en krone på support.
Jeg hjalp ham de få gange noget drillede.

Jeg fik min 7500 i 98/99 mener jeg og siden har jeg haft 30 - 40 Mac'er
mellem hænderne.

Nu sidder jeg og skriver på mit trådløse Logitech tastatur med min 7
knaps mus og kigge på min 15" Sony TFT skærm, som er tilsluttet min
Pismo med 1 GB RAM og 40 GB HD og OS X.

Jeg er vildt glad for min Mac.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 17:55

> [...]
>
> Nu sidder jeg og skriver på mit trådløse Logitech tastatur med min 7
> knaps mus og kigge på min 15" Sony TFT skærm, som er tilsluttet min

Fedt......
M.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-01-04 11:03

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Jeg synes slet ikke, at jeg har set nogle poste noget om Mac'ens 20
> års fødselsdag. Kan det virkeligt være rigtigt?

Af uransalige årsager har jeg altid hold mig til mindretals computere.
Det startede i folkekskolen og ungdomsskolen med z80, z81 og sidenhen
vic 20'ere og commodore 64. Sidstenævnte kunne jeg ikke lide, så
kammeraten og jeg brugte megen tid med hans ZX Spectrum.

Det var på tide at købe sin egen computer og markedet blev undersøgt.
Commodore 64 & 128 var dominerende så der blev indkøbt en Enterprise 128
og senere en CUB monitor. Det var ikke helt billigt. Enterprisen var en
aldeles glimrende maskine som desværre floppede totalt.

Derefter blev det til en Atari 520 ST+. Den blev leveret med GEM, en
grafisk brugerflade ovenpå en dos klon af en slags, 640 x 400 monokron
skærm , mus og et diskette drev. OS'et skulle loades hvergang maskinden
tændtes, men det var revolutionerende og jeg lærte at programere i c og
68K assembler. Jeg indkøbte senere en 20 mb harddisk til 7000 kr til
den. De årlige udstillinger i Bellacenter blev altid besøgt og jeg havde
kun hån til overs for PC'erne med deres uelegante Windows inkarnationer.
Selv GEM kunne fåes til PC'en men det virkede absolut ikke
overbevisende.

Jeg startede på socialpædagogseminariet i '89 og blev hurtigt involveret
i studieforeningen. Der blev produceret et medlemsblad med
klippesklistremetoden. Det blev besluttet at indkøbe en PC i stedet. Det
blev en Windows 3.0 maskine som ret hurtigt kom til at stå ubrugt hen.
En velmenende fyr forbarmede sig over os og tog os med hjem til sig hvor
han havde en Macintosh IIcx og en Macintosh portable. Bladet blev
produceret med Quark Express.

Jeg var solgt på stedet og købte mig en Macintosh LC og en stylewriter.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 17:58

> [...]
> produceret med Quark Express.
>
> Jeg var solgt på stedet og købte mig en Macintosh LC og en stylewriter.

Hæ.......de der Z80 og ZX har jeg også rodet med, men har det ligesom
Jesper.....Gab.....(Hed de ikke noget med "Sinclair"?)
M.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-01-04 18:41

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hæ.......de der Z80 og ZX har jeg også rodet med, men har det ligesom
> Jesper.....Gab.....(Hed de ikke noget med "Sinclair"?)

Jo da efter manden Sir Clive Sinclair!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-04 22:51

> Jo da efter manden Sir Clive Sinclair!

Ham fra "De uheldige helte"?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-01-04 23:36

> Ham fra "De uheldige helte"?

Han hed Brett, (http://www.celebstation.org/actors/roger_moore.php)

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 13:45

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Han hed Brett, (http://www.celebstation.org/actors/roger_moore.php)
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen Smidt

Hæ.....har været i annalerne........den blev intoduceret i Danmark 83/84
- nok nærmere 84 og hed Sinclair ZX
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 16:23

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hæ.....har været i annalerne........den blev intoduceret i Danmark 83/84
> - nok nærmere 84 og hed Sinclair ZX
> M.

Almen dannelse og selvfølgelig kulturel bagage for os, der har alderen
til det.

Ove Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 17:59

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Almen dannelse og selvfølgelig kulturel bagage for os, der har alderen til
> det.
>
> Ove Steen

Yep

Men som du så åbenbart også husker, var vi en del, der var meeeeeeget
opsatte på at skaffe os selv de første millioner kroner, så tiden var
ikke liiiige til at sætte sig ind i underlige programmørkommandoer.

Hårdt arbejde i de forblommede Yuppi-dage levnede ikke overskud til at
sætte sig ind i den slags legetøj

Hej fra Morten, der er glad for, den tid er forbi -- [dit mod er blot
din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-01-04 12:50

On Sun, 25 Jan 2004 02:45:42 +0100, Thomas Bjorn Andersen wrote
(in article <868yjw243d.fsf@gen-v.net>):

> Jeg synes slet ikke, at jeg har set nogle poste noget om Mac'ens 20
> års fødselsdag. Kan det virkeligt være rigtigt?

Jeg kan ikke gå så langt tilbage som jer andre. Jeg var på en
musikcomputerkursus i 1997. Vi var fire og der var 3 pc'ere og 1 Mac. Jeg
kendte ikke noget til computere, så jeg satte mig ved en pc. Absolut uden
forhåndsindtagethed havde jeg alligevel kigget den lille Mac ud, og jeg blev
endnu mere nysgerrig da en fyr udefra kom ind og sagde: »Næh, en Mac!«. De
var jo musikere, ikke? Da jeg kom på Producer/Komponist-linien om
efteråret, kaprede jeg mig Mac'en og blev straks forelsket!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 18:00

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> [...]
> var jo musikere, ikke? Da jeg kom på Producer/Komponist-linien om
> efteråret, kaprede jeg mig Mac'en og blev straks forelsket!

Hæ, blev først forelsket, da den bondi-blue dukkede op.....
M.

Fra : Jens

Dato : 25-01-04 16:06

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Jeg synes slet ikke, at jeg har set nogle poste noget om Mac'ens 20
> års fødselsdag. Kan det virkeligt være rigtigt?

Jeg oplevede en Mac første gang i vinteren 1984/85. I forbindelse med et
projekt jeg var involveret i, var der brug for at udarbejde og opdatere
en netværksplan, der rummede alle projektets enkeltaktiviteter.
Projektlederen havde adgang til et computer som med nogle dages
forsinkelse kunne udskrive en revideret plan. På vinterens udstilling i
Bella-Center (Kontor & Data?) var der en Apple-stand, hvor jeg kom i
kontakt med et firma der forhandlede Mac. På et efterfølgende besøg
prøvede jeg for første gang en computer med mus - og en tidlig udgave af
MacProject. I løbet af en halv time havde jeg fattet, hvordan man kunne
kreere en projektplan med aktiviteter og afhængigheder mellem dem,
start- og sluttidspunkter og tilgængelige ressourcer.

Jeg var solgt med det samme. Den intuitive tilgang til brugerfladen og
dermed til programmerne var unik - og er det stadig.

Jeg havde ikke held til at få overbevist min ledelse til at købe Mac -
jeg tror at den var for lille, rent fysisk, til at gøre indtryk på
direktionsgangen.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-01-04 16:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Jeg synes slet ikke, at jeg har set nogle poste noget om Mac'ens 20
> års fødselsdag. Kan det virkeligt være rigtigt?

OK da:

I 84-85 rodede jeg med Piccoliner - i 86/87 købte min skole de første
PC'er. Syntes ikke jeg havde råd. I 89 var der penge, og jeg støvede
blade mm igennem og var kommet i retning af en 286'er.

Konen sagde: Martin, kom ud på mit arbejde og se hvad vi kan med nogle
små smarte maskiner (512'er + Plus'er). Det tog vel ca 20 minutter at få
mig overbevist efter at have prøvet den til dtp samt musik.

Det sjove er, at jeg var alene med en 512'er til at begynde med og
forgæves prøvede at skrive "dir" osv. Kunne ikke få den til noget, da
jeg ikke anede hvad musen var til. Men efter lidt intro fik MacWrite,
Pagemaker samt Performer (musikprogram) mig til at investere de 26.000,-
i en SE'er med (hold fast) 20 MB HD + 4 MB RAM og Imagewriter II. Den
systemansvarlige på min skole rystede på hovedet og sagde, at det ville
jeg aldrig få udnyttet. Men MultiFinder osv hjalp da på dét. (Siden er
han kommet med mange andre udtalelser.... som heller ikke viste sig at
holde stik).

SE'eren kører fint endnu - batteriet er ikke en gang fladt! (hvad det
ellers er på min 7500).

Og lidt sjove tal:

SE: 4 MB RAM, 20 MB HD (ved indkøb)
7500: 16 MB - 1 GB
iMac: 768 MB - 20 GB

-- altså det er næsten sådan, at min efterflg maskine får samme mængde
RAM som den foregående havde i HD-størrelse (venter nok ikke med at købe
den næste til jeg har råd til 20 GB RAM

Kors hvor har vi dog kastet mange penge efter de maskiner, men det har
vel holdt os fra smøger, whisky og fremmede damer/mænd!

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 18:03

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Kors hvor har vi dog kastet mange penge efter de maskiner, men det har
> vel holdt os fra smøger, whisky og fremmede damer/mænd!

Hi, hi......
M.

Fra : Mikael Kern

Dato : 31-01-04 02:19

> Kors hvor har vi dog kastet mange penge efter de maskiner, men det har
> vel holdt os fra smøger, whisky og fremmede damer/mænd!

Der er da ingen modsætning mellem whisky, kvinder, boogie og Mac´er???
Smøger gør derimod Mac´en gul...

mvh Mikael Kern

--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Se også min annonce på dk.marked.privat.bolig

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-04 21:44

Mikael Kern <nospam@kern.dk> wrote:

> Der er da ingen modsætning mellem whisky, kvinder, boogie og Mac´er???

Jo da: Tid og penge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 17:52

> [...]

> trådløst ethernet.
>
> Jeg er spændt på at se, hvordan min Mac ser ud, når det er tid til at

Dejligt indlæg
M.