Ram til iMac 266
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 21-01-04 22:53

Hej NG !

Min kæreste er ved at skille sig af med sin "gamle" iMac(266) og ville gerne
lige peppe den lidt op før den skal sælges.
Nu er spørgsmålet så bare, hvilken RAM spiller med denne maskine ?

Jeg har fundet ud af at det skal være 144 pins, 100 MHz SODIMM. Men er der
forskel på PC-RAM og MAC-RAM med samme eksterne karakteristika ?

Mit næste spørgsmål er så, der sidder to slots til RAM i iMac'en ... Den
ene er pt. fyldt med 32 Mb og den anden med 64 Mb.
Hvis jeg så køber en 128 Mb, kan jeg så erstatte den mindste klods ?
Altså, er det ligemeget hvilken klods der sidder hvor ?

Med venlig hilsen
- Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-04 23:32

Jens Vestergaard <muppet@*NOSPAM*worldonline.dk> wrote:

> [...]
> Hvis jeg så køber en 128 Mb, kan jeg så erstatte den mindste klods ?
> Altså, er det ligemeget hvilken klods der sidder hvor ?

Hej Jens - det er just præcis, hvad du skal gøre! Ud med den originale
32-klods og ind med den nye 128-klods.

Og der er ikke forskel på RAM som sådan. Hvis specifikationerne er ens,
virker de, men køb et ordentligt mærke.

Jeg køber selv i prioriteret rækkefølge:
Kingston
OneTechnologies
DataRAM

DataRam har jeg aldrig selv købt, men dem bruger Apple.

Held og lykke
M.

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 24-01-04 01:51

Hej Morten !

Er det ligegyldigt hvilken af de to klodser jeg erstatter ?
Såvidt jeg kan se på vejledningen fra Apple, er det kun den ene der bliver
brug til CPU lager, mens den anden bliver brugt til Video-lager.
Kald mig mærkelig, men jeg har ikke helt lyst til at have mere Video-ram end
alm ram !

- Jens

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote in
message

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-04 07:00

> [...]

> brug til CPU lager, mens den anden bliver brugt til Video-lager.
> Kald mig mærkelig, men jeg har ikke helt lyst til at have mere Video-ram end

Du skal tage den ud, der sidder hvor den originale 32klods sad, sætte
128´eren der og sætte enten 64´eren eller 32´eren i det andet slot.

M.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-01-04 10:47

> [...]

> brug til CPU lager, mens den anden bliver brugt til Video-lager.
> Kald mig mærkelig, men jeg har ikke helt lyst til at have mere Video-ram end

Det burde være til at se om det er en 6 Mb (Video-ram) eller en 32/64 Mb
klods du er ved at pille ud .
Der er en trin for trin vejledning på:
For øveste slot:
<http://www.theimac.com/ram_vram_steps.shtml>
og for den nederste slot:
<http://www.theimac.com/ram_under.shtml>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : No1

Dato : 22-01-04 17:06

> Jeg har fundet ud af at det skal være 144 pins, 100 MHz SODIMM. Men er der
> forskel på PC-RAM og MAC-RAM med samme eksterne karakteristika ?

Du kan også bruge RAM der er godkendt til 133Mhz, det vil så bare kun
køre med 100Mhz.