Kødkvalitet og slagtemetode
Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-04 23:28

Kødkvalitet og slagtemetode

Der er meget snobberi om smag - nogle påstår at fritgående grise har "glad"
smag!

De store slagterier drives rationelt, men burde måske lægge
aflivnings-processen ud til svinefarmene, så transport kan ske billigt i
lag - og uden dyremishandling.

Et problem er at blodet skal løbe af, og det sker bedst når hjertedød ikke
er indtrådt, så man kuldioxid-kvæler dyrene til en grad af bedøvelse og
ophænger dem mens blodet løber af.

Jeg ville tro at moderne robotteknik kunne lade dette udføre i en stor
lastbil og at tryk på grisen kunne fremskynde afblødning, og jeg har aldrig
hørt om kød der havde dårlig smag pga lidt blodrester. Det er vist
feinsmækkeri med snob-overdrivelse.

Der er overtro og tradition i at blodet løber naturligt af - sjæktning og
halal gøres til fornemste religion af de krævesyge, der også vil
propagandere med slør i det offentlige rum. Kravene er endeløse. Vesten bør
være pioner mht rationel slagtning, for selvfølgelig kan det gøres hurtigere
end ved afblødning udført af hjerte og tyngde.

Lægger man overtro fra sig - og uvidenhed om lidelser i sekunderne før
hjerne/hjertedød - vil det måske være rationelt at overhøre biblens forbud
mod kvælning som aflivningsmetode.

Måske det er overtro at lidt blod i kødet forringer smag, Måske der er
fordel ved ikke kun blod presses af kødet, og at også kødsaft presses af, og
ikke skal steges af. Man kan tilbageføre saft ved injektion som er kendt fra
"pumpet" hamburgerryg. Jeg tror det er rationelt at sælge kødet uden så
meget saft, og kloge forbrugere vil se bort fra at den tilsyneladende
kg-pris derved stiger. Det eneste rigtig interessante er jo proteinerne og
fedtet.

Debat om død er god at blive klog af. Også vedr menneskers transplantationer
behøver vi fri debat og åbenhed, og staten skal ikke have respekt for kød
der ikke kan genoplives - hvis ikke den afdøde har behaget pårørende ved at
underskrive et krav om særbehandling af liget, fx ingen obduktion.

Fritgående høns påstås også at smage bedre - men hvis en objektiv og blindet
smagsdommerundersøgelse bekræftede denne tro, ville det have været i
medierne.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-04 23:32

Bo Warming wrote:

> Fritgående høns påstås også at smage bedre - men hvis en objektiv og blindet
> smagsdommerundersøgelse bekræftede denne tro, ville det have været i
> medierne.

Altså, Bo... Nogen gange...

Smag dog selv efter! Hvis du ikke kan smage
forskel, så kan du ikke. Hvis jeg kan, skal du sgu
ikke komme og sige jeg ikke kan.

I øvrigt er forskellen enorm på en billig
nettokylling og en ordentlig høne, som f.eks. min
svigermors egne ude fra haven.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-04 08:09

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> [...]
> ikke komme og sige jeg ikke kan.
>
> I øvrigt er forskellen enorm på en billig
> nettokylling og en ordentlig høne, som f.eks. min

Forklar hvorfor de firmaer, der sælger de dyre opreklamerede fritgående
skrabehøns, ikke tør foranstalte en kontrolleret blindtest

Ligegyldigt hvor professionelt smagspanel, kan ingen smage forskel. Men
snobberiet er superstærkt , og kun få HCAndersen-drenge kan se at kejseren
ikke har tøj på, og at en fjer bliver til fem høns.

Snesevis af gange har jeg på usenet angrebet snobberi ved at tilbyde
væddemål, ti mod en, tusindvis af kroner at vinde, men altid bakker
snobberne ud og tør ikke lade det komme an på en prøve.

Min kone kan smage forskel på hundreder af fiskearter og visse andre
japanere kan altid smage om sushi(eller rettere sashimi-fisken) har været
frosset. Men ved normal hård dansk varmebehandling af kylling er det helt
sikkert at de nuancer, der måtte kunne fornemmes, er overdøvet af
protein-smadring.

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-01-04 19:55

Bo Warming wrote:

> Forklar hvorfor de firmaer, der sælger de dyre opreklamerede fritgående
> skrabehøns, ikke tør foranstalte en kontrolleret blindtest

Har du spurgt dem?

> Ligegyldigt hvor professionelt smagspanel, kan ingen smage forskel.

Ævl. Du kan selv smage forskel.

> Men
> snobberiet er superstærkt , og kun få HCAndersen-drenge kan se at kejseren
> ikke har tøj på, og at en fjer bliver til fem høns.

Drop nu dit paranoia-pis og forhold dig til virkeligheden i dette her.
Har du selv smagt en god høne der har haft et ordentligt liv? Før det
gider jeg ikke snakke videre om emnet med dig.

> Snesevis af gange har jeg på usenet angrebet snobberi ved at tilbyde
> væddemål, ti mod en, tusindvis af kroner at vinde,

Top! Jeg skal smage forskel på en høne efter eget valg og en netto
billig-kylling. Hvis jeg kan får jeg 5000 kroner.

> men altid bakker
> snobberne ud og tør ikke lade det komme an på en prøve.

Ja, alle er nogle hykleriske snobber der alle konspirerer mod Bo
Warming. Kun Bo Warming ser igennem hykleriet...

/David

Fra : Peter Weis

Dato : 22-01-04 21:13

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Top! Jeg skal smage forskel på en høne efter eget valg og en netto
> billig-kylling. Hvis jeg kan får jeg 5000 kroner.

Jeg vil gerne støtte her ... hvis jeg kan smage forskel, så får jeg 5000 kr.
Hvis jeg taber, så skriver jeg 50 indlæg i nyhedsgrupperne om at BW er
Allah.
Men, jeg kræver en ordentlig tilberedelse. Alle kyllinger kan brændes til
kul.

mvh
Peter