Rense motor på 4-gear
Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 21-01-04 14:17

Hej Ng

Jeg har skilt min 4-gear ad og er nået til at rense min motor. motoren
består af 4 motor dele, som jeg skal have gjort 100 % rene, men de er sat
til i olie og skidt, og det vil tage 100 år med tandbørste og lugtfri
petrolium.
Er der nogen der kender en smutvej ??
Kan man lægge det i blød så skitet er liget til at tage af med en klud ??

på forhånd tak

Martin Ley
(som glæder sig til at komme ud og køre på sin yamse)

Fra : Max[DK]

Dato : 21-01-04 14:27

> [...]
> Er der nogen der kender en smutvej ??
> Kan man lægge det i blød så skitet er liget til at tage af med en klud ??

Måske kunne du tage delene med ned til en mekanikker som har en vaskemaskine
og få det vasket der for lidt kaffe-kasse penge... så kan han jo også
fortælle dig om delene kan holde til det.(jeg har i hvert fald vasket div.
dele til min bilmotor i sådan en maskine)

/MAx

Fra : Moller

Dato : 21-01-04 14:56

> [...]
> fortælle dig om delene kan holde til det.(jeg har i hvert fald vasket div.
> dele til min bilmotor i sådan en maskine)

Kan fortælle at så længe fruen/mor/sambo ikke ved det så virker en alm.
opvaske maskine kanon godt, men huske lige at ha fjernet så meget man kan
med petrolium først... ellers brug lampeolie det virker kanon.

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 21-01-04 16:04

"Moller" <news@molnit.com> wrote in news:bum0c3$976$1@sunsite.dk:

> [...]
> opvaske maskine kanon godt, men huske lige at ha fjernet så meget man
> kan med petrolium først... ellers brug lampeolie det virker kanon.

..... ville også være mit forslag! ;0)

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Preuthun

Dato : 21-01-04 23:17

"Martin Ley-Frantsen" <mumle1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> på forhånd tak
>
> Martin Ley
> (som glæder sig til at komme ud og køre på sin yamse)

Hej Martin.
Hvis du vil have gjort blok delene kanon fine skulle du overveje at bruge
denne opskrift:

1) Før adskillelse afrenses sand/oliekager med motorrens.
2) Adskild derefter motoren og vask alle delene i petroleum.

Køb noget fælgrens af mærket Prox. F.eks en flaske på 500 ml til ca. 100 kr.
Prox indeholder bla. ca. 15% Fosforsyre (H3PO4) og nogle forskellige slags
sæber.
Nedenstående fremgangsmåde har jeg kun afprøvet med netop mærket Prox.

Bemærk: BRUG HANDSKER når du håndterer Prox.

A) Varm afskylning af den affedtede motorblok del under den varme vandhane -
sprayning med Prox, som får lov at virke 2 minutter - skruppe med
opvaskebørste/skuresvamp et par minutter.

Gentag punkt A et par gange, eller efter behov.

B) Varm grundig afskylning - tørring med viskestykke - færdigtørring på
radiator.

Sandsynligt resultat:
Nydeligt rensede hvidblanke alu blokke, med et tidsforbrug på ca. 15 min.
pr. blok.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 22-01-04 07:43

Hej Ng

Jeg siger tak for de fine svar, nu har jeg da noget at få weekenden til at
gå med

Martin Ley