hagl i mikrobølgeovn!
Fra : Rap

Dato : 22-01-04 12:39

Jeg lavede fasan for nyligt i mikrobølgeovnen (en lille billig model) og
fandt efterfølgende at kødet var fuld af hagl... kan dette ødelægge ovnen?

Kender nogen en effektiv måde at fjerne haglene på (røntgen) - det er ikke
så sjovt at tygge på dem... eller for den sags skyld sluge dem. Er der
stadig bly i?

mange hilsener fra en frostklar hovedstad

Lars

Fra : eh

Dato : 23-01-04 08:42

Først: Så vidt jeg ved må man ikke mere bruge blyhagl i Danmark - de er af
stål. Så jeg tror ikke der er tungmetaller i dyret.
Der er så vidt jeg ved ikke anden måde at gøre det på end at spise
forsigtigt og ikke bide alt for hårdt i det lækre kød.
mvh
Erling

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-01-04 15:55

eh wrote:
> [...]
> Der er så vidt jeg ved ikke anden måde at gøre det på end at spise
> forsigtigt og ikke bide alt for hårdt i det lækre kød.

Og så huske, at alt metal skal holdes uden for mikrobølgeovnen.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Camain

Dato : 23-01-04 16:20

Man kunne vel anskaffe sig en metaldetektor??

Den tænder man og holder hen over kræet, hyler den op leder man efter et
indgangshul og sådan bliver man ved..
Der kan da vel næppe være mange 100 hagl i sådan en fætter

Har man ikke pengene kan man vel få hjælp af det venlige personale i
lufthavnen??

Jesper B.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-01-04 00:57

Anders Houmark skrev:
> Og så huske, at alt metal skal holdes uden for mikrobølgeovnen.

Nej, egentlig ikke.
Visse metaller (f.eks. guld) bør man ikke komme i mikrobølgeovnen, men der
er f.eks. intet galt i at have en ske i kruset mens man varmer det.
Man _kan_ faktisk også varme mad i en alufoliebakke (under visse
forudsætninger).

-------
Tomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-01-04 16:33

eh wrote:
> [...]
> Der er så vidt jeg ved ikke anden måde at gøre det på end at spise
> forsigtigt og ikke bide alt for hårdt i det lækre kød.

Man kan også blot køre fasanen ned istedet for at skyde den )

// Hans, der ikke kunne lade være, og som i øvrigt ikke spiser kød.
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-04 19:41

23 Jan 2004 15:33:19 GMT, skrev Hans Joergensen:

>Man kan også blot køre fasanen ned istedet for at skyde den )

Man ka' godt høre at du aldrig har prøvet at skrabe fasanmousse af
kølerhjelmen på en Corolla

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-01-04 00:30

Kurt Hansen wrote:
> Man ka' godt høre at du aldrig har prøvet at skrabe fasanmousse af
> kølerhjelmen på en Corolla

Jeg har engang fået smadret fronten på en Ford Focus for 7500kr vha.
en fasan ... der var dog ikke meget at tørre af.. men masser af fjer
var der dog.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-01-04 00:54

eh skrev:
> Først: Så vidt jeg ved må man ikke mere bruge blyhagl i Danmark - de er af
> stål. Så jeg tror ikke der er tungmetaller i dyret.

Man kan ikke _købe_ blyhagl i DK længere, men mig bekendt er det stadig
lovligt at bruge dem, som blev købt inden forbuddet blev sat i kraft.
Derfor vil der nok kunne forekomme blyhagl mange år endnu.

-------
Tomas

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-01-04 15:56

Jeg skrev:
> Man kan ikke _købe_ blyhagl i DK længere, men mig bekendt er det stadig
> lovligt at bruge dem, som blev købt inden forbuddet blev sat i kraft.

Jeg har fået en e-mail fra Anders Halskov-Jensen, hvor han gør mig opmærksom
på at det _ikke_ længere er tilladt at bruge blyhagl i Danmark - uanset
hvornår det er købt.

Denne oplysning har jeg checket andetsteds, og må konstatere at jeg vist
udtalte mig om noget, som jeg ikke havde ordentlig forstand på. Der _har_
været en overgansperiode, men den er forlængst overstået.

-------
Tomas

Fra : alfaekko

Dato : 25-01-04 19:30

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udtalte mig om noget, som jeg ikke havde ordentlig forstand på. Der _har_
> været en overgansperiode, men den er forlængst overstået.

Ja, det skulle have været et indlæg i gruppen, men nogle gange er man mere
fummelfingret end andre

mvh
Anders

Fra : eh

Dato : 23-01-04 18:54

Når du har krænget skindet af fuglen kan du se, om der er skudhuller. Så
steger du i alm. ovn. Ellers spørg slagteren, om det er vildt eller
opdrættet.
eh

Fra : Niels

Dato : 23-01-04 21:04

Rap wrote:
> [...]
> stadig bly i?
>

> mange hilsener fra en frostklar hovedstad

Uden garanti, så tror jeg ikke at det skader mikroovnen, og eftersom der
kun bruges stålhagl er der heller ikke den store fare ved at sluge haglene.

Jeg ved godt at man siger ingen metal i mikroovnen, men jeg tror mere
det er faren for en evt. antændelse gnister mm.. Jeg så engang i tv en
sætte en alm. elpære i et glas vand og så i mikroovnen og få den til at
lyse inde i ovnen.

Men helt ærligt fasan i mikroovn ?

Mvh. Niels

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-01-04 19:16

Fri, 23 Jan 2004 21:03:40 +0100, skrev Niels:

> [...]
>det er faren for en evt. antændelse gnister mm.. Jeg så engang i tv en
>sætte en alm. elpære i et glas vand og så i mikroovnen og få den til at

Hvad med at kombinere de to ting? Fasan Light

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-01-04 19:41

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at kombinere de to ting? Fasan Light

LOL!!

Hilsen Inger

Fra : alfaekko

Dato : 24-01-04 20:19

> [...]
>
> Kender nogen en effektiv måde at fjerne haglene på (røntgen) - det er ikke
> så sjovt at tygge på dem... eller for den sags skyld sluge dem. Er der

Blyhagl bruges ikke længere, istedet anvendes jern(ikke stål), bismuth,
tungsten, tin eller molybdæn.

Hvis der ikke er synlige huller i bryst og lår er der næppe hagl i, men det
er altid fornuftigt at tygge forsigtigt.

Smid fasanen i gryde, på grill eller i ovn, og brug mikroovnen til popcorn
til SuperBowl.

mvh

Anders, jæger og mad-øl-vin-kaffe-spiritus-cigar nørd

Fra : S.Hentehår

Dato : 27-01-04 12:45

Hagl i en fasan i Microbølgeovn gør ingen skade på ovnen.
Man må gerne have mindre stykker metal i microbølgeovne , med de skal lidt
væk fra siderne på ovnen,
ellers kan der komme gnister .

S.

Fra : J. Jensen

Dato : 28-01-04 08:27

Med hensyn til metal i Microbølgeovn er der 3 farer.

1. Tilbagereflektion til Magnetronen ( Magnetronen går i stykker )
2. Feflektion mod lågen ( Der kan komme for meget elektromagnetisk stråling
ud i køkkenet )
3. Gnistdannelse imellem metallet og ovnens sider - bund og loft. ( kan
antænde evt. papir i ovnen )
Da disse 3 størrelser er noget udefinerbare , det afhænger også af metallets
form ,
må det anbefales at have så små metalstykker som muligt.
Mange kogebøger skriver at man godt kan indpakke kyllingelår i sølvpapir.
Dette anser jeg for maximum af metal.
Og hold metallet væk fra sider og loft , ellers kommer der gnister imellem
metallet og sider på ovn.

J. Jensen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-01-04 08:45

J. Jensen skrev:
> 1. Tilbagereflektion til Magnetronen ( Magnetronen går i stykker )

Ja, ved overophedning. Det sker ikke lige med ét.

> 2. Feflektion mod lågen ( Der kan komme for meget elektromagnetisk
stråling
> ud i køkkenet )

Hvor har du den oplysning fra? Den slags har jeg aldrig set advarsler om.
Det betyder også at hvis man intet har i ovnen, eller emnet er meget lille
og/eller placeret så det ikke bliver ramt af strålerne direkte, så vil der
slippe skadelige mængder af stråler ud i køkkenet.

> Mange kogebøger skriver at man godt kan indpakke kyllingelår i sølvpapir.

Hvis der ikke er andet i ovnen til at optage mikrobølgeenergien end
kylingelår indpakket i stanniol, bør det gå galt! Stanniolet vil reflektere
strålerne, og det vil i praksis virke på samme måde, som hvis der intet er i
ovnen.
Stiller man derimod kyllingelår (eller andet) i en alu-bakke, vil strålerne
godt kunne blive "opfanget" af maden (både på deres vej ned og på deres vej
op igen efter at de bliver reflekteret af alu-bakken).

-------
Tomas

Fra : J. Jensen

Dato : 28-01-04 12:50

Tak for sublimentet.

J. Jensen

Fra : J. Jensen

Dato : 28-01-04 12:59

Det betyder ikke at hvis ovnen er tom kommer der noget ud i køkkenet,
det har noget med formgivningen af ovnen indeni at gøre.
Derimod kan magnetronen godt tage skade , hvis man kører med tom ovn.
Men som jeg skrev , er det nogle udefinerbare størrelser , men ud af det vi
har skrevet
får man dog en fornemmelse af hvad det drejer sig om.
For vi må jo nok sige at der har været et tomrum i informationsstrømmen på
dette område.
Iøvrigt har jeg kompetancegivende kursus i Microbølgeovne.

J. Jensen

Fra : -V-

Dato : 28-01-04 18:00

J. Jensen wrote:
> Iøvrigt har jeg kompetancegivende kursus i Microbølgeovne.

A vaffeno'ed?

Det er en joke, ikke?

-V-

Fra : J. Jensen

Dato : 29-01-04 08:44

Det er ingen joke - Soldat , man spøger ikke sådan i tide og utide - Soldat.
Viste du at en udtalelse her på siderne kan være juridisk bindende , og
påføre
strafansvar - Soldat.

J. Jensen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-01-04 17:11

"J. Jensen" <hedh(slet)@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sølvpapir.
> Dette anser jeg for maximum af metal.
> Og hold metallet væk fra sider og loft , ellers kommer der gnister

Altså - små slag ikke?

Hvis den stakkels hare/fasan har været uheldig at få en hel ladning
hagl (15 gram?) så er den sikkert så skadet ved skudet at den er
uspiselig. De fleste stykker vildt når at blive ramt af 5 - 6 hagl.
Der:

1. sidder dybt i kødet, (ellers var de blevet opdaget ved
tilberedningen.) Da radioenergien kun trænger et lille stykke ned i
kødet vil størrelsen af returslag mod magnetronen være begrænset.

2. Ej heller vil haglene optræde som et kraftværk der skyder stråler
ud af ovnlågen.

3. Man må formode at der er så stor modstand i ovnen (Vægten af kødet
der omdanner den elektriske energi i radiobølgerne til varme.) at
risikoen for returslag også er begrænset her.

4. Gnistdannelser: F.eks. at en ellers overbrændt glødelampe kan virke
som en blitz i ovnen (Set på eksperimentarium) vil heller ikke finde
sted. Den energi der evt. samler sig omkring haglet vil blive optaget
af kødet.

Så der kan næppe være nogen fare ved at tilberede vildt i en
mikrobølgeovn.

mvh
Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-04 08:57

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> wrote in message

> [...]
> hagl (15 gram?) så er den sikkert så skadet ved skudet at den er
> uspiselig. De fleste stykker vildt når at blive ramt af 5 - 6 hagl.

De gange jeg har fået hjemmeskudt vildt har der typisk været 2-3 hagl i.

> 1. sidder dybt i kødet, (ellers var de blevet opdaget ved
> tilberedningen.) Da radioenergien kun trænger et lille stykke ned i
> kødet vil størrelsen af returslag mod magnetronen være begrænset.

Enig.

> 2. Ej heller vil haglene optræde som et kraftværk der skyder stråler
> ud af ovnlågen.

LOL

> 3. Man må formode at der er så stor modstand i ovnen (Vægten af kødet
> der omdanner den elektriske energi i radiobølgerne til varme.) at
> risikoen for returslag også er begrænset her.

Mon ikke.

> [...]
> af kødet.
>
> Så der kan næppe være nogen fare ved at tilberede vildt i en

Næppe.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret: