akvarie understøttelse
Fra : Morten

Dato : 22-01-04 13:38

Hej NG.

Jeg er ved at forberede installationen af et 530L akvarie, og har i den
anledning bestemt at den skal stå på en træplade som hviler på nogle
gasbetonsten som igen hviler på en plade, som ligger på gulvet.
Groft ridset op:

Akvarie
plade
gasbetonsten
plade
gulv

Men hvilken plade skal jeg købe og hvor tyk skal den være? Skal pladen
behandles med noget først? jeg har læst at spånplader skal det ikke være,
men er der ellers frit slag?
Hvad er jeres erfaringer?

--Morten

Fra : Lasse

Dato : 22-01-04 14:13

> Hvad er jeres erfaringer?
>
> --Morten

Jeg plejer at bruge MDF i enten 16 eller 22 mm og har gjort det uden
problemer de sidste 4-5 år.

Lasse
www.cichlids.dk

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-01-04 14:33

Jeg har INGEN problemer haft med spånplade.....

22 mm

/Anders

Fra : Morten

Dato : 22-01-04 14:37

[SNIP]

> Jeg plejer at bruge MDF i enten 16 eller 22 mm og har gjort det uden
> problemer de sidste 4-5 år.
>
> Lasse
> www.cichlids.dk

øhh MDF?? er det en betegnelse eller ??

--Morten

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-01-04 14:40

> øhh MDF?? er det en betegnelse eller ??

MDF er en type plade.... Microsmå træfibre der ligger på kryds op tværs....
Dette gør pladen utrolig stærk...

/Anders

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-01-04 14:56

> øhh MDF?? er det en betegnelse eller ??
>
> --Morten

Minder lidt om idéen bag spånplade, men det er bare MEGET mere kompakt, og
dermed også en del tungere. Stort set alle kvalitets højtalere er lavet af
MDF.

/Thomas

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 22-01-04 16:29

> øhh MDF?? er det en betegnelse eller ??

Det er ligesom en hård masonit plade bare tykkere(og glat på begge sider)

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Davidsen

Dato : 22-01-04 19:12

"Morten" <real_mag@@@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [SNIP]
>
> øhh MDF?? er det en betegnelse eller ??
>
> --Morten

Medium
Density
Fibreboard

Mvh
Davidsen

Fra : Jørgen

Dato : 22-01-04 16:34

--
Hej Morten
Jeg ville vælge en massiv bordplade af den slags, der er lavet af stave,

Fra : Per W.

Dato : 22-01-04 17:36

"Jørgen" <jjgasC5000@tdcadsl.dk> skrev i melding

> [...]
> diverse spånplader.
> Lad den lige suge lidt olie, så vil den bedre kunne afvise lidt
> vandpjaskeri, som ikke altis kan undgås.

Det er vel ingen ting som buer mer enn en stavlimt plate. En sponplate av
simpleste sort er 100 ganger bedre enn en massiv stavlimt plate. Men, en
massiv stavlimt plate er meget solid så lenge den avstives med kraftige
avstivere. Velg heller en laminert kontorpult plate i MDF, det koster ikke
allverden og tåler vann rimelig godt.

/Per W.

Fra : Lene Sørensen

Dato : 22-01-04 20:16

> [...]
> anledning bestemt at den skal stå på en træplade som hviler på nogle
> gasbetonsten som igen hviler på en plade, som ligger på gulvet.

Jeg har ikke noget at tilføje vedrørende hvilken slags plade du skal bruge,
men for at det skal se lidt pænt ud, så vil det være en god ide at male
pladerne (evt. hvide), og også male gasbetonsten i samme farve, malingen vil
jo også beskytte træpladen usanset hvad du vælger.

Lene

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm

Fra : Morten

Dato : 22-01-04 23:31

[SNIP]
> [...]
vil
> jo også beskytte træpladen usanset hvad du vælger.

Er det lige til at male sådan nogle gasbetonsten ?

--Morten

Fra : Lene Sørensen

Dato : 22-01-04 23:42

"Morten" <danscher@ @worldonline . dk> skrev i en meddelelse
> Er det lige til at male sådan nogle gasbetonsten ?
>
> --Morten

God spørgsmål. Men jeg har bare set det gjort, og det så faktisk pænt ud.

Lene

Fra : Frank Gregersen

Dato : 23-01-04 00:39

Hej Morten
Man kan male direkte på gasbetonen, men man kan også vælge at spartle dem
først med fint sandspartel og derefter slibe, inden man maler.
Efter min mening er det fuldstændigt lige meget hvilken plade du vælger. I
princippet kan du stille akvariet op på 2 malerbukke! Det der er vigtigt er
om gulvet kan holde og at akvariet ikke "vrider" når du har sat det op!
Hvordan havde du tænkt dig at afstive gasbeton blokkene? (Det hedder faktisk
"Porebeton" men det glemmer vi bare lige for en kort stund) Tror istedet at
du burde vælge såkaldte "letklinker blokke" eller "Leca blokke" som de også
kaldes. De kan fåes en del bredere og vælter ikke så nemt! Bare lidt inputs
fra min side.
MVH Frank Gregersen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-04 08:22

> [...]
også
> kaldes. De kan fåes en del bredere og vælter ikke så nemt! Bare lidt

Du tænker på plader. Gasbetonblokke fås i 15*20 cm og 59 cm lange, så de
vælter ingen steder.
De kan sagtens males som de er, eller de kan spartles med et tyndt lag
sandspartel først for at få en jævn overflade. Jeg ville nok bare lægge en
tynd plade imellem, f.eks. 10 mm styropor til lige at tage de værste
ujævnheder.

Mvh Maria

Fra : Frank Gregersen

Dato : 23-01-04 18:18

> [...]
> sandspartel først for at få en jævn overflade. Jeg ville nok bare lægge en
> tynd plade imellem, f.eks. 10 mm styropor til lige at tage de værste

Ja, jeg tænkte på de her multiblokke som er 75 -100mm i bredden. De vil være
for smalle, havde lige glemt at man kunne få dem en del bredere. De skal
min. være 150mm brede, efter min mening.
MVH Frank Gregersen

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 23-01-04 09:51

Tjek evt. Lasses akvariebord her :

http://www.tanganyikacichlider.dk/akvarierandre/images/lasse530.JPG

Det er MDF + Lecablokke der er malet.....

/ANders