At opgradere en 7600...
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 21-01-04 17:45

Jeg har en gammel 7600´er stående i mit studie, som jeg overvejer at
smide et Sonnet Crescendo G4 800 mhz kort i. De er rimelige i pris for
tiden, og jeg kunne godt bruge en ekstra maskine dernede.

Problemet et bare, at harddisken er latterlig lille (1GB) og at maskinen
indeholder for lidt ram (256 mb). Hvad er chancerne for, at man kan købe
brugt ram og harddisk til sådan en fætter i dag? Hvis ikke det kan
opdateres også, kan det jo ligesom være ligemeget altsammen.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Tom

Dato : 21-01-04 18:36

On 21/01/04 17:44, in article
1g7xaem.10ad4a41vxr9qkN%lars@NOSPAMlarsonline.dk, "Lars Kristian Sørensen"
<lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> brugt ram og harddisk til sådan en fætter i dag? Hvis ikke det kan
> opdateres også, kan det jo ligesom være ligemeget altsammen.

Det bliver I hvert fald dyrt !
Tom

Ram er meget gammelt, og fra den tid hvor 256 var "meget"..
HD skal være SCSI og de er enten meget gamle - og dyre - eller bare umulige
at få fat i..
Alternativt skal du til at købe et PCI kort til ATA diske.. Og så begynder
det igen at blive dyrt !

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 21-01-04 18:59

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Ram er meget gammelt, og fra den tid hvor 256 var "meget"..
> HD skal være SCSI og de er enten meget gamle - og dyre - eller bare umulige
> at få fat i..

Jo tak, det ved jeg godt altsammen. Men det kunne jo være, at der
eksisterede noget fra skrottede maskiner, nogen ville sælge.

> Alternativt skal du til at købe et PCI kort til ATA diske.. Og så begynder
> det igen at blive dyrt !

Eller et FireWire kort til en ekstern. Også en mulighed. De er vist ikke
så frygtelig dyre.

Men lad mig endelig høre, om der er nogen, der har gode forslag. Har
Morten Lind ikke rodet med sådan noget, forresten?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-04 20:19

> [...]

> Men lad mig endelig høre, om der er nogen, der har gode forslag. Har
> Morten Lind ikke rodet med sådan noget, forresten?

Meeeeeget perifert........*GG*
M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-01-04 19:16

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:

> Eller et FireWire kort til en ekstern. Også en mulighed. De er vist ikke
> så frygtelig dyre.

Hvorfor ikke bare bruge AppleShare fra en anden maskine? Kom et
100Mbit netkort i maskinen, så har du noget der er kan konkurrere med
de gamle skildpadder af SCSI controllere.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten

Dato : 22-01-04 04:17

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Hvorfor ikke bare bruge AppleShare fra en anden maskine? Kom et
> 100Mbit netkort i maskinen, så har du noget der er kan konkurrere med
> de gamle skildpadder af SCSI controllere.

kan det nu osse det på 7600'erens forkrøblede PCI 2.0 bus - er der
overhovedet nogen PCI 2.0 Gigabit ethernetkort der duer på en mac?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-04 00:26

Hej Tom

Tom wrote:

> Det bliver I hvert fald dyrt !

Ikke, hvis han fx. havde haft maskinen fyldt med RAM og en stor HD...

> Ram er meget gammelt, og fra den tid hvor 256 var "meget"..

Det med at FPM RAM er dyrt, er nu en sandhed med modifikationer. Men det
er hundedyrt at købe herhjemme - ca. 1200kr. + moms for 128mb...

> HD skal være SCSI og de er enten meget gamle - og dyre - eller bare umulige
> at få fat i..

SCSI Narrow diske, som bruges i 7600 er umulige at få på i store str.
brugte, og fra ny koster de en mindre formue, - til gengæld er de bedre
end ATA diske - helt klart endda!

> Alternativt skal du til at købe et PCI kort til ATA diske.. Og så begynder
> det igen at blive dyrt !

Tja, det er den løsning, jeg har valgt til min 9600..., men i Lars'
tilfælde vil jeg ikke tilråde opgradering, da hans 76'er netop ikke er
fyldt op med RAM og HD... Det havde været noget andet, hvis han havde
haft 1gb RAM og en 30-40gb HD...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 22-01-04 04:16

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> SCSI Narrow diske, som bruges i 7600 er umulige at få på i store str.
> brugte, og fra ny koster de en mindre formue, - til gengæld er de bedre
> end ATA diske - helt klart endda!

ikke når man smidder dem på 7600'erens SCSI bus.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-01-04 07:34

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> kan det nu osse det på 7600'erens forkrøblede PCI 2.0 bus - er der
> overhovedet nogen PCI 2.0 Gigabit ethernetkort der duer på en mac?

Umm, selv med 100Mbit kort er du oppe omkring de teoriske 10MB/sek som
den interne SCSI bus kunne levere i medvind, og dermed dobbelt så
hurtigt som de 5 MB/sek som den eksterne bus kunne løbe. Min tågede
erinding om 7600'eren er at de fleste diske nærmere lå omkring 3
MB/sek på en nat med fuldmåne. Jeg kan ikke huske hvad real-world
performance er, men jeg vil nu stadig gætte på, at en moderne PC med
AppleShare over IP og UltraDMA 5 diske kan skubbe flere data igennem
som server.

Var der ikke noget med en 4 GB grænse i AppleShare på de gamle udgaver
af Mac OS?

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper

Dato : 21-01-04 22:35

> [...]

> brugt ram og harddisk til sådan en fætter i dag? Hvis ikke det kan
> opdateres også, kan det jo ligesom være ligemeget altsammen.

Køb da for pokker en brugt G4, den er langt billgere end at opgradere
din museumsgenstand.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 22-01-04 00:47

Jesper <pletfjerner@kaffefilter.invalid> wrote:

> Køb da for pokker en brugt G4, den er langt billgere end at opgradere
> din museumsgenstand.

Tja, måske. Men jeg hader at smide noget ud, og hvis man nu ku´ få et
sjovt selvbygger-projekt ud af det sååå..... Men det kan da godt
være, at det ender med, at jeg må give dig ret. Vi får at se.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-04 01:22

Hej Lars

Så meget en 'museumsgenstand', som Jesper vil gøre en 7600 til, er det
nu ikke... Jeg havde selv 2 stks. 7600/120, som jeg solgte - begge to
desværre.. Jeg brugte dem faktisk også i forb. med mine musikanlæg,
dels til optagelse, dels til redigering af lydfiler.

Men helt ærlig, så har du for lidt RAM og for lille HD til, at jeg
mener, det kan betale sig, som jeg skrev... Hvilken model er det i
øvrigt - 100mhz, 120mhz eller 132mhz?

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 22-01-04 10:45

> Men helt ærlig, så har du for lidt RAM og for lille HD til, at jeg
> mener, det kan betale sig, som jeg skrev...

Det tror jeg efterhånden, du har ret i. Jeg er ved at opgive tanken
igen.

> Hvilken model er det i øvrigt - 100mhz, 120mhz eller 132mhz?

Det er en 132Mhz model. Mulighederne på en 7600 var 120/132/200 Mhz. Se
det her:

http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=7600

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-04 11:45

Hej Lars

> Det tror jeg efterhånden, du har ret i. Jeg er ved at opgive tanken
> igen.

Prøv at kigge i markedsgruppen.. Anders Baden har en Beige G3/300 til
salg dér, og hvis jeg ikke husker meget galt, så er det netop AV
modellen, - men det kan du da spørge ham om. Prisen er rimelig. Og hvis
han ikke allerede har fået det solgt, har han et G4/550 kort, der passer
til den til salg også for ca. 1900kr.. Han har tilbudt mig kortet til
min egen Beige G3... Jeg véd, han hart kørt 625mhz på den med rimelig
god stabilitet og 600mhz med meget høj stabilitet. Ogh med det, han
forlanger som udgangspris - 1500 + 1900 = 3400, så er det under al
mædigeder mee blligere end at opg. din 7600.

> Det er en 132Mhz model. Mulighederne på en 7600 var 120/132/200 Mhz. Se
> det her:
>
> http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=7600

Ja, selvfølgelig, - det var 7500, jeg tænkte på... - Pokkers, jeg lige
har brugt de sidste reserver, ellers vil jeg godt have købt din 76'er..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-04 23:29

Hej Lars

> [...]
> smide et Sonnet Crescendo G4 800 mhz kort i. De er rimelige i pris for
> tiden, og jeg kunne godt bruge en ekstra maskine dernede.

- Og fordelen ved netop 7600 er jo bl.a. også Composite lydkortet!
Sonnets G4/800 kort er rigtig god iflg. tests til netop bl.a. 7600 og
9600, så det er det absolut bedste valg. G4/700 koster lige nu $269USd
og G4/800 $348USd hos Otherworld Computing.

> [...]
> brugt ram og harddisk til sådan en fætter i dag? Hvis ikke det kan
> opdateres også, kan det jo ligesom være ligemeget altsammen.

At købe brugt RAM i Danmark er dyrt - og købe nyt her er vanvittig..
128mb koster herhjemme ca. 1200kr. + moms! Men prøv at kigge på OWC
(MacSales.com)... Dér kan du købe 128mb FPM DRAM til netop en 7600 for
$30USd, og hvis du alligevel skal opg. kan det også bedst betale sig at
købe opg. derovre. AM'en er OWCs egen Mercury FPM DRAM 168-pins DIMM
non-EDO, og de får leveret primært fra Texas Instruments, og der er
livsvarigt _garanti_ - og ikke noget med 'reklamationsrt o.l.
spidsfindigheder...

Mht. den lille HD, så kan det ikke betale sig at købe en stor SCSI HD,
da det kun er en FastSCSI-2 BUS. Det kan bedre betale sig at købe et PCI
ATA kort - fx. denne her fra SIIG:
"SIIG Ultra ATA/133 PCI Interface any PowerMac. 5yr Warranty.
(SIISCMP4A12) $74.99" + en 120gb Seagate Barracuda 7200.7 HD herhjemme.
Den er set på www.edbpriser.dk til 728kr. + lev.omk. eller hos
OfficeLine til 750kr. + lev..

MEN - Da du ikke har mere RAM eller større HD og formentlig heller ikke
andre PCI kort i den, så vil jeg ikke mene, det kan betale sig for dig
at opg. den. I dollars vil det koste dig: 348 + 4x30 + 75 = $543USd x
1,25 x dagskurs = ca. 4072Dkr + 728kr. til HD = 4800kr.. - Det er for
dyrt! Her skal du også regne med, at en 7600 kun har en %0/50 I/O BUS,
hvilket gør, at en G4/800 opg. i ydelse kun vil svare til ca. en
G4/575-600mhz _ægte_ G4.

En Beige G3/266-333AV kan fås fra 1600-2100kr. alt afhængig af konfig..
Den har også det samme lydkort, men i en nyere rev., så den er en smule
bedre. Fx så jeg for nylig en Beige G3/266AV m. 640mb RAM + 40gb HD til
1800kr....

Et PowerLogix PowerForce G3/900mhz kort til den koster pt $235USd, 256mb
PC-100 CL2 RAM koster $49USd, (hvis du vil op på max 768, så 3x $49). -
Altså i alt $385USd + porto, - omr. ca. 2900Dkr. + fx. 1800 = 4700kr.. -
Du får en bedre og hurtigere løsning + fuld OS X understøttelse -
bortset fra de serielle porte...!! - Og sælger du så din 7600 til ca.
600kr., hvad der nok er værdien, som de år nu, så har du til en 120gb HD
- næsten da..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 23-01-04 04:09

> [...]
> bortset fra de serielle porte...!! - Og sælger du så din 7600 til ca.
> 600kr., hvad der nok er værdien, som de år nu, så har du til en 120gb HD

Dette har været interessant læsning for mig, da jeg som Lars er i
besiddelse af en 7600/132, som jeg har proppet ekstra RAM i fra OWC. Men
hastigheden! Jeg har spekuleret over hvad jeg kuune gøre med maskinen,
som jeg nu kun bruger i forbindelse med en gammel scanner og til
faksning. Problemet er harddisken på kun 1,2 GB. Kan man ikke supplere
med en ekstra intern harddisk? Der findes jo plads til en.

Jeg venter pænt for at se hvordan denne tråd kommer til at udvikle sig.

Hilsen,

--
Bob- purge Plus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-04 06:11

Hej Robert

Jo, du kan sagtens montere en ekstra HD, - kablet ligger der endda lige
klar til at sætte den på. Problemet er at skaffe en SCSI HD i 50-pins
narrow eller en wide 68-pins med 68/50 adapter, som kan bruges. Jeg har
selv forgæves søgt narrow diske nu i et års tid,og de eneste,jeg har
fået tilbudt er LVD diske, som _ikke_ kan bruges. BUS'en kan se dem,men
herk mounte eller formattere.

Så jeg har købt en let brugt ACARD UltraATA-66 dual channel ATA
controller med plads til 4 bootable diske, samt en 40gb Seagate
Barracuda. - Det står mig i alt i ca. 750kr. - En 18gb SCSI Narrow disk
koster lige omkring 1800kr. + lev.omk. - Og en 40gb? - jeg tør end ikke
tænke på det. Det billigste, jeg har set for en 7200rpm SCSI Wide
68-pins med 68/50 adapter er godt 3200kr.!

Og lad os fx. sige, at du har omkring 700mb RAM i den, så er vi deroppe,
hvor jeg vil mene, at også en processoropg. godt kan svare sig. Der
findes jo også billigere opg. til netop en 760, - svjh. helt ned fra
169USd for en G3/500. - Så har du pludselig en rigtig god maskine til
mange ting, - og så er den pludselig også X kompatibel med de sædvanlige
begrænsinger på porte, og den vil være rigtig god til overspilning af
musik.!!

mvh. Erik Richard

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 27-01-04 03:11

Hej Erik

Tusind take skal du have. Jeg har puttet dit svar i en lidt speciel
mappe til senere brug. Der er nemlig noget ved den gamle 7600 der gør at
jeg simpelhen ikke kan bringe mig til at give afkald på den, et
følelsesmæssigt og derfor ganske ufornuftigt forhold.

mvh, Bob

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-01-04 11:53

fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:

>Meeeeeget perifert........*GG*
>M.
>--
>[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

du lyver altså Morten)
Hilsen Hanne, som ved bedre

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"lær mere om fotografering, men kun for sjov"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-04 15:27

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> du lyver altså Morten)
> Hilsen Hanne, som ved bedre

> "lær mere om fotografering, men kun for sjov"

Hæ, hæ.......det er ikke lyv......det er omformulering.....*GG*
M.