Ad Konings
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-01-04 23:33

Hej

Hvad synes i om ham og hans holdninger? Jeg købte bogen "Back to nature"
i nyeste oplæg i dag og har lige pløjet mig igennem den med undtagelse
af alle fiskedata.

Jeg synes ikke han helt holder fast i sine egne holdninger når man læser
bogen. Hvad mener i?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-01-04 13:21

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> Jeg synes ikke han helt holder fast i sine egne holdninger når man
> læser bogen. Hvad mener i?

Kunne du ikke være en anelse mere specifik. Hvilke holdninger er det, han
skrider på?
Man kan vel sige at det modsatte - nemlig art hans holdninger ikke ændrede
sig - ville være foruroligende. Når jeg tænker på hvor mange "sandheder",
der er blevet ændret i de år, jeg har haft noget med afrikanske cichl. at
gøre, MÅ en mand, der befinder sig helt fremme i skoen vel også korrigere
sine egne opfattelser jævnligt.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-01-04 17:48

Hej

Jan Bøgh wrote:
> Kunne du ikke være en anelse mere specifik. Hvilke holdninger er det, han
> skrider på?

Det kan jeg sagtens. Jeg ville bare ikke lægge ordene i munden på folk.
Det er holdning til tilsætningsstoffer kontra holdningen til at holde et
naturligt akvarie. Han gør en del ud af at fortælle at allerede i 4
generation opstår der variationer som er unaturlige og at disse skal
fjernes så hurtigt som muligt for at holde sig så tæt på naturen som
muligt. Den holdning kan jeg sagtens forstå at en mand med hans baggrund
har.

Det jeg ikke forstår er, at han i kapitlet om opstart af akvarie ikke
holder sig tilbage med at råde folk til at smide det ene
tilsætningsmiddel i vandet efter det andet. Det strider jo en hel del om
at akvariet skal være naturligt.

I øvrigt var det da rart at få læst _hvorfor_ salt i et
ferskvandsakvarie er godt.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-01-04 18:03

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> ferskvandsakvarie er godt.

Det vil jeg da gerne høre om ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-01-04 18:08

Hej

Ole Larsen wrote:
> Det vil jeg da gerne høre om ?

Kort fortalt går det ud på, at fisk består og 0,6% til 0,9% salt. Salt
har det med at ville i balance med sine omgivelser, så hvis vandet ikke
indeholder salt vil saltet komme ud af fiskens celler ud i vandet. Dette
tærer på dens krafter, så hvis man sørger for, at saltindholdet er på
0,2% i vandet vil dette ikke ske og derfor kan fisken bruge sine kræfter
på at holde sig rask og frisk. Salt har på ingen måde direkte
indflydelse på sygdomsbekæmpelse, men den rette mængde kan altså være
med til at fisken har det bedre. Salttilsætning skal ske efter
vandskifte hvor den passende mængde tilføres. 0,2% = 200gr pr 100 liter.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Plesner

Dato : 25-01-04 18:13

> Kort fortalt går det ud på, at fisk består og 0,6% til 0,9% salt. Salt
> har det med at ville i balance med sine omgivelser, så hvis vandet ikke
> indeholder salt vil saltet komme ud af fiskens celler ud i vandet.

Hvorfor er det så lige, at ferskvandsfisk er i stand til at holde på
saltet, mens saltvandsfisk er i stand til at udskille det ?

> Dette
> tærer på dens krafter, så hvis man sørger for, at saltindholdet er på
> 0,2% i vandet vil dette ikke ske og derfor kan fisken bruge sine
> kræfter på at holde sig rask og frisk.

Hmmm... det er godt nok utroligt, at fiskene overhovedet kan overleve i
naturen.

> Salt har på ingen måde direkte
> indflydelse på sygdomsbekæmpelse,

Vås - visse sygdomsfremkaldende organismer er mere følsomme overfor salt
end fisk er - derfor kan man med fordel bruge salt til at bekæmpte
sygdomme forårsaget af disse.

> men den rette mængde kan altså være
> med til at fisken har det bedre. Salttilsætning skal ske efter
> vandskifte hvor den passende mængde tilføres. 0,2% = 200gr pr 100
> liter.

Hmmm... Nu har jeg ikke selv læst omtalte bog, men jeg troede ærlig talt,
at forfatteren kunne være bare lidt mere saglig - hans stjerne står efter
sigende højt i cichlidekredse.

plesner

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-01-04 18:24

Hej

Plesner wrote:
> Hmmm... Nu har jeg ikke selv læst omtalte bog, men jeg troede ærlig talt,
> at forfatteren kunne være bare lidt mere saglig - hans stjerne står efter
> sigende højt i cichlidekredse.

Jeg kan ikke vurdere hans saltudsagn, men det er mere de andre ting, som
jeg hæfter mig ved. Og lige netop det, at han er højt anerkendt som
ekspert på området, gør at jeg bringer ham på banen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : André Høstrup

Dato : 25-01-04 21:22

> Salttilsætning skal ske efter
> vandskifte hvor den passende mængde tilføres. 0,2% = 200gr pr 100 liter.

dvs. at jeg med god samvittighed kan smide 700 g. salt i mit 325 liters uden
at mine fisk vil lide overlast af det ? syntes det lyder lidt voldsomt ?

Så hvis der er nogen der vil anbefale det, så skriv det lige, men det er dog
ikke cichlider jeg har i min balje, men det er vel underordnet ?

--
Regards André Høstrup

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-01-04 21:56

Hej

André Høstrup wrote:

> dvs. at jeg med god samvittighed kan smide 700 g. salt i mit 325 liters uden
> at mine fisk vil lide overlast af det ? syntes det lyder lidt voldsomt ?

Ifølge AD Konings bog "Back to nature" om cichlider, så er det mængden.
Jeg synes også det lyder heeeeeeeeeeelt vildt.

Har vi nogen saltvandseksperter som kan oplyse saltkoncentrationen i et
saltvandsakvarie?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-01-04 23:41

> Har vi nogen saltvandseksperter som kan oplyse saltkoncentrationen i et
> saltvandsakvarie?

Lige frem ekspert vil jeg ikke påstå at være, men lidt ved jeg da.
Der skal ca 30-33 gram salt i en liter vand, for at kunne bruges i et
almindeligt saltvands akvarie.

Så 2 gram per liter vil man slet ikke kunne smage, men nu er salt jo
meget andet end natriumklorid.
I saltvandsakvarier bruger vi meget at lade vandet fra hanen løbe gennem
et omvendt osmose anlæg for at fjerne
kalk og en masse andre ting blandt andet silicat.
Men gud dødene om mange så ikke blander natriumfrit salt i vandet
bagefter, og inden det blandes med salt til akvariet.

Det kan være at han egentligt mener alle de andre salte skal tilsættes,
men at natriumkloriden desværre så følger med.

Carsten

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 25-01-04 22:04

Jeg tilsætter nogle gang et halv kilo salt i mit 325'er med det er med det
formål at behandle sygdom - om fiskene kan holde til det over længere
perioder kan jeg ikke sige...

Vh
Mikkel

Fra : Jes

Dato : 26-01-04 09:41

Husk på at salten ikke fordamper, men at den kun bliver fjernet ved
vandskifte, Jeg har altid tilsat 1 spiseske med top på pr 40 L Vand som
forebyggende til mine discus, og det har de det fint med, bruger også salt
til yngel for at der ikke skal gå svamp i det, men det lader ikke til at
være værre eller bedere men gør det alligevel, man er jo konservativ nu hvor
man ved det virker.

Jes

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-04 16:55

"André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> wrote in message

> dvs. at jeg med god samvittighed kan smide 700 g. salt i mit 325
> liters uden at mine fisk vil lide overlast af det ? syntes det lyder
> lidt voldsomt ?

Næh - det er i virkeligheden ikke så voldsomt - skulle du lave 325 l.
saltvand (som det bruges i saltvandsakvarier) skulle du bruge en 10-15 gange
så meget - og knap så meget for at lave 'Kattegatvand' (ca. 26 g/l svjh).

> Så hvis der er nogen der vil anbefale det, så skriv det lige, men det
> er dog ikke cichlider jeg har i min balje, men det er vel underordnet

Det er et område, hvor diskussionen ved flere lejligheder har bølget
kraftigt.
Min konklusion er at der indil nu ikke har været noget, der ligner
overbevisende argumenter, men en frygtelig masse bidragydere, der IMHO
render med en halv vind. På den anden side, er enhver jo salig i sin tro -
og bortset fra planterne, er der næppe ret mange fisk, der tager skade af en
smule salt. Jeg tror faktisk, at de er temmeligt ligeglade. I hvert fald når
wannabee-kemikerne opererer med salt i størrelsesordenen skefulde/100 l. Så
små saltmængder betyder næppe en hujende fis.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-04 16:58

> Kort fortalt går det ud på, at fisk består og 0,6% til 0,9% salt. Salt
> har det med at ville i balance med sine omgivelser, så hvis vandet
> ikke indeholder salt vil saltet komme ud af fiskens celler ud i

No-no, sådan virker det ikke. Det er ikke saltet, der bevæger sig gennem
cellemembranen (hvis cellen er levende) men vandet, der flytter sig. Og i
dit eks ville det så betyde, at fisk i meget saltfrit vand skulle blive
'pumpet op'. Heldigvis har moder natur ordnet det således at der sker en
aktiv transport af vand inde fra og ud (i dette tilfælde), så vandbalancen
er i orden.

> vandet. Dette tærer på dens krafter, så hvis man sørger for, at
> saltindholdet er på 0,2% i vandet vil dette ikke ske og derfor kan
> fisken bruge sine kræfter på at holde sig rask og frisk. Salt har på

Nej. Forklaringen holder ikke.

vh
Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-01-04 19:20

Hej

Jan Bøgh wrote:
> Nej. Forklaringen holder ikke.

Jeg genfortæller blot fra bogen. Måske jeg skulle scanne afsnittet og
smide det i dk.binaer?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-01-04 19:45

> Hej

> Jeg genfortæller blot fra bogen. Måske jeg skulle scanne afsnittet og
> smide det i dk.binaer?

Det er fostået at du blot citerer, men forklaringen bliver ikke mindre
pseudovidenskabelig af den grund. Det er rent dollersnot.